Vandaag tot aan nu net ongeveer besteed de hoogtelucht en de afstelling met het anker correct te krijgen, moet zeggen was tijdrovende opgave maar heb wel het idee dat nu alles netjes zit dus proberen straks maar alles dan weer in elkaar te zetten om vervolgens er 1.5week niet meer naar om te kunnen kijken door werk
Alles geolied zie ik dat anker stenen vuil zijn dus ik anker schoongemaakt en wil gaan oliën zie ik 1 van de anker stenen scheef staan, dus rechtzetten maar de originele shellac had er geen zin meer in dus heb opnieuw het anker schoongemaakt en shellac er op gedaan.
Nu op reis en bij thuiskomst verder met oliën van de ankerstenen
Iemand op of aanmerkingen over m’n shellac trouwens? Heb hier nog niet super veel ervaring mee namelijk.
Snap dat je het hobbymatig interessant en leuk vind om te sleutelen aan 1570, maar dit gaat niet werken zo!
Anker pallets opnieuw zetten is een kunst apart.
Lubrication van anker pallets doe je pas als het anker in het uurwerk zit, 1/3 on flat side pallet only!
Oh ja, je manier van olie geven paraflex jewels is ook ruk.
Automatische oliegevers are shit, gewoon leren te doseren on the tip van normale olie pen the swiss way en daarna plaatsen.
Animatie incabloc boys
Is wel knap van je, dat je deze gaarbak probeert te redden
Moet jij eens opletten is dan gelijk wat ik denk hahaha, alle gekheid ik ga het proberen en als niet werkt vervang ik het anker.
Weet ik, alles was ook geïnstalleerd toen ik ging oliën en toen zag ik dus een anker steen niet in de juiste positie zitten, dit kwam omdat ik anker schoon moest maken na inlopen, mogelijk trek ik hele uurwerk nog weer uit elkaar als ik er achter kom dat het vuil verder zit dan alleen anker.
Anker rad was een nieuw rad wat door de schoonmaak was geweest maar mogelijk misschien toch wat oxidatie op de vlakken had misschien?
Gebruik je methode eens op seiko diafix kijken hoe je dan over de oliegever denkt.
Mijn methode is relatief foolproof vind ik zelf, ik haal de steen er uit maak die schoon zodat alle oude residu er af is en dan gaan ze terug door de machine heen, mocht ik nou te veel of te weinig olie hebben gegeven is het kwestie van korte cyclus door alcohol om alle olie uit de steen te krijgen even drogen en opnieuw proberen. Persoonlijk vind ik dat minder frustrerend dan een steen die verschuift waardoor de druppel niet goed zit.
En uiteraard test ik de anker nog voor ik ga oliën of die voldoet.
Does seiko apply in this topic? Ook dan lukt het met een normale oliegever
Zoveel frustratie daar mee gehad hahaha dat ik deze methode had bedacht voor mezelf als het maar werkt toch? Zolang je onderdelen niet beschadigd zie ik er geen probleem in.
Maar thanks!
Ik geloof niet dat die held hierboven het keer op keer perfect kan doen zonder automatische oliegever. Een drup olie op een deksteen plaatsen, beet pakken met je pincet, omdraaien en dan perfect in het uurwerk plaatsen zonder dat de olie overal zit … yeah right
Kijk en dat is nou het verschil tussen hobby horlogemakers en de pro’s
Hobby horlogemakers doen het meestal zonder demontage shock system en met automatische oliegever omdat ze de vaardigheid niet hebben of te lui zijn!
Plaatje automatische oliegever
De pro’s halen de chaton en deksteen eruit, lubrication flatside 3/5 deksteen en plaatsen chaton erop.
Als het goed gedaan is zie je bij het omdraaien een mooie ronde cirkel zonder enige luchtbel of spreading
Spiraaltang
Hier spring ik even er tussen, aller eerst ik haal alles uit elkaar alvorens het de schoonmaak in gaat ten tweede gaat het hier boven niet om de chaton van de balans maar van deksteen van het ankerrad.
Goh ik begrijp nu wel dat je jezelf “Famous HF troll/stalker” noemt.
Ik kan als enthousiaste horlogeprutser alleen maar respect hebben voor het bovengemiddelde hobby niveau wat @Lexie2797 hier laat zien.
Ga zo door
Ach, als iemand zichzelf die titel toekent dan weet je wel hoe het feitelijk zit

Ik kan als enthousiaste horlogeprutser alleen maar respect hebben voor het bovengemiddelde hobby niveau wat @Lexie2797 hier laat zien.
Dat inderdaad. Ruim boven.

