Ook weer geen GMT met een wijzertje, maar T2 kun je op het display weergeven
GMT’s, here we go. Laten we beginnen met deze:
GMT Chrono, titanium, 45mm breed zonder crown guards, 14mm dik.
GMT op de 9oclock subdial, bestuurd door de pusher op 10h, met een chrono center minute counter & flyback. Bijna het ideale horloge. Als het titanium was geweest met rotating bezel, was dit het endpiece geweest voor mij.
Titanium, 46mm breed maar holy moly gewoon 19mm dik. En toch, ik draag 'm vaak en graag maar minder dan voorheen. Deze zou bijvoorbeeld zoveel gaver zijn met een andere bezel.
deze heeft een perlage patroon op de wijzerplaat, en een lume waar we maar niet over praten. De inner rotating bezel is totaal zinloos voor mij, kan er helemaal niks mee, maar de buitenste bezel geeft tijden aan over de hele wereld, beetje world-timer idee. Ik draag deze ook heel vaak want hij is supercomfortabel. 44mm, 15mm dik, maar met een clasp die automatisch zich aanpast aan je pols door middel van een spring-loaded schuifmechanisme. Simpel, elegant, werkt als een trein. Te gek.
Eentje die ik zelf gemaakt heb, met een ETA 7754. Deze is 14mm dik en 38mm breed. Dit is mijn Tutima 793-style, want de kast en de pushers lijken wel heel erg op wat Tutima met de 793 gedaan heeft. Is dat het ook? Vast niet. Maar voor wat deze me gekost heeft ga ik daar echt niet moeilijk over doen…
Omega Speedmaster HB-Sia. Titanium, column wheel, coaxial, true GMT (met jumping hour). Ik draag deze niet heel vaak, maar wel heel graag. Deze voelt om de pols als thuiskomen.
Montblanc Nicolas Rieussec. Ook een “echte” GMT, met day-night indicator, datum op rechts, en helaas… de jumping hour werkt niet meer goed, en deze moet echt gerepareerd worden maar ik durf die sprong niet te wagen. Ik weet gewoon dat dit richting de 1000 piek gaat. Maar hij is zo mooi… he tis de favoriet van mijn vrouw en stiekem van mij ook. Als 'ie nou een betere waterdichtheid had en ik 'm zo kon dragen in plaats van me continu zorgen moet maken om water…
Longines Admiral chrono GMT. Ik vind deze stiekem heel erg gaaf maar hij heeft 1 serieus issue. Twee, eigenlijk. De lume is abominabel slecht, en de wijzers vallen helemaal weg tegenover de wijzerplaat onder bijna elke hoek. Waarom die pushers die knurl hebben, terwijl het geen screw-down pushers zijn, is mij een raadsel. Ik kan de wijzers te zijner tijd wel vervangen voor iets anders, en de lume herstellen maar ik blijf dan bezig want zoveel uit de collectie heeft echt slechte lume. Af en toe er eentje tussen hebben die geen goede lume heeft is geen ramp, toch?
Ik denk dat dit 'm zo is guys.
Zo dan, dat is een flinke collectie GMT’s. Mag ik er 1 kiezen, dan je zelf gemaakte Tutima die pakt mij wel. Anderen zijn natuurlijk niet minder, maar wilde er gewoon 1 tussenuit pikken
O ja, je had ook kunnen spreiden met zoveel mooie GMT’s
Dat is ook een plaatje Jeroen die chronomat en ook nog eens in de kleur van 2025
Ja, die Tutima is cute he?! ik heb een zwak voor cathedral hands! Ik draag 'm vaker dan ik toe wil geven, het is het perfecte vakantiehorloge. Draaibezel en hij was nog leuker geweest.
Alles in1 keer posten vind ik stiekem leuker dan stukje bij beetje.
Ik heb er maar één:
Breitling Avenger II GMT (2019)
Referentie: A3239011 BC 35
Diameter: 43mm
Dikte: 12,1mm
Uurwerk: Breitling Caliber 32 (ETA 2893-2)
Gangreserve: 42 uur
Aantal stenen: 21
Frequentie: 28.800
Waterdichtheid: 30 Atm (300m.)
Is een beest van een horloge, toppertje dus
De volgende uit mijn collectie. Deze hebben beide weer een “conventionele” GMT-wijzer.
High accuracuy quartz uurwerk met een maximale afwijking van 10 sec. per jaar.
Het zijn 'true" of “traveller” GMT’s, waarvan de uurwijzer in stapjes van een uur voor- of achteruit gezet kan worden.
Amen
Voor de mensen die informatie over
leuk vinden nog even schaamteloos mijn eigen draadje pluggen:
Maar waarvoor dient de vierde wijzer dan?
Tweede GMT-tijd?
Edit:
Zie het nu, de vierde wijzer laat ‘de andere tijdzone’ zien…
Zoiets heb ik ook eens gehad, vraag me niet naar het merk. Is toen met de boodschappentas met Lex meegegaan. Helaas overleden
Leuk Ivar, deze aanvulling op het thema. Man ik wist niet dat er zoveel verschillen waren in GMT’s. Gebruik ze ook niet echt als GMT, meer voor de look
Ik vind wel dat je toen weinig reacties hebt gekregen op zo’n top topic, maar goed kunnen ze nu goed maken door ook bij jouw te posten. Mag ik even schaamteloos jouw topic pluggen, ja dat mag ik van meneer Smeets
Vandaag wederom een GMT natuurlijk, dit keer de Farer Lander IV. Het is heel persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het de mooiste Farer
Natuurlijk nog wat specs, copy-past

EÉN WIJZERPLAAT, TWEE TIJDZONES.De 24-uurs klok is gemarkeerd met even getallen onderbroken door Super-LumiNova-markeringen. De buitenste metalen zilveren tweede track voegt de laatste stapverandering toe - ingewikkeld gegraveerd met een gestileerde track en bedrukt met tweede cijfers in een vleugje hemelsblauw. De wijzers zijn gemaakt van klassieke Farer uren- en minutenspuitwijzers afgewerkt in Astronaut-zilver omlijnd rond de Super-LumiNova-vulling, een Britse Pillarbox-rode GMT-wijzer en de iconische Farer verlengde, vegende secondewijzer in gebrand oranje met de Farer ‘A’-afwerkingen de opvallende look van de Lander. Een horloge waar je dag en nacht naar blijft kijken.
Vernoemd naar Richard Lander - de zoon van een herbergier uit Cornwall, geboren in 1804. Zijn carrière begon in 1825 tijdens een expeditie naar West-Afrika, waar hij het enige overlevende Europese lid werd dat levend naar huis terugkeerde. Vervolgens ging hij dapper terug naar wat nu het huidige Nigeria is, op zoek naar een handelsnederzetting aan de rivier de Niger.
Leuk om ook eens mee te doen, ik heb twee GMT horloges.
De Airman op de foto’s is dat natuurlijk niet, maar die had ik op de foto gezet binnen mijn thema piloten horloges😅
De obligate Rolex GMT Master hoeft geen introductie meer, de Enicar Sherpa Jet is minder bekend. Deze is geen true GMT want de gmt wijzer is niet onafhankelijk te verzetten.
Het uurwerk is van Enicar zelf, of liever was want Enicar is ter ziele gegaan in het Quartz geweld eind ‘70, begin jaren ‘80.
De kast is een echte EPSA supercompressor.