Ik heb via Temu een contactmicrofoon gekocht voor een paar euro (als “collateral damage” - ik moest iets anders hebben en vond dit voor die paar euro een goede bijvangst).
Ik heb daarmee snel een DIY Timegrapher gemaakt - Contactmic aangesloten op m’n Focusrite audio interface, input gain op maximum, broodmes zo gehaakt onder de audio interface dat ie uitstak bij de tafel, stukje schuimrubber erop voor isolatie, contactmic daarop en horloge daarbovenop.
Voor het opstarten Windows instellen om de Focusrite audio interface als default recording input te gebruiken, eventueel in Focusrite Control Panel de default recording settings aanpassen naar je eigen wensen.
En dan - horloge direct op de contact-microfoon en eens kijken wat er gebeurt.
En presto - het werkt!
Hier de resultaten van een paar horloges die ik in de buurt had liggen:
Netjes! Ik ben ook geïnteresseerd in tg - draait op Linux, en is nog vrij actief onderhouden. Ik heb een gewone timegrapher maar die kan niet overweg met cilinder- en penanker-binnenwerken, hoop dat de software dat beter doet.
Ik gebruik ook tg, met Linux (verse 0.6.1, zitten wat verbeteringen in tov de standaard release). Heb zelf een houder gemaakt voor een dasspeldmicrofoon zodat ik 3 assen kan testen.
Niet vergeten tg te calibreren met een quartz horloge, bij mij scheelt dat 0.7s/dag.
Eerlijk gezegd hecht ik niet heel veel waarde aan hoe veel/weinig m’n horloges nou per dag scheef lopen, mijn routine is toch eigenlijk dat ik 'sochtends een horloge pak, dan eerst gelijk zet met m’n telefoon, en dan pas om doe… Of ie 'savonds nou 1 of 24 seconden scheef loopt is voor mij van weinig belang.
Toch vind ik het wel leuk dat m’n Steinhart Ocean 39 Premium zo strak loopt, al was het maar vanwege een conversatie met een vriend vlak nadat ik 'm gekocht heb waarin hij zijn afkeur liet blijken en als een van de argumenten opgooide dat zijn Rolex was afgesteld om -2/+2s per dag te lopen… Toch leuk als de Steinhart nu 0s/dag laat zien (ja, ik weet dat deze meting niet hetzelfde is als een regulering… ;-)).