Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Dank Ferry!:+1:

Laten we Chris @Fate_Amenable_To_Change er ook even bij vragen. Hij heeft meestal veel feiten kennis. :slightly_smiling_face:

2 likes

Zeker weten, maar Chris weet ook heel goed dat ik verdomd eigenwijs kan zijn :wink:

3 likes

Zeker een dresser vind ik deze Schipper :+1:, moest wel even lachen. Mijn Marokkaanse buuf vroeg of ze voor mij een kaftan mee moest brengen, zei ik dus “zie je mij al in een jurk lopen” konden we beiden dus om lachen :rofl:

2 likes

Leuk thema! Maar meer dresswatchachtig dan dit wordt het momenteel bij mij niet :rofl:

7 likes

OK!:+1::grinning:

2 likes

Nou, met die hitte zitten ze lekker, hoor.

1 like

Tja, gangbaar is dit:

• minder dan 10mm dik
  • time only
  • edelmetaal
  • discreet en niet te groot
  • mogelijk geen secondewijzer of op zijn hoogst een kleine seconde
  • geen lume
  • geen Arabische cijfers

Blijft een kwestie van geloven.

3 likes

Dat denk ik ook. Dankjewel Chris! :slightly_smiling_face:

1 like

Tja Chris, je kent mij onderhand wel een beetje :smile:. Geloven doen we in de kerk :wink:. Als aanvulling kan je ook zeggen geen Romeinse letters :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Vrije keus en nu om…

3 likes

Romeinse cijfers vind ik goed kunnen op een dress watch. Een gouden Tank is heel erg een dress watch. Mijn eigen definitie is heel wat rekbaarder want ik vind stalen drie-handers ook nog kunnen.

Ik vergat één ding: geen metalen bracelets. Dat hoort nooit bij een dress watch.

2 likes

nee hoor, zowel Arabische cijfers als metalen banden kunnen prima op klassieke dress watches.

Arabische cijfers waren zelfs ‘standaard’ tot halverwege de jaren 50.

Metalen banden kunnen zeker ook, maar dan wel edelmetaal.

3 likes

Kijk, hier glijden de meningen (want dat zijn het) heel erg uiteen. Overigens heb ik niets tegen numerals op een dresswatch, ik herhaalde alleen maar wat de gangbare definitie is. Ik vind metalen banden van welk pluimage dus wel vulgair staan bij een pak, laat staan een smoking of dinner jacket.

Eigenlijk vind ik metalen banden überhaupt een tikkeltje vulgair, als ik er bij nadenk. Ik draag ze dan ook alleen in de vrije tijd. Misschien een rare uitspraak van iemand met een Marinemaster, Santo, en drie Grand Seiko’s op staal, maar c’est ça. :slight_smile:

De keuze van vandaag, a propos numerals:

Zelf heb ik nog twee andere horloges in roulatie die ik als dress watch zou zien:

En ja, ik weet dat de Nomos een streepje lume heeft. En Arabische cijfers. Maar het werkt, en zowaar ook nog erg discreet.

Het is dus allemaal geen exacte wetenschap. Bij gelegenheden zou ik alleen de Grand Seiko of de Cartier op leer overwegen.

8 likes

het punt over numerals is geen mening, maar een analytisch onderbouwde analyse van o.a. Goldammer Vintage Watches:
Vintage Dress Watch Design in Depth - 1940 to 1960 (youtube.com)
9 Vintage Watch Hour Markers Analyzed (youtube.com)

Daarnaast; Breguet numerals, hoe klassiek wil je het hebben? Deze werden al gebruikt op zakhorloges voor de Franse Revolutie!

En nogmaals; er is geen ‘Wet op de Dress watch’ die zegt wat er wel en niet op of aan mag zitten. Maar stop alsjeblieft met roepen dat klassieke horloges geen Arabische cijfers op de wijzerplaat horen te hebben. Dit klopt gewoon niet.

3 likes

Die hele discussie is en blijft simpelweg semantisch. Waar het om gaat is, wat draag je met goed fatsoen onder een pak?

