Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Laten we de kat maar niet op het spek binden, ligt er natuurlijk aan wat de connotatie is met de Nazi’s. Het moet iig niet de mensen op verkeerde ideeën brengen :wink:

1 like

De verzamelaars met grote aantallen zitten inderdaad vaak in de vintage hoek. Maar ik houd zowel van vintage als modern :sweat_smile:.

Ben benieuwd met wat voor thema’s je allemaal nog gaat komen.

3 likes

Mmwoah… Ik ben bang dat ik beter ben in 't zoeken van horloges dan in research :grin: - volgens mij zijn de echte experts toch @Lexaf en @Scudo :face_with_monocle:

2 likes

Het zgn.klokkenspel? :sweat_smile: :rofl: :joy: :blush:

1 like

Die poppen dan zo ineens bij mij op (maar dit thema had ik van Lex :smile:), maar ideeën van anderen zijn altijd welkom :wink:. Ik noteer ze dan en komen ze vanzelf een keertje voorbij :+1:

2 likes

Zeker die kunnen heel diep graven, denk dat wij wat luier zijn :wink:
Maar er zijn er meer op het HF hoor, ja toch Lex? :smile:

1 like

Absoluut zijn er meer speurneuzen, Ferry.

Eéntje wil ik hier graag noemen omdat ie ook wel eens credit mag krijgen:

@chi_kwadraat. Alphons is de speurneus die vaak het kalibernummer van exotische uurwerkjes terug weet te vinden. Waarvoor hulde en waarvan acte!

Amen!

4 likes

Terecht dat sommige best een veer in hun bibs mogen hebben met het werk wat ze erin steken :+1:. Helaas ken ik @chi_kwadraat nog niet, denk dat die vooral ook in het vintage zit. En misschien moet ik ook maar eens gaan koekeloeren in het vintage, maar dan in de maatjes van 39mm en groter :wink:

2 likes

Een vijftal BWC chrono’s. Ik heb er in het verleden meer gehad, een aantal hebben het nest verlaten. Ze krijgen niet allemaal meer even veel draagtijd nu ik ook wat meer moderne horloges ben gaan waarderen en dragen.

11 likes

:point_up::clap:

1 like

Oeps, zit ik hier met Assie die rood aanloopt. Ik zit al vanaf ze thuis is op het HF, tja de tijd vliegt voorbij he :wink:. Nu maar even aandacht aan mijn meissie geven, verdient ze ook wel toch :smile:

1 like

Probleem is dat je die maten nauwelijks zult vinden in de vintage sector.
Er zijn in die periode wel zgn. ‘oversized’ of ‘jumbo’ horloges op de markt gebracht, maar die komen meestal ook niet verder dan 38mm.

Uitzondering zijn dan de zgn. ‘Flieger’ horloges uit WOII. De beroemde en tegenwoordig door kapitaalkrachtige verzamelaars zeer gezochte Duitse LACO horloges uit de 'jaren 40-'45 werden speciaal voor de Luftwaffe vriegers gemaakt en waren vooral zo groot, met maten tot wel 45mm en soms meer dan 50mm, omdat ze óver de mouw van het leren vliegerjack gedragen konden worden aan een extra lange polsriem.

Soms zijn die dingen nog wel eens te vinden, maar een echt authentiek (er zijn veel vervalsingen) en goed werkend exemplaar is zeldzaam en dan moeten ze ook heel veel centjes kosten. € 4000,-- euro en meer is geen uitzondering.

De nog steeds bestaande Fa. Laco maakt tegenwoordig wel re-issues van deze modellen die wat betaalbaarder zijn.

‘moderne’ re-issues van Laco Fliegers.

Behalve Laco maakten ook o.a. ook IWC, Stowa en A. Lange & Söhne deze horloges voor de Duitse oorlogsvliegers.

Om toch een beetje on topic te blijven hierboven een rijtje van vijf van die originele oversized vlieger horloges. Niet van mijzelf (het geld groeit niet op mijn rug) maar van deze site geplukt:

6 likes

Zijn niet dik gezaaid, maar bestaan wel, ook bij Tissot :innocent:

2 likes

Snap ik, ze blijven ook kwetsbaarder die oude chrono’s. Maar wel een erg toffe serie deze vijf, de eerste en die diver/chrono vind ik nog echt om te genieten :+1:

2 likes

Toch …bij de chronografen van met name de 70’ er jaren kan je die 39+ best nog wel scoren, oude Tissots, Heuer, Omega, Breitling en niet te vergeten de Seiko’s 6138 serie. Ook oude duikers van Seiko, Citizen of Omega redden 39+ nog vaak. Valt echt wel te doen - ook qua prijzen vergeleken met toch veel nieuwe toppers :sunglasses:

2 likes

Lagonda deel 2/2

10 likes

De eerste

2 prisma horloges van de 5

8 likes

Ik heb gezocht en niets over de Lagonda kunnen vinden, ik wil graag aan je wensen voldoen, maar als ik het niet kan vinden vraag ik het aan jou of misschien Lex of Scudo die hier iets over weten te vertellen.

2 likes

Lagonda werd opgericht in 1946 en vindt zijn oorsprong in de prachtige kuststad Göteborg in Zweden. Tot in de jaren 70 van de vorige eeuw bleef het merk grotendeels op de Zweedse markt actief, waarna het verdween uit de horlogegeschiedenisboeken.

4 likes

Bedankt Jesus, dan is het ook niet vreemd dat er moeilijk iets over dit merk is te vinden.

3 likes