Je hebt helemaal gelijk. Ik heb nu nog even verder gekeken dan mijn digitale neusje lang was. Et Voila, nog een andere brugvorm, maar het is hem dus wel degelijk. Dank, Speurbas!
Wat is het stil hier, zo weinig gekocht bij Rikketik .
Laat zien wat je aan vintage en/of nieuw gekocht hebt zondag 6 april, we moeten nog de hele week door he
Ik heb zondag zowel een vintage als een nieuw horloge gekocht. De laatste wel natuurlijk met een vintage look. De Superbe wordt zowel door Bas als Lex voor mij opgeknapt waar ik heel dankbaar voor ben.
De Arpiem Racematic TCC verwijst naar de races in de jaren 60/70 waarbij Lotus nog meereed en is nieuw. De kleuren verwijzen naar de Britten en de subdials verwijzen naar dashboardinstrumenten. Zou van de Racematic ook wel een NA kunnen maken, maar lijkt mij hier wel voldoende.
De powerreserve zie ik als een brandstofmeter , zonder power reserve loopt die voor geen meter net zoals een auto zonder brandstof, dus na 40 uur even tanken en hij loopt weer als een zonnetje
De enige lume die er is zit op de batonwijzers, meer hoeft er ook niet op te zitten, meer zou het horloge tekort doen.
Dial is 43,5 mm
15mm dik
saffierglas
glazen caseback
uurwerk is een Miyota 9132
lerenband met vlindersluiting
Oeps zou ik bijna de foto vergeten en nu maar hopen dat Rikketikgangers hier deze week nog wat posten
Had ik gemist Dennis, maar gefeliciteerd met je mooie King en voor een mooie prijs noemen we het een bonus. Wens je veel draagplezier met deze mooie Seiko
Er liep daar een of andere kerel rond, die woorden als stromend water uit zijn mond liet vallen, en daarmee alle verkopers de stuipen op het lijf deed jagen, en daardoor niets meer verkochten…
Maar inderdaad deze keer weinig gekocht, in ieder geval geen horloges. Wel horlogebandjes…
Maar dan heb je wel de Superbe aan mijn stand gemist…
Nog even een foto van het forum opgevist…
Had ik moeten weten, je buurman had er ook 1.
L*lde zijn oren van zijn kop, kreeg hem praktisch voor niets. Zijn oren suizen nu nog, is jou bespaard gebleken
Leuk horloge, Ferry, die Arpiem met best wel een vintage uitstraling - ook al is ie nieuw.
De oude Superbe - ik schat uit medio of eind jaren '50 van de vorige eeuw- heb ik vandaag onder handen gehad. Het kastje is aardig gebeten door de tandjes des tijds en bij een chromen kastje ga je dan wel het verval een beetje zien. Op de foto’s lijkt het erger dan in het echt, trouwens. De ultrasoon gaf wel wat verbetering, want het kastje en de achterplaat waren best vuil. Flink napoetsen helpt ook en dan ziet het chromen kastje er weer aanvaardbaar uit. De wijzerplaat was nog behoorlijk netjes, alleen flink vergeeld. Omdat het glaasje wat er op zat ook flink geel was, denk ik dat de oorspronkelijke eigenaar een stevige roker geweest is. De vergeling van het glas ging er in de ultrasoon reiniger wel weer uit, maar de craquelé barstjes en de krassen niet, dus daar is een nieuw glaasje voor in de plaats gekomen. De vergeelde wijzerplaat blijft zo. Als je daar aan gaat poetsen blijft er niks van over. Het kroontje was ook flink aangesleten. Ik vond in mijn voorraad nog precies één exemplaar dat er net zo uit zag en ook nog de goede schroefdraad maat had. Mazzel, want die hele platte kroontjes zie je niet vaak op een horloge van na WO II, die zijn moeilijk te vinden. De verkoper had er al een heel fatsoenlijk bandje op gezet, dus daar hoefde ik niets aan te doen. Het uurwerkje loopt nu al redelijk, maar kan nog wel een beurtje gebruiken. Daarvoor gaat de Superbe binnenkort nog even op reis naar @basvg, waar hij een poosje mag logeren. Een goede spoelbeurt van alle onderdelen in de Elma machine, olie geven en afregelen. Dat gaat Bas doen en als het ding dan weer in elkaar is gezet heeft Ome Ferry eindelijk zijn Vintage dresser.
Hieronder wat prentjes van het resultaat na een cosmetisch beurtje. Hoop dat je tevreden bent Ferry.
Nog een 6April aanwinst: een Sadco. Ik had nog nooit van dit merk gehoord, maar uit posts hier op HF heb ik begrepen dat er een FE 233-66 in zit. Dat heeft een lift angle van 49°. In ieder geval: de amplitude is laag. Leuk klusje: schoonmaken, olieen en kijken of hij beter gaat lopen.
