Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Heel verstandig, doe ik dus ook altijd :+1:, maar niet bij de Eco’s. Maar joh die overleven mij, dus wordt een leuk klusje voor de kids :wink:

1 like

Ok laatste van vandaag : een Seiko , oud niks waard qua geld , Quartz . Maar ik heb er een bijzonder verhaal mee dus voor mij onbetaalbaar:

9 likes

Als je het horloge wegbrengt altijd even paar foto’s maken waar de juwelier bij is. Ten minste als het een onbekende juwelier is.

2 likes

Lip

En een Roberta

12 likes

Fijn weekend :beach_umbrella:

8 likes

Vandaag is Lexaf aan de C toe. Maar het is al vrijdag, dus komen er nog wel wat meer letters bij. Anders wordt het niks met het alfabet.
Ik zie verderop wel hoever ik kom. ’T worden er wel wat meer dus deze dag. Ik probeer me te beperken tot de wat minder bekende merknamen.

De Canis. Fins merk, maar Swiss made. Uit Finland via Etsy. Cal ETA 2452. Ca. 1965.

CCCP. Een Chinees (Hong Kong) horloge met een Russisch uurwerk. Nieuw gekregen van mijn broer. Kaliber Slava S2427. Bouwjaar onbekend, uurwerk is refurbished N.O.S uit de Russische fabriek.

2 x de City Bravur. Swiss made, Zweeds merk. Uit Zweden via Tradera. Ze kwamen samen in één lot tot mij, dus ze mogen ook samen blijven. Kaliber FHF 1146. Ca. 1955.

Continental. Swiss made. Lang geleden van Marktplaats. Kaliber Brac 40 (penanker). Ca. 1950.

En door naar de D.

Dator. Swiss made. Herkomst… geen idee, lang geleden. Kaliber Baumgartner 670. Ca. 1950.

Delta. Nederlands merk, made in France. Geschenk van @Basvg. Kaliber Lorsa 651, ook al een penanker. Ca. 1980.

Dubois-1785. Swiss made. Overgenomen van @willemseiko. Kaliber AS1802. Ca. 1965

Een paar merkjes met een E.

Edox Alfetta. Fabriqué en France?. Overgenomen van @Lasalle. Kaliber FE140. Ca. 1975.

Eppo. Made in Germany. Rikketik 2020. Kaliber In house Otero 844. Ca. 1970.

Evita. Swiss made. Van de Rikketik of van Bas gekregen, dat weet ik niet meer. Kaliber Durowe422. Ca. 1955

Verder met de F.

Faith (By Bulova) Made in USA met Swiss made uurwerk. Uit Duitsland via Bidfun veiling (van Ranfft). Kaliber AS 970. Ca. 1945.

Feny. German made. Rikketik 2012. Kaliber Guba 1050. Ca. 1945.

En twee met een G:

De Genia van Olle Wirstam R.I.P. uit Bjärnum, Zweden. Via Tradera veiling. Kaliber AS 984. Ca. 1940.

Golday. Swiss made. Uit Finland via Etsy. Kaliber AS 1686. Ca. 1960.

De H kan er vandaag ook nog net bij voordat het zaterdag wordt.

Herodia. Swiss made. Herkomst? Vergeten… Kaliber FHF 28. Ca. 1955.

HMT (Hindustan Machine Tools). Made in India. Uit Punjab, India, via Ebay. Kaliber HMT 0231. N.O.S. of refurbished, oorspronkelijk uit ca. 1975.

Eén I ( een ie… dus).

De Spiderweb Ingersoll van mijn dochter. Swiss made. Ooit gekocht op Ebay. Kaliber onbekend. Ca. 1960?

Dan nog een J.

Judex. Made in France. Rikketik vondst. Kaliber In house Judex 127. Ca. 1955.

En tot slot nog een paar met een K.

Kasper. German made. Van Ebay. Kaliber In house Kasper 1400. Ca. 1970.

Kiber Quartz Chrono. ‘Nederlands’ fabricaat. Kaliber Miyota OS 10. Jaren ’90 / ‘00

Konnexa. Swiss made. Rikketik vondst. Kaliber Felsa 466. Ca. 1950.

