Terug naar een 3-piece collection, advies graag

Recent besloten de collectie drastisch terug te brengen. Waarom?

A) Ik word onrustig van te veel keus
B) Ik wil heel graag de collectie gaan upgraden

Besloten dat ik eigenlijk terug wil naar een 3 piece collection. Nog niet over uit of dit 3 horloges in de kist is en 1 om de pols, of echt gewoon 3 horloges max :grin:

Een aantal horloges de laatste weken verkocht en momenteel 4 horloges over ….

Tja, wat nu te doen? Mijn gedachten tot heden:

• Omega Speedmaster Pro --> Houden, geen twijfel mogelijk en geniet elke dag nog vol van mijn exemplaar. Draagt goed op nagenoeg alles. Past goed naar kantoor met een business casual outfit maar ook prima in de vrije tijd op een spijkerbroek.
• Breitling Aerospace (vintage) --> Een horloge die ik al van jongs af aan heb bewonderd en sinds dit jaar in me bezit. Nog steeds het gevoel van “gaaaaaf” als ik er naar kijk. Echter ik merk wel dat ik hem niet heel veel draag. Komt dit omdat ik domweg te veel keus heb gehad? Of speelt er iets waar ik nog niet achter ben? We wachten af wat de tijd brengt ……
• Halios Seaforth --> Kan ik kort over zijn, dit was een gok. En het blijkt een gok die goed is uitgekomen. Ik draag hem met plezier, zeker door de maat (39mm). Ik zou denk ik moeite hebben hem weg te doen.
• Seiko SKX 007 --> Mijn vakantie en weekend beater. Een horloge waar ik niet over hoef na te denken wat betreft gebruik. Zou ik hem ooit weg doen? Tja, het geld wat ik ervoor zou krijgen is het niet waard. En hoort een SKX gewoon niet in elke verzameling van een verzamelaar?

Hoe verder? Upgraden kost geld, en de collectie klein houden betekend offers brengen, maar wat is wijsheid …… Eigenlijk ben ik met ze alle 4 tevreden, maar ik heb desondanks wel de drang om te upgraden. Vandaag betekent dit naar mijn mening dat ik iets moet met de Aerospace en de Seaforth.

Welke horloges komen vandaag in aanmerking als upgrade? Ik merk dat ik neig naar wat kleiner diameter horloges voor mijn 17,3cm pols. In de praktijk kom ik uit bij horloges tussen de 36 en 41mm max. Mochten het 3 horloges worden dan moet ik er 2 naar kantoor kunnen dragen (lees onder een manchet passen), en de derde zou meer vrije tijd zijn.

Mijn potentiele upgrade wensenlijst:

• Rolex Explorer 214270, een kostbaar horloge en ik zou de aankoop hierdoor moeten uitstellen tot Q1 volgend jaar. Het enige wat knaagt is of ik bereid ben zoveel geld uit te geven voor een horloge. Waar trek je de grens?
• Tudor Heritage Black Bay 36, een alternatief voor de Rolex Explorer. Kan een tussenstap zijn om te ervaren hoe dit draagt, en wellicht ooit later toch wel of niet naar de Rolex. (Ik heb de nieuwe 41mm al eens om de pols gehad, en deze was toch wel aan de grote kant …) 1 klein nadeel, het horloge heeft een rare lug-width van 19mm ….
• Een vintage Rolex Datejust 36mm, trekt me enorm, al heb ik er nog nooit 1 om de pols gehad, eerst passen dus.
• Sinn 103 ST, een gaaf horloge maar wellicht iets te veel overeenkomsten met de Speedmaster.
• Sinn 356 Sa PILOT III, een mooie chrono met silver dial en geen bezel zoals de 103. Wijkt genoeg af van mijn Speedmaster vergelijken met de Sinn 103 ST. Wel hoog met 15mm, maar ook wel mooi met een diameter van 38,5mm. Twijfel.
• Sinn 856 UTC, zit al heel lang in me gedachten en is een goed vakantie/weekend horloge. Echt een horloge die tegen een stootje kan.
• Tudor Heritage Ranger, is de nette versie van de Sinn 856. Al eens gepast en zit als gegoten. Kan wellicht voor zowel vrije tijd als kantoor worden gebruikt.
• Nomos Orion 38, staat al heel lang op me lijst, ik vraag me alleen af of ik er snel op uitgekeken zou raken zoals ik dat heb gehad met de Junghans Max Bill. Wellicht maakt dat beetje kleur net het verschil. Eigenlijk besloten dat ik deze gewoon gewoon moet hebben en als het niks is dan flipperen we hem weer verder :sunglasses:

Andere horloges waar ik regelmatig aan denk maar die denk ik afvallen zijn:

