Mooie vondst, Thieuke, die V-snaar!
Mooie elementen heeft die eh, mkII. Patentje op de V snaar aanvragen? (Vraag me af of dat wel kan eigenlijk).
Heb je lugholes in je 3D print? Ben wel benieuwd hoe een band tussen die lugs valt.
Het is nu geen v-snaar, wekt alleen de suggestie. Het heeft me wel op ideeƫn gebracht. weet alleen niet of iets met bandaandrijving teveel wrijving teweeg brengt met een traag uurwerk als gevolg. Iets om te onderzoeken het zou een leuke gimmick zijn om bijvoorbeeld een secondewijzer ergens willekeurig op de dijk te plaatsen.
Ik ga dat verder uitwerken in klok 3
Het v-snaar idee viel mij ook als eerste op! Leuk bedacht, en past idd super bij de tandwielachtige bezel! Mk2 concept wederom geslaagd als je het mij vraagt
Wat mij opvalt, en dat vind ik gaaf, is dat, waar ik een uitsparing heb die met de kast meeloopt, jij een uitstulping hebt die met de radius van de kast mee loopt⦠maar heel subtielā¦
de scherpe overgang van de kast naar de uitstulping is de grootste uitdaging. boven en onder de crownguards kun je door de rechte vorm van de lugs makkelijk 4-assig frezen, met de kast op zijn kant op de 4de as.
Het oppervlak van de crownguards kun je dan in de ākroon bovenā positie frezen, maar dan door een boogje af te lopen met je freesā¦
je Lugs lijken me overigens erg lang⦠ga even uit van 5.5 mm als maximale banddikte, dan is 2.75mm van hart lughole naar de kast genoeg, en laten we zeggen 1.5 mm naar de einden van de lug, zodat je holes een milimeter van het eind van je Lugs zitten. 4.25 mm is dan echt genoeg lengte⦠dat maakt dan dat een 42mm horloge 50.5 lug-to lug is en 47.5 pin-to-pinā¦
PS: āBen ik besmettelijk ofzo?āā¦
Dat V-snaar idee is zeker mooi.
Overigens heb ik 2 Seikoās gehad, waar ik ook wel dat V-snaar idee in zie, zij het in een andere verhouding:
SNL054P1
SNL053P1
Beide ontwerpen zijn erg mooi! Respect!
@Arie_Kabaalstra: bedankt voor het meedenken. Ik ga morgen eens naar de lugs kijken en de afmetingen op basis van je getallen. Ik ga die als uitgangspunt gebruiken. De schuine kantjes op de voorkant van de lugs maken de lugs iets langer dan nodig, dat is meer een stijl/designdingetje. De precieze maten weet ik even niet uit mijn hoofd. Ik zie zoveel maten op een dagā¦
Wat ik weer fantastisch vind:
Volgens mij heb je in je gedachten het frees/draai programma al geschreven en afgedraaid (pun intended), wat ik ook zeer tof vind dat je daarover wil uitweiden/uitleggen, want dat geeft mij ook een beetje inzicht in de mogelijkheden van details in de toekomst.
Helaas had ik vanavond geen tijd om verder te werken aan het ontwerp.
En ja, er vliegen hier een aantal virussen rond inderdaad. Van goede aard natuurlijk.
@WilSeiko, die twee horloges die jij laat zien heb ik in arctura white, zelfde caliber kinetic. Ik zie wel gelijkenissen ergens maar mis de daadwerkelijk v-snaar wel een beetje.
Het grappige is, het beeld is echt zo ontstaan terwijl ik alleen wat reliƫf in mijn dial wilde creƫren en een verband wilde leggen tussen de twee chronograph subdials. De uitwerking overtrof zelfs mijn eigen verwachting toen ik uitzoomde op de computer. Een onverwachts gaaf detail dat goed past bij de technische bezel.
Ik hoop dat ik niemand teleur stel dat de bezel niet draaibaar is. Het wordt geen duiker.
@de rest: De reacties hier zijn zeer positief, heel erg leuk. Bedankt. We gaan gestaag verder morgen meer plaatjes
Ja⦠als ik een tekening, of een ontwerp zie, dan ga ik meteen denken āhoe hakken we dat uit een stuk metaal?āā¦'t is bijna zo dat ik Ć” la āThe Matrixā de Programmacode al voor me zieā¦
de zijkanten van de kast bijvoorbeeld⦠dat is op de 4de as, voorpositioneren op de hoek van de lug, dan vanaf de lug inlopen tot het hart, dan roteren naar de andere hoek, en vlak de andere lug aflopen, teruglopen, stukje opschuiven, en net zo lang herhalen tot je over de hele kast bentā¦
daās een algoritme dat ik al zo vaak geschreven heb, dat ik het uit mijn hoofd ken⦠zoals elk normaal mens het alfabet kan opdreunen, kan ik zoān programmaatje schrijven.
Ik schrijf zulke programmaās altijd parametrisch, ik kan dan voor een andere horlogekast met een vergelijkbare vorm, een kopie maken, en wat maten aanpassen⦠klaarā¦
@Arie_Kabaalstra: De lugs zijn nu 7,564 mm lang.
Dar kan dus wel wat af, ik ga eens even puzzelen hoe ik dat een beetje mooi kan maken.
de virtuele zaag erinā¦
Thieuke, bedankt.
Graag gedaan, maareh, waarvoor eigenlijk??
Ik zou wel teleurgesteld zijn dat de bezel niet draait. Het ontwerp impliceert dit namelijk wel en als het vervolgens vast blijkt te zitten dan krijg je zoān goedkoop gevoel.
Iets aangepast, nog geen 4,5, maar ik vind het anders wat vormgeving betreft niet zo mooi.
Ik heb de lugs 1 goede mm ingekort. Het blijft toch een fors horloge, dus hij kan het wel hebben.
Ik neem het mee in mark III. Daar wil ik een dunner uurwerk voor gebruiken dan die dikke knotsen van ETA met chrono. Dat wordt weer een hele andere tak van sport natuurlijk.
Onder het mom, geen verhaal zonder plaatje:
voila!
Een chrono duiker? Ze bestaan uiteraard, maar een āechteā duiker heeft geen Chrono
Persoonlijk vind ik de Carlos Coste Chronoās van Oris echt geweldige horloges. Maar ja, een duiker met chronograaf is natuurlijk zoiets als een duikboot met elektrische ramen die open kunnen om vissen te vangen. Het is een handoge functie maar je mag ze onder water niet gebruikenā¦
@blou, het licht natuurlijk een beetje aan wat er op de lunette komt te staan of het echt impliceerd om te draaien of niet. Maar ik begrijp je punt.
Je kunt ook nog āSpelenā met de vorm van de lugs⦠nu lopen ze uit in een punt⦠waarschijnlijk omdat dat de ābegrenzingā van het stuk rond materiaal is wat je eerst draait voor je gaat frezenā¦
't zou best kunnen als je die lugs een andere radius geeft, of recht maakt, dat het horloge meer tot zijn recht komtā¦
Je gaat de bovenzijde toch frezen⦠dus dat pak je in ƩƩn moeite meeā¦
Vraag me plotseling af waarom lugs altijd even lang zijn
zal de vrijmibo wel zijn ā¦