The hunt. Wie heeft zijn prooi gescoord uiteindelijk?

Om te beginnen ben ik “verbonden” :princess: met Finland :finland: en als je horloges als hobby hebt dan loop je snel tegen het nog steeds bestaande merk Leijona aan. Leijona betekent Leeuw en toen ik me nog wat meer in Finse merken ging verdiepen kwam ik erachter dat er ook een merk bestond Leopard (Luipaard) genaamd, dit merk bestaat niet meer en is iets lastiger te vinden dan Leijona’s. Nog verder zoeken en ook het merk Tiger kwam naar voren.

Uiteraard leek het me leuk om zowel een leeuw, luipaard als een tijger in mijn bezit te hebben. Inmiddels heb ik er meerdere :wink:

8 likes

Net niet…

Maar vanwaar de gok??

Goed verhaal!
Mijn schoonzus is fins. Die ga ik eens met dit verhaal imponeren.
Die Tiger is trouwens echt erg gaaf!:ok_hand:

2 likes

Xx

Nou… Geen geduld :smile:

Toch ook jammer, want gevoel heb je er ook niet bij behalve lust.

1 like

Mooi verhaal. Top ook nog leerzaam

1 like

Serieus dat schat je zo foutief in als maar kan zijn. …

ik heb echt enorm veel geduld.

En lust???
Ik heb juist enorm veel gevoel bij mijn horloges.
Lust zegt hij, koek_koek_ :robot:

1 like

He gelukkig. Ik werd al wat droevig.

Fijn dat ik nog lang niet alles weet :joy:

Mijn oprechte excuses. Ik denk soms iets en denk dat te moeten delen. De thrill van de hunt is zo verslavend. Ik heb er wel een 5 die ik wil hebben en die lastig te vinden zijn. Een groot nadeel van hunten is dat je soms te gretig bent als die dan opeens voorbij komt.

Nergens voor nodig. Ik vind het eerder leuk dat je

Dus vooral blijven doen.

Via een beeldscherm is de werkelijke persoon inschatten een lastig iets. Ik snap jou gedachte die je had over mij best.

Ik heb niks met de hunt, daar komt het op neer.

Ben in dit topic nog maar een paar ‘echte’ hunts tegen gekomen.

Voor mij is de ‘hunt’ ook wel echt iets anders en gaat vaak over modellen waar niet al te veel bekend over is. Dus dan bestaat het uit,… uitzoeken hoe het tot stand is gekomen, reden waarom er voor een bepaald uurwerk is gekozen, hoeveel er daadwerkelijk gemaakt zijn, etc, etc. Vaak zijn dit horloges van voor het internet, dus is er ook relatief weinig over te vinden.
Hierdoor kom je weer allerlei mensen tegen en soms zelfs uit bij de fabriek zelf.
Zo heb ik met mijn Memosail contact gehad met de man die het uurwerkje heeft aangepast. Bij Minerva uitkomen en langs de fabriek incl. interviews. Max Bill horloges uitkomen bij vrienden van hem en daar nu nog contact mee, etc, etc. Dat maakt het voor mij leuk! :+1:

Ala je dan uiteindelijk het horloge hebt, dan heb je enkele mooie hoofdstukken doorlopen en kan het boek dicht.
Enkel, simpel elke dag op internet een zoekrondje doen,… daar loop ik ook niet warm voor.

7 likes

Alweer bijna 20 jaar geleden, het was denk ik in het jaar 2000 en net aan het werk, zag ik eens een daytona 6263. Witte dial. Op slag verliefd. Geen idee wat het nou exact was, maar de looks die deden het.

Snel eea uitgezocht en natuurlijk ook de prijzen van destijds. Waaaaaat fl. 25.000,00!! Damned. Dat was een tegenvaller. Soit. Verder maar met rust gelaten en ben gewoon verder gegaan met mijn leven.

Horloges bleven natuurlijk wel hun aantrekkingskracht houden. En door de jaren heen kwam en ging van alles. Maar een daytona was uit het oog. Wel nog in het hart.

Tot ca. 3 jaar geleden, toen kwam er een hele moooie op het pad. Ai. Vol in het oog. Tja en dan…

Binnen een half uur. Trekker over gehaald en gekocht! Man wat was dat gaaf! Ik heb niet lang bewust gezocht, maar wel de kans gepakt toen die langskwam.

Inmiddels heeft de daytona het nest weer verlaten, nadat ik hem elke dag en echt overal naar toe gedragen heb.
Mis ik deze, nee hoor. En dat is het leuke van deze hobby. Je jaagt en koopt en op een gegeven moment is het goed geweest. :v:

Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nee hoor…:beers: vind ze nog steeds heel mooi, en ik sluit een 6236/65 in de toekomst ook niet uit, maar dan de zwarte dial. :v:️ Kijken of dat bevalt. :see_no_evil:

Fotootje dan maar:

:beers:

13 likes

Daar kan ik niet tegenop. :+1:

Maar een stukje research vind ik ook wel leuk. Een aantal jaar geleden was ik op zoek naar een mooie vintage Tissot chrono met Lemania uurwerk, maar omdat ik door de bomen het bos niet zag en geen idee had wat origineel was en wat niet ben ik online gaan zoeken en vergelijken. De makkelijkste manier om dit voor mezelf inzichtelijk te maken was een documentje met alle ref. nummers, kalibers en foto’s van alle kleur- en wijzerplaatvarianten.