Ha Lex, ik zag die Arpiem liggen en voelde gewoon een klik, nou dan weet je het wel bij mij . Ik zei dat men dit niet van mij zou verwachten totdat @JohnvdT mij op de top time deus wees. En ja, hebben beide een race achtergrond.
Natuurlijk ben ik tevreden Lex en je natuurlijk ook heel dankbaar. Is wel een groot verschil met hoe die was .
Nu schat jij hem in uit eind jaren '50, zou toch helemaal tegek zijn als die uit 1959 zou zijn, dan is het voor mij de jackpot van Rikketik
Fijn dat je er weer een nieuw glaasje in hebt gezet en natuurlijk ook het kroontje. En zoals het spreekwoord al zegt “wie wat bewaart, die heeft wat” . Zoals je weet, heb ik de ballen verstand van vintage uurwerkjes, maar misschien komt Bas er nog een datum in tegen of kan hij dat vinden op het net.
Ik ben heel blij dat jullie dit voor mij doen .
Mag ik nu in het vintage topic ook meedoen met mijn Atlantic, racematic en de top time deus?
De Stipto en de Superbe mag ik natuurlijk zeker posten in het vintage topic. .
Ik heb AI er even op losgelaten en die kwam met het volgende:
Superbe horloge met een AS 1880/81 uurwerk, aangeboden op eBay, wat de Zwitserse oorsprong en de kwaliteit van de gebruikte componenten benadrukt.
Hoewel er beperkte informatie beschikbaar is over het merk Superbe, duiden de gebruikte Zwitserse uurwerken en de stijl van de horloges op degelijke kwaliteit. Het ontbreken van uitgebreide documentatie maakt je horloge des te unieker.
Dus hoe minder info, hoe unieker een horloge wordt
Nogmaals dank Lex
Ik ben deze even gaan googlen maar werd niet meer wijzer dan wat jij al schreef, behalve dan dat deze 34,5mm dial heeft. Is het uurwerk Zwitsers en hoe oud is deze Sadco?
Deze heb ik hier al gepost, maar dit is na de nodig TLC… Het uurwerkje weer helemaal fit, het glaasje gepolijst, nieuwe lumen op de geblauwde wijzers en de wijzerplaat wat meer opgepoetst. En dan nog de kast in de ultrasoon, en dan krijg je dit…
Ja, dat zou ook nog wel zo maar kunnen, maar het design, met de kleine sub seconde wijst toch heel sterk naar een 5 tot 10 jaar eerder. Ook het uurwerk, een AS 984 (en geen AS 1880/81 zoals je door A.I. - ChatGPT?- laat vermelden), wijst op rond 1950 of zelfs eerder. En zo oud ben je gelukkig nog niet!.
Nee, Ferry, in een AS 984 zit geen datum weergave mechaniek, die ga je dus niet alsnog tegenkomen.
Kijk hier:
De uurwerk familie, waarvan de AS 984 het basisontwerp is (uit 1940!) heeft wel varianten met een datum, zowel datum wijzer als datum schijf, maar die hebben zoals je kunt lezen een ander kaliber nummer.
Nou, het is jouw visie dat je ergens wel of niet over mag schrijven in een bepaalde rubriek of categorie, dat bepaal je zelf. Maar zowel jouw Atlantic (een nieuw uitgebrachte re-issue) als de Racematic, en de Top Time Deus hebben misschien een uitstraling of karakter dat ze aan aan horloge-ontwerp of techniek uit een vroegere tijd doen denken. Maar dat maakt ze nog niet tot vintage horloges. Echter, als jij er in die zin in het vintage deel over wil posten staat je dat vrij. Ook mijn op HF al eens getoonde laatste Prisma aanwinst is weliswaar al zo’n 25 jaar geleden geproduceerd en heeft qua design een vintage karakter met zijn bulls eye wijzerplaat, maar het is daarmee nog niet echt een vintage horloge, maar meer een wat laat (recent) aangeschafte winkeldochter uit een faillissementspartij. Daarmee niet minder fraai en ik ben er zeer gelukkig mee.
Deze dus:
Wat betreft het vertrouwen wat je moet hebben in de data die A.I systemen als ChatGPT en Copilot voor je opduikelen, neem dat met de nodige reserves…:
Ja dat is net zo evident als de info dat een koe waarschijnlijk 4 poten, een kop en een staart heeft, dat ze gras eet en dat er een heleboel van zijn in Nederland. Voorts dat de koe, vrouwelijk is, vaak melk geeft en heel veel poep. Die informatie klopt, het is zogezegd een waarheid als een koe, maar die info levert je geen nieuwe kennis of waarheden op.
Ja, zo lust ik er ook nog wel een paar…
Maar als jij er blij van wordt, Ferry, be my guest!