Themaweken horloges, "SHOW JE HORLOGE MET EEN CENTRALE ORANJE/RODE SECONDE WIJZER” het thema van deze week. Dit vanaf post 3724 (Deel 1)

Ok Ferry, de boodschap is ontvangen. Ik ga een poging doen om degene te zijn die aftrapt voor deze week. Maar ik zie terwijl ik dit schrijf dat dat niet is gelukt. Nou, de tweede dan maar.
Hier komt mijn laatst/recentelijk verworven plakhorloge.

Ik kwam het ding tegen op de Zweedse Tradera veiling, inmiddels intensief bezocht door een aantal mede HF leden, die dit prachtstuk allemaal over het hoofd zagen, omdat ze dachten: dit kan niet voor die prijs. Maar het kon wèl en ik was niet eens de enige bieder. Wel de laatste :joy:

Het ding is in zekere zin ook wat sommige mensen wel eens een hommage noemen, het merk was mij totaal onbekend en tsja, het leek een beetje ergens op. Dus toch maar op de knop gedrukt.

Mooie foto’s van de verkoper:

Met een heleboel goede wil en fantasie en een stevig gevoel voor understatement zou je kunnen zeggen dat dit horloge is geinspireerd door de Grote Seiko… Misschien? Toch? Een… hommage?

Hieronder mijn eigen foto’s. Het stalen bandje heb ik er vanaf gesloopt, want ik hou niet zo van stalen bandjes. Ik ben toch meer, zoals @fredpanarai1 al subtiel opmerkte ergens hierboven in dit draadje, een ‘leerliefhebber’. Dus ook hier een leren bandje op gezet.

En dan krijg je zo iets.

Dan het het merk. Auriol Klinkt goed. Nooit van gehoord. Dus ik zou Lexaf niet zijn als ik dat niet ging opzoeken.
Mikrolisk dus.
En ja hoor, Mikrolisk kent het merk!

En nee hè! Het Ultieme Plakmerk!

Ik heb nog even gekeken op de website van de LIDL en het is waar. Auriol is het huismerk van deze grootgrutter voor horloges en leesbrillen.

Mijn modelletje was uitverkocht, ze hadden nog wel een paar andere in de aanbieding, maar die waren toch duurder dan de mijne van Tradera! Lidl: € 9,99 per stuk. De mijne kostte nog iets minder en de verzendkosten vielen weg vanwege de aankoop van nog wat meer (wat serieuzere) horloges bij dezelfde aanbieder.

En zeg nou zelf: het staat toch best aardig aan de pols?

Alleen, denk er om… je mag 'm niet in de kliko gooien!

5 likes

Ha Lex, 2e is toch ook niet slecht he, zilveren plak :smile:
Maar precies zoals je schrijft misschien toch “een hommage”, daarom ook mijn opmerking “de 1 noemt het een hommage, de ander weer een plakmerk”. Verwacht ook wel dat dit de nodige discussie deze week zal brengen.

Haha maar toevallig kon ik het merk Auriol wel, tijdje terug een aanbieding van Auriol horloges bij de Lidl voor €5,80 dacht ik. Dus zei tegen Assie koop er maar een zwik in verschillende kleuren, is je box zo vol. Nou daar trapte ze dus niet in he, Assie zei “ik ga niet met die plastic troep lopen”. Dus mijn conclusie is: 100% een plakhorloge, wat niet wil zeggen dat ie niet leuk om de pols zou staan. Maar dan zoals jij het doet met een leer bandje, en wie zegt dat die niet een paar jaar mee kan gaan? :wink:

edit: mocht die overlijden, moet je toch echt naar de gemeente reiniging met je horloge, want mag niet in de kliko :rofl:

2 likes

Precista.
Heeft tussen al de jaren dat CWC de G10 heeft geproduceerd, heel kort het Defensie-contract gewonnen in de jaren tachtig om deze G10 te leveren.
Precista is ter ziele gegaan, maar later door TimeFactors gekocht, een eenmansbedrijf.
Andere merken die gekocht zijn en opnieuw uitgebracht zijn, zijn Smiths, Sewills en Dreadnought.

3 likes

Panerai……stond aan de wieg van deze Precista.
Weinig origineel wel mooi uitgevoerd met een sandwich dial. Van timefactors UK / Eddie Platts.

9 likes

Ik laat het aan jullie om te raden waar Felca toen aan deze modelnaam is gekomen :wink:

10 likes

Mijn Escapement TIme. Een hommage aan een versie van de King Seiko (5625-7110). Van Ali natuurlijk en meerdere HF-leden hebben er een:

10 likes

Een dirty dozen hommage:

14 likes

noem het een hommage, verwijzing of eerbetoon naar de eerste bullheads van citizen,
deze is in een oplage van 1973 (verwijzing jaartal) van de eerste bullheads uitgekomen

12 likes

Die is leuk!

2 likes

Re-issue van de DS-2 horloges van 1968 de DS-2 Powermatic 80
40 mm en saffier glas en saffier bodem

Dus hommage aan de Certiina DS-2

13 likes

Nog niet zo lang geleden werd ik bij :sheep: & :lemon: gecomplimenteerd met mijn IWC

Dus duidelijk waar Timex de inspiratie voor deze Pan Am vandaan heeft gehaald

13 likes

Mijn Boctok panarai

9 likes

Ja en daar gaan we weer :wink:, ik vind die Precista dus meer een hommage dan plakhorloge. Heeft toch met een schuin oog, beetje loensend naar een Panerai gekeken :wink:
Maar vinden jullie zelf, hommage of keihard een plakhorloge?

2 likes

Het is allemaal net te grof t.o.v King Seiko, maar heb je hem ook wel eens vergeleken met de IWC automaat kaliber 853. Kast heeft veel gelijkenis, minutenmarkering is wel anders, wijzers lijken dus weer wel en jou kroon is grof vergeleken met de IWC.
Maar idd heeft meer weg van de King Seiko, maar vond het wel leuk om hem met die IWC te vergelijken :wink:

2 likes

Een echte hommage, hebben ze niet alle 12 van de dirty dozen? Zou wel leuk zijn :smile:

1 like

Re-issued zou ik zeggen, maar een hele leuke van Citizen :+1:

3 likes

Haha, ja hij heeft wel wat weg van de pilots watch van IWC, en dat bij S&C :rofl:. Gelijk verkopen aan S&C zou ik zeggen, wel tegen een prijs pre-owned van IWC :wink:. Onthou wel het gezicht van de verkoper/ster zou ik zeggen :grin:

2 likes

De enige echte Russische Panerai :+1:

2 likes

4 likes

Hele leuke info, dit daar hebben we wat aan! Dank!

@Raymoi5

image

Ik dacht even, hee, dat logootje ken ik, maar toch net weer even anders.
Welke is dit, Raymond? Pagani?
Misschien is die van mij dan wel een homage aan een homage…

image

4 likes