Vooral de exemplaren uit de jaren 30 en begin jaren 40 waren lastig in te delen vanwege het ontbreken van ingeslagen kalibernummer en ref. nummers. Daarom ben ik een database gaan bijhouden waarin elke Tissot chrono uit de jaren 30 en 40 die ik tegenkom bijhoud, compleet met foto’s. Dat levert soms verrassende inzichten op van horloges die onherkenbaar gerestaureerd met compleet andere wijzerplaten weer opduiken.

Regelmatig werk ik nieuwe inzichten weer bij in m’n documentje waardoor dat inmiddels een aardig lijvig boekwerk is geworden: :sweat_smile:
https://drive.google.com/file/d/0B-BuT5xHIR-rWW12dDRsX3JaS0k/view

Het resultaat van deze research is dat ik redelijk kan beoordelen of een Tissot chrono klopt of niet en dat is heel erg handig bij aanschaf van een exemplaar.

De eerste was een ref. 40502 Seastar met Lemania kaliber 1281:

Daarna volgde een ref. 40002 Stadium met Lemania 1277 kaliber:

En de topper is uiteraard deze rosé gouden ref. 195 met Lemania 15tl kaliber:

Maar uiteraard staan er nog meer op het verlanglijstje. :innocent:

14 likes

Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier “jaagt” maar dat maakt het vinden van een gewenst horloge er niet minder leuk om…

2 likes

3 erg mooie chrono’s vind ik! (maar ben dan als chrono fan ook wel redelijk bevooroordeeld.

Net even doorgebladerd. Zo’n regatta model is wel erg cool, staat die ook nog op je wishlist?

1 like

Ik sluit meteen even aan bij @wbcoupe. Een van de horloges die ik vrij snel niet meer van mijn netvlies af kon krijgen toen ik lid werd van horlogeforum, was voor mij ook de Tissot navigator. Vooral de 40500, 45505 en 45509 modellen uit de jaren '70 vond ik prachtig. Ik was op dat moment echt nog zo groen als gras in de vintage horloge wereld (nu nog steeds licht groen), dus ben op zoek gegaan. Allereerst veel rondgekeken bij horlogezaken, maar zo vaak liggen deze niet in de etalage. Voor inzicht in prijzen en beschikbaarheid van de modellen ook Ebay en chrono veel bekeken, maar ik durfde de koop niet aan. Uiteindelijk op de Rikketik een 40500 om de pols gehad en toen is voor mij het balletje gaan rollen. Ik wist dat Wilko veel kijk had op Tissot en heb dankbaar gebruik gemaakt van zijn PDF document en expertise. Uiteindelijk heeft Wilko me toen gewezen op onderstaand horloge. Al snel tot de conclusie gekomen dat de staat prima was. Ik had zelf mijn twijfels bij het aankopen van dit horloge, omdat het via Ebay was en in het buitenland. Uiteindelijk bleek de verkoper een eigen zaak te hebben en 300+ goede referenties. Stoute schoenen aan getrokken en op een donderdag avond contact gelegd, direct betaald na heel wat op en neer geschrijf en op dinsdag ochtend had ik het horloge binnen vanuit Equador (zie ook de kleine tekst op 6 uur…normaal staat daar Swiss made, maar deze is voor de Zuid Amerikaanse markt in Ecuador geassembleerd met originele Lemania/Tissot onderdelen)
Nu ik dit zo opschrijf, besef ik met hoeveel het toevoegt als je een horloge vindt via zo’n zoektocht. Ik ben er nog zeer tevreden mee…

15 likes

Zijn dan ook erg mooie horloges en mocht ik een keer een leuke Tissot willen. Weet ik nu bij wie ik om raad kan vragen. :+1:

2 likes

Dit vind ik toch zo’n verschrikkelijk mooi horloge he :heart_eyes:
Echt het design uit die tijdsperiode zoals het hoort :ok_hand:

En die staat wat mij betreft weer belachelijk mooi symbool voor een andere tijdsperiode, die is ook echt super gaaf :facepunch:

2 likes

Die zijn inderdaad lekker afwijkend, maar ik ben toch iets meer van de klassieke chrono, dus er zijn andere die hoger op de lijst staan. :innocent:

1 like

Wat een cool ding zeg, heb altijd een zwak gehad voor deze Lemania lay-out. :ok_hand:
En ‘hecho en Ecuador’ maakt het nog specialer, ik wist zelfs niet dat dat bestond!

1 like

Uit dezelfde periode waaruit die belachelijk mooie omega 176.007 komt. :wink:
Ik zag hiervan overigens een mooi exemplaar te koop staan, maar wel in de VS en mijn spaarpot is even wat te beperkt gevuld.

3 likes