Even een algemene vraag: wie weet er een goed boek over horlogewijzers met natuurlijk ook veel foto’s of heeft iemand een pdf waar ik veel in terug kan vinden. Gewoon voor mij een handig naslagwerk!
Goedemiddag vrienden, zoals beloofd plaats ik vandaag er weer een paar. Maar had eerder ook gevraagd of iemand wist hoe ze die sec. wijzer van de Formex noemen en ik had gevraagd of iemand een boek weet over horlogewijzers of misschien een pdf heeft.
Maar hier komt de eerste en volgende mij heeft die cathedral wijzers.
De volgende Olevs heeft volgens mij skeleton wijzers maar hoe noem je nu die datum wijzer?
Bij de Coutura ben ik net als de volgende horloges ff de weg kwijt, dus weet je de naam dan hoor ik het graag

En @Fate_Amenable_To_Change (Chris) bedankt voor je antwoord dat de Farer Syringe wijzers heeft.
Moet zeggen dat zoals ik al zei, ik heb mijzelf niet makkelijk heb gemaakt, veel wijzers lijken ook zo erg op elkaar en dan toch verschillende namen. Maar goed, ook lastige onderwerpen ga ik niet uit de weg .
Fijne (voetbal) avond iedereen
Zo lastig is het toch niet?
Die Seiko vind ik heel erg op Alpha hands lijken, maar dan wat gedrongener en vetter dan die van A. Lange.
Die Citizen heeft gewoon een setje broad arrow wijzers, want het zijn vette pijlen.
Die Orient heeft dan weer onvervalste sword hands.
Een Zeigerdatum met een Crescent tip.
Liever niet. Het kijken naar sport is, schaak en cricket uitgezonderd, even saai als het zien groeien van gras, maar bij voetbal heb je ook nog het zweem van volksheid om de sport heen.
Ik hoop altijd dat we uit dit soort wedstrijden worden geflikkerd zodat ik niet weken lang bij iedere koffieautomaat of teams meeting uit moet leggen dat ik er niet naar kijk.
Als deze ellende voorbij is zitten we weer met de vermaledijde F1, de Tour, en iets van een Olympiade.
Die laatsten zijn sinds de Pankration voor jongens uit 200 BCE ook niet meer leuk, want veel te veel onzin, en er wordt niet meer naakt gesport. Ik snap ook niet hoe een gebeuren wat om grof geld gaat en niet onder de rook van de berg Kronos plaatsvindt een Olympiade genoemd mag worden, maar da’s off topic.
Daar is ie dan toch…nog een cricket liefhebber hier
Vandaag eerste dag van eerste test tussen England en Windies
Nou Chris, ik was er nooit mee bezig tot het moment dat ik dit tot thema maakte en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Maar fijn dat je ze voor mij benoemd hebt
O ja, ik moet wel kijken van de gillende keukenmeid hier in huis, zelfs naar andere wedstrijden. Ik erger mij altijd aan die mietjes, tikje tegen de benen en ze kronkelen op het veld alsof ze dood gaan. Nee ik ben meer van de vechtsport, gewoon man tegen man of vrouw tegen vrouw. Maar ja dat vindt jij natuurlijk ook niets
Maar schaken vind ik dus wel top, maar ja ook man tegen man en geen gezeik zoals bij het voetbal.
Oke @Fate_Amenable_To_Change (Chris) zal ook proberen ze bij naam te noemen, zit ik mis, vergeef het mij en corrigeer
Deep Blue met Alpha wijzers:
Grand Seiko met Dauphine wijzers:
Hamilton met Sword wijzers (zat ik nog wel over te twijfelen) maar ik doe mijn best.
En nogmaals een oproep aan iedereen, wie weet of er een boek met veel wijzer foto’s is, waar de wijzers in benoemd worden??
Sword.
Dauphine. Denk ik. De foto is matig.
Google is je vriend.
Nou ja zeg, tis dat je het zegt. Was mij totaal niet opgevallen
Je bedoelt go, gok ik. Schaken is een artificieel lastig gemaakt geheugenspelletje op een speelveld ter grootte van een zakdoek.
Alle spellen zijn kunstmatig lastig gemaakt. Ze groeien niet in de natuur, Henk. Da witte gij ook.
Schaak is mijn go to spel. Niet go. Als ik wilde knikkeren zou ik het niet aan tafel doen.
Tuurlijk. Maar schaak is wel… “extra”. 6 soorten stukken. In verschillende aantallen. Met elk andere regels. En dan uitzonderingen op die regels (hallo pion dubbele openingsstap). En dan uitzonderingen op uitzonderingen (hallo en passant slaan). En dan voodoo van één zet waar je twéé stukken tegelijk over elkaar husselt. En dat dan in twee varianten natuurlijk. En stukken die, eens de rugbylijn achteraan over, als beloning voor de touchdown van geslacht veranderen. Schaken en Calvinball hebben meer raakvlakken dan je zou denken.
Soit, het is wat het is natuurlijk. Organisch gegroeid enzo. Mijn competitieschaken stopte toen ik werd geïnformeerd dat om verder te gaan, ik een hele reut openingen en midspelen en eindspelen uit het hoofd moest gaan leren. Dat is bij go een hele verademing - de regels zijn idioot simpel, één steen, die nooit meer beweegt eens geplaatst, een gigantisch veld, en een beginner met inzicht kan een ervaren rot verslaan zonder ooit een boek open te slaan.
En nu moet ik een horloge met speciale wijzers gaan opsnorren boven want ik vervuil het topic van @fredpanarai1
en dan wel een horloge met wijzers in de vorm van schaakstukken natuurlijk
Eerlijk is eerlijk, ik heb het altijd eens willen leren. Niet de regels. Het spel. Go, welteverstaan.
Hoe deze wijzers heten ?
Ik weet het niet iemand anders die het weet ?
Volgens mij Degen/Zwaard wijzers…