Voor mij liefst ook wat klassieks. Mag best een cijfertje hebben, een datumpje zelfs. Maar stalen band vind ik ook een no-go als het heel gekleed moet.

Dit is wat ik bij een pak draag:

Ik draag overigens nauwelijks meer pakken. Wel combinaties, en dan komt er meer in aanmerking.

13 likes

Een analyse door een Duitser met lang haar, een denim shirt en een cowboyhoed die een stalen Omega in de mix heeft is een mooie backdrop voor deze discussie, want hij maakt in mijn optiek één denkfout. Waren dat allemaal “dress watches”? In de jaren 30, 40, en 50 hadden gewone mensen geen “dress watch”. En wat was “dress” in 1920 versus vandaag?

Ik denk dat mensen vroeger gewoon “een horloge” gingen kopen als ze er eentje konden betalen of nodig hadden, en als ze niet zeiden dat ze moesten duiken of iets anti-magnetisch nodig hadden, kregen ze gewoon “een horloge” omdat alle horloges nu eenmaal zo waren.

Natuurlijk waren er “robuustere” horloges zoals de Oyster case en bijvoorbeeld de Reverso, en ook wat specifieke militaire toepassingen, maar het gedemocratiseerde sport-horloge zoals we dat vandaag kenden bestond nog niet, en ook duikhorloges kwamen pas ergens rond 1954 om de hoek.

99% van de horloges die wij tegenwoordig als “dressy” ervaren werden in de jaren 30, 40 en 50 niet zo bekeken. Toch zijn er best wel oude advertenties te vinden die het over een “dress watch” hebben zoals deze:

De enige redenering die ik uit die oude publicaties en advertenties kan halen is dat een dress watch op één of andere manier “mooier” moest zijn dan een “gewoon horloge”.

• Dunner
  • Edelmetaal
  • Fijnere afwerking

Of er numerals op mochten is geen discussie in die tijd.

In dit tijdsgewricht is het wel zeker een mening. We hebben sinds de jaren 50 veel gedaan en gezien, en horloges zoals de Patek Ellipse werden pas in 1968 geïntroduceerd.

Onze definities van vrije tijd en status zijn totaal verschoven, er zijn veel scholen van ontwerp de revue gepasseerd, dus ik denk dat het niet vreemd is dat mensen tegenwoordig een andere definitie hebben van een dress watch dan ze in een Elgin advertentie in 1927 hadden. Wel weet ik 100% zeker dat ergens in een club voor heren in 1946 nog steeds ergens een stel bobo’s heeft zitten zeggen “een dress watch moet toch echt een zakhorloge zijn, want die nieuwerwetse rommel aan de pols kan helemaal niet tijdens het diner” :slight_smile:

Ik snap ook dat mensen helemaal de weg kwijt zijn, omdat alles gewoon mag tegenwoordig. Afwezigheid van kaders schept verwarring en onzekerheid.

Het is een interessante vraag, die sterk gekoppeld is aan de geschiedenis van het idee van vrije tijd en vrijetijdsbesteding.

Dus niet alleen semantisch, maar ook nog eens subjectief. Geef heden ten dage maar eens een definitie van “goed fatsoen”. :slight_smile:

We zijn het roerend eens.

Idem, maar ik ben ietsjes behoudender geworden.

Op het moment dat ik m’n mouwen oprol en het overhemd losjes over de korte broek draag met een stel loafertjes, dan begint een stalen band een optie te worden. :slight_smile:

6 likes

@Macx

Groeten van zijn vrijwel identieke broertje! Leuke vintage maar overigens desalnietteminniettegenstaandetot naar mijn mening niet echt een dress watch met die bulls eye en de rode sec. wijzer.

3 likes

Haha, niet zoveel woordwaarde toch Lex :wink:.

Zit mij nu al druk te maken wat men van het nieuwe thema gaat vinden. Hartslag 200, bloedruk 120-180
image

3 likes

Er leuke en mooie thema zou kunnen zijn elk week alles van een merk te tonen.
Kan je voorlopig wel even vooruit. :+1:

1 like

3 likes