Ook een goed idee net zoals die van @Jesus. Maar maak je borst maar nat met het thema waar ik nu mee ga komen, laat ik even door een ander lid doorlezen want voor sommigen wellicht een lastig thema en een lange inleiding. Is echt nodig bij dit thema, dus afwachten maar wel leuk en zullen best wel leuke foto’s en verhalen komen van leden HOOP IK
Kan niet eten en drinken van de spanning
Vrij duidelijk dus, het thema wordt nudisme.
Ik begin alvast met foto’s nemen.
Ik wacht wel in de sauna.
Geloof mij maar, je bloedruk zal gaan stijgen en je krijgt er rode oortjes van
Rond 10 uur zal ik het gaan plaatsen, neem in de tussentijd maar een pammetje in tegen de stress. Tekst goedgekeurd door mijn goede vriend Lex, bloeddruk is aan het dalen bij mij .
Maar wel alles lezen, anders heb ik een paar uur voor jandoedel alles zitten uit te vogelen en getypt
Tien uur, dan is het licht uit hoor…5 uur op morgen
Dat wordt zeker toon je horloge met penguin
Morgen weer richting huis, afwachten of ik weer mee kan doen.
Lol, dan slaap je maar een uurtje minder
Ho ho, nooit aan iemand zijn imago zitten. Wel dankbaarheid tonen natuurlijk
Zeker weten Richard, maar je moet er wel wat voor doen. Lekker lezen en info opzoeken
Goedenavond thema vrienden, het nieuwe thema voor komende week is bekend. Het nieuwe thema wordt: "Reis door de Tijd, van
Zakhorloge tot Smartwatch”.
Wees voorbereidt dat dit best wel een wat langer verhaal is, maar als je het leest begrijp je het wel!
Deze week wil ik iedereen meenemen die een liefhebber is van horloges en in de historie van de tijdwaarneming.
Leuk is als men foto’s (het liefst met een verhaal erbij) van de ontwikkeling van de horlogerie plaatst.
Ik begin met de zakhorloges, maar natuurlijk weet ik dat ik nog verder terug kan gaan met bijvoorbeeld een tijdmarkering 5000 jaar geleden door de Chinezen, men pakte een touw en om de bijvoorbeeld 10 cm legde men daar een knoop in, dompelde die in de olie en stak het touw aan. Wanneer het vuur de eerste knoop bereikte wist men dat er een bepaalde tijd verstreken was, en bij de 2e knoop hetzelfde. Zo kon men dus een tijd waarnemen. Eigenlijk iets wat je nu ook nog zou kunnen doen, is natuurlijk geen precieze tijd maar wel een indicatie, zo had je ook een waterklok, uitgevonden door de oude Egyptenaren en natuurlijk ook nog de zonnewijzer waarbij je door de schaduw ook een tijd kon waarnemen. Met bovenstaande tijdswaarnemingen zou je nu ook nog kunnen experimenteren.
Maar laat ik het simpel houden .
Ik begin bij het eerste zakhorloge dat ooit is gemaakt door Peter Henlein in 1508.
Deze werd echter om de hals gedragen en was ook best wel groot en zeker niet nauwkeurig, deze veer mechanische klok kon wel een afwijking hebben van enkele uren per dag.
Men noemde deze ook wel de Neurenbergse eieren vanwege de ovale vorm.
Van zijn eerste horloge kon ik geen foto vinden, wel van een later model:
Het zou leuk zijn als er leden zijn die een heel oud zakhorloge hebben en iets over de ontwikkeling van de zakhorloges kan vertellen. Met natuurlijk een foto erbij.
Later in de 18e en 19e eeuw kwamen de eerste echte zakhorloges op de markt. En zoals jullie wel weten worden er nu nog horloges verkocht met een tourbillon, echter niet nodig, wel in de tijd van de zakhorloges om de balans in het gareel te houden daar ze verticaal werden gedragen in een vest bijvoorbeeld.
De functie van de tourbillon in de oude zakhorloges:
In een tourbillon zijn het echappement en het balanswiel gemonteerd in een roterende kooi, met als doel om fouten in het evenwicht in de balans te elimineren en een uniform gewicht te geven
Zie foto van een tourbillon en antiek zakhorloge.
Heb je toevallig een heel oud zakhorloge liggen post hem lekker hier en nog leuker, de geschiedenis achter dit horloge .
Maar goed, ik maak nu de stap naar het eerste polshorloge. Als je bronnen raadpleegt wie het eerste polshorloge maakte, krijg je ook verschillende antwoorden. Ik hou het maar gemakshalve bij Abraham Breguet in 1810. Die het eerste dames polshorloge maakte, zie foto:
Deze kleine mechanische wondertjes waren de voorlopers van wat later een wereldwijde obsessie zou worden.
