TERUGGETROKKEN Voorstel - Angelier Automatic Frosted Silver

Duidelijk verhaal. Bij de Double Dome staat vermeld dat het niet vertekent, geldt dat ook voor de Box Dome?

Heel netjes uitgelegd, en als ik mag kiezen geef ik Paul helemaal gelijk; veel liever een dun horloge en zonder die optisch storende dikke ring die je inderdaad vaak bij saffier ziet onderaan de rand.

3 likes

Erg tof dat je de moeite hebt genomen om er achteraan te gaan👍🏻. Effe afwachten wat de uitkomst gaat zijn

6 likes

Ik volg dit topic met interesse! Echt wel bijzonder en leuk om drie verschillende, maar goede voorstellen te hebben dit jaar.

Ongeacht de uitkomst blijf ik Angelier volgen!

1 like

Dat klinkt goed,box shape is sowieso al een goede keuze op een stijlvol horloge als deze,als je dan ook nog kunt kiezen voor boxed saffier(tegen meerprijs)is het eigenlijk helemaal af :man_shrugging:

3 likes

Eens, en ik ben hier ook alweer 19 jaar. Nooit meegedaan, wel altijd met plezier gevolgd. Maar deze is erg fraai en tegen een leuke prijs voor erbij.

2 likes

Uit technische interesse: ik begijp dat een horloge dat met mineraal glas is voorzien, nooit als upgrade met een saffier kan worden uitgerust, omdat de spanningen / dichtingen anders zijn?

Of is dat enkel als de vorm ook anders is, en kan bij gelijke vorm het mineraalglas ook later geüpgraded worden met een los saffier of plexi?

Persoonlijk ben ik geen fan van uitgesproken rehauts, dus hebben op 1 na al mijn horloges een bol plexiglaasje…

1 like

Ik vind dit op het eerste gezicht de mooiste en verleidelijkste Hfle die er voorbij is gekomen.
Impuls was: hebben!
Op het tweede gezicht weet ik niet of ik die blauwe wijzer zo tof vind.
Op het derde gezicht, ook al snap ik de uitleg over het waarom volledig, twijfel ik nog meer over het glaasje. Met saffier is er een punt minder en word ik er warmer van.

Wijzerplaat, formaat, afwerking zien er allemaal top uit.
Pfff. Daar zit ik dan.

1 like

Die wordt optioneel hè. Dus als je die niet wilt, kan dat ook.

Oeps! Overheen gekeken

1 like

Ik vind, gegeven mijn mening over mineraalglas op serieuze horloges, dat ik het nog vrij subtiel bracht. :slight_smile: Maar goed, mea culpa, het was wat kort door de bocht.

Dat komt ook omdat mijn Kuoe voor 750 Euro op de mat plofte met een box saffiertje, en ik het een soort van vanzelfsprekend vond, dus ik liet me meeslepen in m’n teleurstelling.

Het lijkt me eerder een boekhoudkundig probleem.

Sinn rekent 300 ballen extra voor een proper geslepen box saffier op hun Flieger chronograaf. Ik geloof dat Junghans de prijzen voor de saffier ook vrij hoog hadden ten opzichte van acryl, en dat daardoor de waterdichtheid ook omhoog ging van max 30 naar nu 50m op een Max Bill, bijvoorbeeld.

Als het 300 Euro kost kost het 300 Euro, maar dan heb je een fatsoenlijk glas wat niet krast. Mensen hebben het over het feit dat een mineraalglas vervangen kan worden, maar dan heb ik al een tijd rondgelopen met een glas wat beschadigingen oploopt tot het punt dat ik er genoeg van heb, en dat trekt m’n brein gewoon niet.

Afhankelijk van hoe duur je het slijpen maakt kan dat meer of minder zo zijn. Los van vertekening is daar ook de “melk” zoals die bij Omega’s besproken werd op een gegeven moment. Misschien is dat de “ring” die hier aangehaald wordt.

Voornoemde Kuoe heeft geen ring, maar is wel vertekenend, en is ook 10,4mm dik inclusief saffier met dezelfde Miyota 9039. Een box saffiertje wat een minute track vertekent is wel erg charmant naar mijn smaak, dus dat stoort me niet. Zelfs de extra dikte neem ik op de koop toe zo lang het maar in het glas zit en niet meer dan 10, 10,5 wordt.

3 likes

Ik begrijp dat de mogelijkheid bekeken wordt (da’s al een stevige effort, denk ik dan…)

Is het technisch mogelijk en commercieel realistisch?

Wat bedoel je met: Is het technisch mogelijk en commercieel realistisch?

Ik vind het met de huidige specs een prima horloge voor €595,-

We hebben het over een glaasje op een dresser. Komop. Volgens mij zijn er prima keuzes gemaakt door Angelier om hiertoe te komen. Dat is het dan toch gewoon? Klaar. Stemmen. Kopen.

Of niet. Stem je de Laco. Of de Brunmontagne. Simpel.

26 likes

Dank.

1 like

Misschien even langs de opticien? Maar toch, ik woon in een small huis. Langs post of muur is op een onbewaakt of o gebalanceerd moment wel net té makkelijk en naar mijn mening te vaak geschraapt. Gelukkig valt bij mij alles bijna altijd onder de mouw, maar ik voel t toch als het weer eens gebeurt

2 likes

Dat was ook mijn gedachte: als boxed-dome hetzelfde is als boxed en dan in saffier aan beide kanten moet worden geslepen hetgeen de kosten zou opdrijven, er zijn ook horloges voor 600 op de mat met dergelijk glas. Is het echt zo ambitieus. Ook ik was er klakkeloos vanuit gegaan, moet ik toegeven, ook tegen de huidige prijsstelling. Wat wel bijzonder is, is hoe dun deze Angelier is. Dat ik me kan herinneren heb ik nog geen Miyota 9 horloge van onder 9mm gezien (kan het mis hebben). Misschien dat dit te maken heeft met saffier, tenzij boxed constructie dan?

1 like

Klopt, die krengen zijn echt enorm duur geworden sinds er saffier op prijkt. Onzin, volgens mij.

De Max Bill heeft wel een vrij unieke kast- en glasvorm met zowel een dramatische curvatuur als heel beperkte kastruimte errond. Ze moeten dus vertrekken van een enorm dik stuk saffierglas om er de juiste vorm uit te slijpen, en de fit moet echt exact zijn. Ik heb daar ooit eens een mooie technische uitleg over gelezen komende van Junghans rond de tijd van de lancering van de saffier versies van de Max Bill.

Ik ben vrij zeker dat dit geen echte box-dome is, maar “slechts” een normaal single of dubbel dome. Dat zou ook het verschil in dikte verklaren zowel van de kast in zijn totaliteit als van de bezelring.

Als je kijkt naar de afbeeling die @vierport al geplaatst heeft (HFLE 2026 Finaal Voorstel - Angelier Automatic Frosted Silver - 217 van vierport) dan kun je zien dat een echte box dome meer ruimte laat voor de wijzers dan eenvoudiger domed of dubbel domed glas. daardoor kun je inderdaad een horloge wat dunner maken met een minder hoge bezelring.

2 likes

Gezien de heldere plaatjes en uitleg, lijkt het erop dat boxed ook geldt als de top toch not iets bol loopt. Het lijkt erop dat de geprononceerde hoek die de ruimte van de box open laat de bepalende factor is. Daarnaast lijkt het mij logische dat iedere saffier aan alle kanten moet worden geslepen. Wel logischer is dat misschien een ruimere stuk saffier nodig is om vormen als een box of flink hoge bolling als bij de Max Bill te bereiken.