• Omega Seamaster Diver 41mm, ik denk dat ik niet kan wennen aan de “tramrails” stalenband.
• Omega Seamaster 300, Fraai, maar in real live veel te veel glim, zeker op staal.
• Tudor Black Bay Blue/Black, een prachtig horloge maar wel erg dik.
• Tudor Pelagos, voor mij de moderne variant van een Sub, erg mooi, maar net te groot helaas.
• Seiko MM300, een heerlijk robuust horloge, maar ook hier, erg hoog.
• Grand Seiko, zit tussen de oren, maar kan niet de investering opbrengen voor het merk. “Het blijft toch een Seiko …” Deze laatste opmerking is mijn emotie, en mijn “verstand” zegt dat dit totaal onterecht is. De emotie wint echter tot nu toe :wink:

Een lang verhaal, maar wat zou jij doen? En waarom? Ik ben me bewust dat alles maar tijdelijk is, en dat wellicht vroeg of laat horloges weer zullen komen en gaan.

15 likes

Speedy en Halios houden + een dresser met lichte plaat bijkopen.

4 likes

Hallios en Seiko SKX er uit een SLA017 terug? Het compacte en geupgrade broertje van de MM300

Maar eigenlijk zou ik als ik blij was met de 4 horloges die ik had geen zorgen gaan maken over een 3 piece collection. Gewoon lekker die 4 houden.

4 likes

Ik vind het een raar topic, je geeft aan tevreden te zijn? Dus waarom upgraden dan?

1 like

Sven, als ze niet weg moeten, gewoon houden en een grotere doos kopen…

4 likes

Omega en Seiko gewoon houden en een dresswarch erbij gaan halen iets in de 36mm -38 mm diameter
Breitling en Halios eruit

2 likes

Been there :slight_smile: Geeft teveel onrust …

Ik begrijp wat je zegt, maar ik heb een “drang” naar iets beters :blush:

:wink:

2 likes

Ik zou zoals eerder al gezegd in dit topic de breitling en Halios verkopen en daarvan een mooi derde horloge kopen met je SKX als je vakantiehorloge.
In ieder geval zou ik goed nadenken voordat je een horloge verkoopt want soms komt van ruilen huilen…

1 like

Halios & Aerospace verkopen, Orion in nachtblau ervoor terugkopen.

1 like

Ik begrijp niet dat iedereen in het thema van upgraden zegt, de SKX houden. Dan kan je toch beter de Halios gewoon houden als vrijetijds/vakantie klok :blush:

3 likes

Met een halios kan je meer funds vrijmaken :wink:

Exact, skx behouden en 2/3 toppers ernaast.
Duiker, chrono en…(semi)dresser?

1 like

Houd dit geneuzel nou nooit op.

2 likes

Nochtans heel herkenbaar…

1 like

Belangrijk voor je gaat kiezen:

  1. Vind je een datum belangrijk? Want als je voor Explorer / Ranger gaat en je houd bv je Halios en je Speedy dan heb je geen enkele met een datum.

  2. Bracelet of leer? Een Explorer (en de meeste Rolexen) op leer vind ik persoonlijk geen zicht. Ben zelf minder een fan van stalen banden, dus dat kan ook meespelen.

Ik merk bij mezelf dat ik voor het werk graag een datum heb. Daarom draag ik meestal mijn IWC pilot op het werk.

Als het allemaal niet uitmaakt:

  • speedy behouden
  • ranger indien leer, explorer indien staal en indien budget.
  • Nomos dresser, overweeg zeker meer dan enkel de Orion! Passen is de boodschap.

En dan de SKX als vakantieklok apart houden. Eventueel inruilen voor een 009, geeft wat kleur aan je collectie. Ofwel gewoon yolo en de Seaforth als beater. Maar dan vliegt het budget wel weer omhoog :wink:

Als je horloges zoals de Breitling wil houden dan geraak je er niet met een 3-piece collection. Ofwel gewoon 2 kisten: drie stuks voor dagelijkse rotatie en een aparte voor de rest (breitling voor de liefhebberij, skx vakantieklok). Geeft ook wat meer rust :blush:

2 likes

Ik zou beginnen de Breitling te verkopen en als dat gebeurt is de Nomos aan te schaffen. Als die bevalt heb je al wat meer rust en kan je altijd nog de Halios verkopen of toch de volgende stap zetten naar bv een Rolex. Maar goed dan zou ik eerst eens wat modellen gaan passen als je in die prijsklasse gaat shoppen.

1 like

De SKX en de Halios zitten teveel in elkaars vaarwater, dus daartussen zou ik een keuze maken. Verder de Speedmaster houden en het geld dat de Breitling opbrengt tegen de Explorer aanleggen.

1 like

Net zoals meer hier, heb ik niet zo veel met die Breitling. Die en de SKX zou ik weg doen. Als nieuwe klokjes zou ik de Tudor Heritage en de Seiko MM300 terugkopen.

Wat je stelt over de Seamaster 300 Master heb je gelijk in. Ik heb m tot twee keer toe gekocht en om de door jou genoemde reden ook weer verkocht!

1 like