Was ook ooit een enthousiaste horlogeprutser met bepaalde kennis en gewoonten.
Had er ook veel moeite mee deze af te leren tijdens de eerste jaar wostep, 2 keer de klas uitgestuurd met nog iemand ( instinct gevalletje )
Het is beter foute gewoontes af te leren en het the right way te doen! Bespaard je een hoop frustraties on the long run.
Oh ja heb TS al laten weten dat ik het knap van hem vind in dit topic
Happy days HF

Het is beter foute gewoontes af te leren en het the right way te doen! Bespaard je een hoop frustraties on the long run.
Vanuit mijn werk weet ik hoe moeilijk gewoontes af te leren zijn of anders gezegd hoe andere technieken niet rechtstreeks vertalen naar andere type vliegtuigen (ben piloot) maar ik ben ook van mening dat in het geval van oliën met automatische oliegever ten opzichte van het omdraaien van de chaton over de steen niets uit maakt. Mits je maar goed schoonmaakt.
Mijn manier is als volgt ik haal alles uit elkaar voor het de was in gaat alles wordt met de hand daarna schoongemaakt de dekstenen de chaton alles gaat eerst met de hand schoon, daarna zet ik deze weer in elkaar en gaat het de was in, dit zorgt dat chemisch ook alles schoon is, vanuit daar kan ik met automatische oliegever gelijk alles oliën, ja ik heb meerdere olie gevers voor verschillende oliën en stenen. Dit gaat eigenlijk altijd zonder problemen behalve dus met bovenstaande deksteen waarvan dus chaton beschadigd was waardoor de steen scheef kwam te liggen, dit gaf de ovale druppel. Na die er uit gedrukt te hebben en nieuwe er in te hebben gezet en deze qua hoogtelucht weer goed had gezet pas geolied. Daarna liep ik tegen de anker aan, dit uurwerk spuugt echt steeds wat mijn kant op hoor.
Zo tijd weer voor een update, na gisteren de gehele dag te hebben gespendeerd aan het afstellen van het anker en de stenen, kon ik net snel even kijken of alles wel klopte en of het horloge wel wilde lopen.
Op deze eerder al geplaatste afbeeldingen is te zien hoe het anker eigenlijk iets te diep ingrijpt, ik heb afgelopen dagen bestudeerd hoe dit zou moeten zijn en denk dat mijn resultaat voor zich spreekt. Hiervoor haalde het uurwerk maximaal 270 graden amplitude op full wind, nu heb ik onderstaand resultaat.
Dit is misschien zelfs wat te veel van het goede maar ga eerst alles weer goed schoonmaken want 1 tand van het ankerrad is blijkbaar vies zoals te zien is op de timegrapher.
Wat denken jullie moet ik rekening houden met kloppen straks als alles geolied en schoon is?
Ik vind je doorzettingsvermogen echt bewonderenswaardig. Mijn respect heb je. Je “gepruts” levert nu een amplitude van 320° op. Ik ben benieuwd naar de andere posities (COSC)…
Mocht de balans gaan prellen/kloppen, overweeg dan de ankertappen te smeren.
Ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke foto’s…
Keep on going!
Dankjewel hahaha ik ben iemand die inderdaad niet zomaar opgeeft en hopelijk kan ik zo weer leven in deze 1575 blazen. Ik ga het uurwerk van de week weer demonteren en even goed schoonmaken en hopelijk vanaf nu gewoon weer relatief soepele montage.
Voor wat betreft de verticale posities is de amplitude 270 graden en afwijking +5 sec/d maar ga dit nog afregelen uiteraard. Ik verwacht hem niet binnen cosc te krijgen in elke positie maar we gaan ons best doen.

Mocht de balans gaan prellen/kloppen, overweeg dan de ankertappen te smeren.
Als alles correct Is gesmeerd en functioneert, kan je als laatste redmiddel de balans smeren met HP500 of zelfs HP1300. Ankertappen smeren doe je nooit.

maar ga eerst alles weer goed schoonmaken want 1 tand van het ankerrad is blijkbaar vies zoals te zien is op de timegrapher.
Bedoel je daarmee die twee of drie enkele stippen boven de lijn?
Nee dat is stof op m’n scherm hahaha, nee je kan als je de lijn bekijkt zien dat de bovenste lijn soms ineens onderbreekt en dat exact om de 4 seconden, dus dat verteld mij dat het een tand van het ankerrad is.