Dit ontwerp zou best wel eens aan kunnen slaan als HFLE lijkt mij
@ArjanV , in antwoord op jou vraag: HEt is gegaan via 3Dhub. Je stuurt je bestand op, en je kiest het materiaal, het bedrijf en je start een gesprek met dat bedrijf op en zij printen het en sturen het op.
Ik heb de mijne nu binnen.
Ronduit teleurstellend. Maar ik heb mezelf te verwijten. Ik probeer iets te printen met veel te hoog detail. Dat gaat met 3D printen in resin gewoon niet. Het moet minimaal aantal mm dik zijn en dergelijke. Ik wist dit van te voren, want het bedrijf had het al aangegeven. Omdat het allemaal onder de ⬠30,- bleef heb ik gezegd: print maar gewoon, dan heb ik iets in handen waar ik verder mee kan. Dat was even veel belangrijker voor mij dan dat het er mooi uit zag.
De les die ik geleerd heb: niet meer laten printen in Resin. Het bedrijf kan ik het in ieder geval niet verwijten, die heeft me netjes gewaarschuwd.
In stainless steel kunnen ze dus vele malen nauwkeuriger en kleiner gedetailleerd werken dan in kunststof.
Goed, de fotoās dan, want vindt het toch wel gaaf dat het dus wel allemaal past en klopt
Ik gooi ze er maar gewoon allemaal op:
Vergelijking, let op, Oris is 46 mm!
Ziet er goed uit hoor!
Ik vind het er ook netjes uitzien. Voor een indruk volstaat dit prima.
Mbt het ontwerp: wellicht zou je de lugs iets meer gebogen kunnen maken, en de achterkant minder hoog cq. de onderkant van de lugs wat lager laten vallen? Nu ligt het ontwerp echt óp je pols.
Details vallen inderdaad tegen, verder geeft het wel een goede indruk van de afmetingen.
Hier wat meer info over DLP printen, http://www.heijcon.nl/3d-printen/dlp/
Ik heb (nog) geen contact met dit bedrijf, misschien kunnen zij de Tachymeter ring wel gedetailleerd printen.
Erg leuk om dit te volgen. En erg knap! Er bestaan al zoveel horloges, vind je ontwerp erg geslaagd.
Ik laat regelmatig wat printen en ik doe dat meestal bij www.shapeways.com
Ze hebben een behoorlijk groot aantal verschillende materialen met bijbehorende nauwkeurigheden, al zul je niet alle details kunnen vangen. Ook hier; ik heb geen banden met het bedrijf.
Zo, dat is wel heel gedetailleerd, nog meer dan in dat staal. Mogelijk zeer interessant als definitief cincept voordat we echt wat in staal gaan produceren.
Gisteren even gekeken wat het hele horloge kostte om in stainless staal / titanium te laten 3D printen, en dat kwam op ruim ⬠450,- voor 1 kast uit. En dan moet hij nog nabewerkt worden.
Ik begin de prijzen van duurdere horloges steeds meer te begrijpen. Naast de uren tekenwerk die er al in zitten die ik niet eens mee tel.
Printen in titanium heeft denk ik geen zin, kun je beter aan @Arie_Kabaalstra een offerte vragen, ben je beter af.
Als je ontwerp uren mee gaat rekenen dan kun je beter meteen stoppen, dat verdien je pas terug bij grote aantallen productie. We doen het voor de lol, ik tenminste wel.
Dat is het ook precies. Voor de het plezier.
Zoals Michiel Holthinrichs in zijn interview toegaf: "Eigenlijk is het paradoxaal zo, dat elk horloge dat 3D geprint is meer handwerk vereist dan een conventioneel horloge, omdat tegenwoordig alles in de huidige gemachinaliseerd is, en bij 3D printen heb je een bepaalde korreligheid, en die moet je toch handmatig afwerken⦠"
dat is precies wat ik hem ook vertelde toen ik hem leerde kennen, en hij me van zijn droom vertelde⦠dat ie die droom waarmaakt, getuigd van zijn tomeloze inzet.
'k zit even naar de kastvorm te kijken⦠'k zie dat je een losse bezel hebt, dat maakt het iets minder complex om te maken. de schuine kantjes op de Lugs zijn altijd lastig om te maken, maar lastig wil niet zeggen onmogelijkā¦
'k wil hier niet openlijk ingaan op wat een prototype kast uit 't Atelier van Dumet moet kosten, maar ik kan wel vertellen dat je em zelfs als ie niet afgewerkt is veel sneller afgewerkt hebt dan een geprinte kast, bovendien werk ik kasten af naar specificatie van de klant.
@Arie_Kabaalstra: we spreken elkaar zeker wel op 27 mei
@WilSeiko Dat is echt heel aardig van je, maar ik ben bang dat ik meer een technisch tekenaar ben dan een kunstenaar. Maar je woorden zijn erg vleiend en doen een mens goed. Waarvoor dank!
de ākunstā zit em erin, dat je je kennis van het mechanische gebruikt om een esthetisch product neer te zetten⦠pure functionaliteit is niet per definitie āmooiā⦠je kunt een heel doelmatige horlogekast ontwerpen, niet meer dan een ronde holte voor het uurwerk, en een paar āorenā eraan voor de band, maar dan krijgt het al snel het predicaat āSaaiā⦠door te spelen met vormen, kom je tot een horloge dat ook nog eens een streling voor het oog is⦠dat is de kunst waar wij ons als horlogemakers, hobbymatig of professioneel mee bezig houdenā¦
Voldoet anders ook aan de definitie hoor:
kunā¢steā¢naar (de; m,v; meervoud: kunstenaars), kunā¢steā¢naā¢res (de; v; meervoud: kunstenaressen)
1 iem. die het vermogen bezit kunstwerken te scheppen
kunstā¢werk (het; o; meervoud: kunstwerken)
1 door kunst voortgebracht voorwerp: schilderijen, beelden en andere kunstwerken
2 door techniek tot stand gekomen werk
Omdat ik even niks te doen had, mijn eerste model is immers klaar en ben aan het orienteren op de productie, ben ik nog eens wat ideeen op het beelscherm aan het zetten geweest, met dit als uitkomst.
Hij is nog verre van af, moet hem nog helemaal aankleden, getallen op de bezel, de dial in orde maken⦠etcetera, maar vooralsnog ben ik erg tevreden met mijn tweede ontwerp.
Wederom een Chronograaf, Tachymeter weet ik nog niet, misshien aan de binnenrand van de bezel, ben ik nog niet uit en als die komt een vereenvoudigde versie.
De kleur is nog conceptueel, maar een kanshebber.
Ach wat ben ik ook aan het praten, de fotoās, dat is wat iedereen wil zien.
Ik heb echt mijn best gedaan nergens een kopie van te zijn, mocht iemand een model weten die hier op lijkt dan hoor/zie ik dat graagā¦
Oh ja, het is een Sellita SW510
Dus een indeling als een Rolex Daytona zeg maar wat betreft subdials
Wow ik vind deze nu al prachtig
Die V snaar vind ik wel apart
Ik ook, vond dat wel lekker onderscheidend en zeer technisch staan. Past wel een beetje bij het tandwiel idee van de kroon en bezel. Er is zo een beetje een thema ontstaan.
Ziet er supergaaf uit.