De eerste polshorloges waren eigenlijk voor de dames bedoeld en tevens als een sieraad gezien. Later volgden de heren met polshorloges.
Voor degenen die een oud polshorloge als erfstuk bezitten of misschien recent een vondst hebben gedaan geldt natuurlijk hetzelfde wat ik bij de zakhorloges schreef, posten met een leuk verhaal.
Zoals jullie natuurlijk allemaal wel weten zit er achter veel horloges, vooral van de oude bedrijven, een militaire geschiedenis.
Denk bijvoorbeeld aan de eerste W.O. Zowel militairen op de grond als piloten werden steeds meer afhankelijk van het polshorloge.
In die tijd werden veel zakhorloge omgebouwd tot polshorloges.
Het gaat mij voornamelijk om de ontwikkeling van de polshorloges, zoals de ontwikkeling van de complicaties in het polshorloge. Het gaat dus niet perse om alle merken die op de markt zijn, als je een foto plaats schrijf dan ook iets van de ontwikkeling van het uurwerk. Dus bijvoorbeeld een complicatie van de moonphase, chronograaf, chronometer enz.
Ik sla nu even een periode over van een tiental jaren en dan komen we bij wat we nu noemen de vintage horloges (waar ik eigenlijk technisch de ballen verstand van heb ) maar goed ik beschrijf hier een reis door de tijd van horloges.
Op het HF kom ik vintage horloges tegen, helaas voor mij vaak te klein. Lastig vind ik het om een definitie te geven wat nu eigenlijk een vintage horloge is. Ga je daar op zoeken dan kom je uit tussen de 20 en 25 jaar, volgens mij onterecht. Zolang ze niet ouder zijn dan 100 jaar vind ik het vintage (kan het natuurlijk helemaal mis hebben, maar laat mij graag corrigeren:-)). Ouder dan 100 jaar, dan spreek je (mijn mening dus) over een antiek horloge.
Maar zoals voorgaand beschreven ook hier weer, post je vintage horloge, het liefst met een stukje geschiedenis of een leuk verhaal. Bijvoorbeeld de overgang van de automaat naar quartz (wat de Zwitserse horlogerie niet leuk vond en er veel bedrijven failliet gingen) en de stemvork horloges.
Dit zijn vintage horloges van @Lexaf
Dit is een vintage Seiko uit 1975 van @Utrecht2
Dit is de Zenith 500 met een stemvork
Hier moest natuurlijk een antwoord op komen van de Zwitsers, welke in die periode zich vooral gingen richten op de high end horloges. In de tijd voor de Quartz horloges ontwikkelde Hans Wilsdorf al een luxe high end horloge in 1905, deze was eigenlijk onbetaalbaar voor de gewone man/vrouw. In 1946 ontwikkelde hij de Tudor welke betaalbaarder moest zijn. maar vele andere bedrijven moesten ook antciperen met de Zwitserse merken op de quartz hype.
Door de ontwikkeling in het huidige digitale tijdperk is de smartwatch erg hot bij vooral de jongere generatie.
Niet boos op mij worden, ik noem dat printplaten ). Snap echt wel dat deze horloges handig zijn, zeker als je sport, maar ook veel andere functies hebben. En mijn Guilty pleasure is dat ik er stiekem ook 1 heb, ligt nu te verstoffen in een la:-).
Maar goed, of je nu een doorgewinterde verzamelaar bent of net begint aan je horlogereis, dit thema biedt een kans om te leren van elkaar, veel horloges te showen en te genieten van de prachtige wereld van horloges. Ik kan niet wachten om te zien wat er allemaal in jouw collectie schuilt! En dan vooral de leuke maar ook leerzame verhalen erbij.
Dit thema nodigt zowel beginners als ervaren horlogeliefhebbers uit om deel te nemen en hun passie te delen. Ik probeer echt met mijn thema’s zoveel mogelijk leden erbij te betrekken en niemand uit te sluiten, durf met dit thema wel te zeggen dat het goed gelukt is.
Dit zal bij sommige thema’s niet altijd het geval zijn maar doe mijn best!
Ik trap af met mijn high end horloge, de Rolex Seadweller Red ref. 126600
Mijn vraag aan mijn HF vrienden is dus, probeer mee te gaan in de reis van de historie van de horlogerie.
Post je horloge met een leuk verhaal/historie
Sommige foto’s zijn van het internet en andere van het HF, daarnaast wil ik @Lexaf (Lex) bedanken met de info die hij mij heeft gegeven. Veel heb ik natuurlijk ook zelf uitgevogeld:-)
Deze twee eren een van de eerste automatische chronograaf movements op de markt. Geschiedenis uit het jaar 1969. Het jaar dat Omega per toeval een speedy op de maan had.
Niet echt de eerste, maar zeker de indrukwekkenste.
Zenith A385 en A386. Er was ook een A384, zo’n remake heeft @Warroo in bezit.