That’s it for today Folks! Morgen ga ik zien hoe ver ik nog ga komen in het alphabet.
Nu nog net vóór 00.00 uur klaar.

Welterusten en misschien tot morgen.

9 likes

8 likes

Je bent al bijna op de helft Lex! Wat een merken. Ik kijk uit naar de Q. :rofl::ok_hand: :+1:

De Roamer Searock. :slightly_smiling_face:

4 likes

Wat een mooie serie weer Lex :+1:, die Canis vind ik 1 van de mooiste maar zal wel weer een klein maatje zijn denk ik, of heb ik het mis? Wel jammer dat die Feny geen Ferry heet, zo simpel de letter n veranderen in dubbel R :wink: Die CCCP uit China geeft mij ook wel een klik, kaliber Slava zegt mij natuurlijk niets. Maar net zo sterk uurwerk als in de Vostoks?

Tja en nu @basvg, ik zei het je al, Lex gaat natuurlijk verder :wink:. Hier kan je natuurlijk niet meer overheen, want ja Lex blijft ook niet stil zitten he :stuck_out_tongue_winking_eye:.
O ja, schreef je gisteren over die Stipto die ik van Lex gekregen heb maar vergeten die foto te plaatsen, bij deze:

En nog steeds dankbaar dat ik die kreeg van @Lexaf :+1:

5 likes

Klein maatje? Dat valt mee, Ferry. Jij bent wat groter gewend, dat weet ik, maar met zijn 35,5 mm kast past dit Hondje prima op mijn 17,5 pols.

5 likes

Gisteren gebleven bij de K, dus nu vanmiddag even tijd en door met de L
Ik zie wel weer hoe ver ik kom.
Het moet gaan opschieten, want morgen is het alweer volgens Ferry’s Law ‘vrije keuze’ en komt Ferry weer met een nieuw thema voor de maandag.

Lanco. Swiss made. Overgenomen van HF lid Frank in 2019. Binnenin het legendarische kunststof Tissot 2250 Autolub uurwerk. Nog steeds in nieuwstaat. Gefabriceerd omstreeks 1975.

Lärkan (Zweeds voor Leeuwerik). Swiss made voor (uiteraard) de Zweedse markt. Van meneer Hagman op de Rikketik, 2022. Kaliber FHF 175. Ca. 1950.

Leijona. Kon het niet laten om er hier meerdere te tonen. Het Finse merk bij uitstek. Swiss made. Verkregen uit verschillende bronnen, maar de meeste direct uit Finland. Diverse uurwerken, maar het favoriete uurwerk bij de exemplaren met een kleine seconde is het AS 1130 Wehrmachtswerk uit de jaren. Ca. 1955-1960.

Gauw verder naar de M.

Marker. Volstrekt onbekend merk van Frans fabricaat met een zeldzaam Framelec FR304 penanker kaliber. Rikketik vondst in 2022. Ca. 1980.

Milljonär. Zweedser kan niet. Wel Swiss made. Afkomstig uit Finland via Etsy. Hier samen met zijn donor broertje. Uurwerk, een Unitas 6325 wehrmachtswerk, is dankzij de inspanningen van @Climholland gereviseerd en verhuisde van het linker naar het rechter exemplaar. Ca. 1970.

Dan komt dus nu de N.

Nicolet. Swiss made. Nog steeds een van mijn favorieten. In 202 overgenomen van @KaiseRRuby. Kaliber Felsa 690 automaat. Ca. 1950.

Nilax/Unitas. Zweeds merk, Swiss made. Uit Finland via Etsy. Vreemd genoeg geen Unitas kaliber, maar een AS/ST 1950-52. Ca. 1965.

Nostra. German made. Via Ebay. Kaliber Guba 1050. Ca. 1945.

Ohh ohh, daar komt de O.

O.D.M. Exotisch Quartz ding, made in China? Gekregen van mijn broer. Verder geen info over te vinden. Ik denk jaren 2010.

Olympic. Nederlands merk, fabriqué en France. Geërfd van mijn schoonvader. Kaliber Lorsa P62. Ca. 1965.

Omikron. Swiss made. Rikketik vondst. Kaliber AS1130. Ca. 1960.

Osco. German made. Geschenk van HF lid Lode Roelofs. Kaliber In house Osco 850. Ca. 1975.

Naar de P.

Pallas Ormo. Duits fabrikaat, maar met Frans uurwerk. Van Reiner Welch via de nu niet mee bestaande veilingsite Bidfun van Roland Rannft. Kaliber Lorsa P75. Ca. 1960.

Penguin (Ja ècht!). Swiss made. Loopt helaas niet vanwege verkeerd opwindasje. Gevonden op de Rikketik. Kaliber EB 1575N penanker automaat. Ca. 1960.

Poljot. Made in USSR. Overgenomen van HF lid Roelof in 2012. (mij eerste aankoop op HF!). Kaliber Poljot 2612 wekker uurwerk. Ca. 2000.

Pontiac Support Shoc. Natuurlijk mag een Pontiac hier niet ontbreken. Gekocht via de on-line Rikketik veiling in 2020. Kaliber ETA 1269. Ca. 1955.

Let op @jan13: dan komen we nu aan bij de Q. Daar zijn er toch nog twee van in mijn collectie :slight_smile:

Q&Q (staat voor 'Quality & Quantity). Marktplaats 2020. In nieuwstaat. Made in Japan, Miyota quartz uurwerk. Recent fabricaat (denk ik).

Quino. Totaal onbekend submerk van Croton. Swiss made. In nieuwstaat gekocht van Fa. Vacheron op Ebay in 2013. Kaliber Lorsa P75. Ca. 1960.

Nog 9 letters te gaan in het horloge-alfabet. Snel door naar de R.

Remova. Nederlands merk, Swiss made. Marktplaats 2017. Kaliber ETA 1093.

Revue Sport. Swiss made. Uit Finland via Etsy. Kaliber In house Revue Thommen 59. Ca. 1945.

Rika. Duits fabrikaat Van Etsy veiling en daarna gereviseerd door @TKH. Kaliber Durowe (Deutsche Roh Werke) #1032. Ca. 1955.

Stilletjes door naar de S.

Sappeur. Mijn geliefde Onbekende Soldaat. Uit Finland via Etsy. Binnenin tikt het mooie zeldzame Silvana / Venus 180 uurwerk uit ca. 1950.

Shanghai. Ook een echt Chinees horloge mag niet ontbreken. Nieuw gekocht bij Ome Ali. Kaliber SS4-19. Deze horloges worden gemaakt vanaf ca. 1970 maar worden nog steeds nieuw geleverd.

Siduna. Een van de weinige origineel Deense merken, vervaardigd met Swiss made parts. Als wrak op de Tradera site gevonden en weer tot leven gebracht door vriend Bas (het binnenwerk) en mijzelf (de buitenkant). Kaliber FHF 73-4. Ca. 1960.

Surtec. Zeldzaam Frans horloge met Zwitsers motortje. Rikketik vondst in 2015. Kaliber ETA 2370. Ca. 1955-1960.

Door naar de T, dat wordt de laatste letter van vanmiddag.

Tegrov. Swiss made. Beeldschoon penankertje, cadeau gekregen van de goede THK / Tim. Kaliber Brac 170 uit ca. 1960.

Zeldzame Finse Tiger. Uit Finland, gevonden op de Ebay veiling. Kaliber Unitas 6325 Wehrmachtswerk. Ca. 1970.

Tobias zakhorloge. Het oudste horloge in mijn collectie. Fabricaat M.J.Tobias, Liverpool, UK, ca. 1870.

Dat was het even voor vanmiddag. Ik hoop in de loop van de avond nog even tijd te hebben om het alfabet compleet te krijgen.

Tot later dus, Lex

image

10 likes

Certina + Tissot.

8 likes

5 likes

4 likes

3 likes

4 likes

4 likes

Ha Lex, zag natuurlijk ook de Lärkan tussen je vintage :smile:.
Nu is de jongste verleden week geemigreerd naar Zweden en staat er ook een bruiloft op stapel. Tja als ik dan naar Zweden ga, verwachten ze natuurlijk wel dat ik een Zweeds horloge om de pols heb. Dus als jij of iemand anders een leuk horloge merk (wel kwaliteit) weten uit Zweden en minimaal 39mm is hoor ik dat graag en ook waar te koop :+1:. Het liefst natuurlijk nieuw :wink:.

3 likes

4 likes