Tips om horloges te fotograferen (incl. foto's al gemaakt)

Behalve… Nouja… never mind… :speak_no_evil:

2 likes

Gewoon Samsung S6, gezond verstand, mooie klok, stabiele ondergrond voor je camera en evt hdr. Evt nog wat knutselen in instagram.

10 likes

Als ik zo kijk is diepte heel belangrijk voor een goede foto, naast de kleuren combi en thema natuurlijk.

Ik moet meer oefenen.

Gr. Marc

2 likes

Ik gebruik zelf Instagram voor wat filters. Voor de rest gewoon lekker rommelen.

4 likes

Mooie foto’s, maar wat ik persoonlijk niet mooi vind is dat zoals bij jou 2e foto kan zien dat je kaal bent (wat je overigens prima staat, dat ter zijde) maar die rot reflectie. Die probeer ik zelf altijd te vermijden!

1 like

hahahaha gelukkig zie je niet dat ik gewoon op de plee zit :smiley:

BTW ik rommel ook maar wat he, aldoende leert men

3 likes

Leuk topic, ik hou er ook wel van om een foto te schieten. Goede fotos maken vind ik in ieder geval niet makkelijk.

Mijn tips:

  1. Let op de omgeving waar je het horloge fotografeert, leg er eens een attribuut bij of kies mooie ondergronden. Niet te druk maar zeker ook niet te saai.
  2. Spiegeling van het glas maken foto’s vaak minder mooi. Als je precies recht voor het horloge zit wordt het glas bijna onzichtbaar.

Ik gebruik trouwens een Sony spiegel reflex met Tamron marco lens. Verder gebruik ik geen Photoshop of andere foto bewerking programma’s.

Paar fotos van mij

26 likes

Beautiful! :+1:

1 like

Snapseed icm een iPhone 6… leuk om een beetje te oefenen. Binnenkort maar eens kijken naar een fotocamera.

Zo begon het:

En zo was het eindresultaat:

5 likes

Nikon spiegelreflex en macrolens en fisheye voorzetlens. Fotobewerking gebruik ik niet.

  1. Zorg voor een neutrale achtergrond, dit legt de focus op het horloge.
  2. Nooit flitsen of in direct licht zetten, dit geeft weerspiegeling. Natuurlijk licht ( buiten ) is het mooiste licht.
  3. Het horloge poetsen.
  4. De wijzers op 10.00 uur zetten. Zo die je het meeste van de dial.
  5. Spelen met de scherpte en belichting

Eigenlijk gewoon veel plaatjes schieten en de beste er uit vissen :smile:

7 likes

Ik fotografeer vanaf mijn 8e dus dat is bijna 40 jaar.
Niet zo lang geleden nog met een Canon 6D full frame. Maar tegenwoordig doen compact camera’s weinig onder voor een spiegelreflex maar bieden ze wel veel andere voordelen waaronder het gewicht.

Daarom gekozen voor de Sony RX100 III al is de Canon G7 ook een leuke compact.

Er komen hier leuke tips voorbij maar ook tegenstrijdigheden. En veel dingen mis ik nog.
Enkele tips van mijn kant;

  • Een oog is ongeveer vergelijkbaar met een 50 mm lens. Ik meem bij voorkeur een brandpunt rond deze 50 mm zodat er minder vervorming optreed.
  • Speel met diafragma(F) op A of M stand. Hoe kleiner het getal(afhankelijk van diagragmabereik lens), hoe groter het diagragma en hoe kleiner de scherptediepte. De scherptediepte bepaalt hoeveel er scherp is op voor- en achtergrond. Leuk om mee te spelen. Een laag F getal (grote diagragma) zorgt tevens voor kortere sluitertijden. Handig bij minder licht.
  • Gebruik een degelijk statief. Zeker bij minder licht. Veel licht is dan niet nodig en vaak zelfs onhandig.
  • Veel zonlicht zorgt voor fletse foto’s. Diffuus licht niet dus bewolking is beter dan zon.
  • Gebruik eens een circulair polarisatie filter. Daarmee draai je met gemak schittering weg en kijk je door het glas heen.
  • Persoonlijk houd ik van puur natuur. Dus foto’s zoals het hoort zonder teveel nabewerking. Niet iedereen waardeert enorme digitale verbouwingen met speelse digitale achteraf filters waar je mee wordt doodgegooid.

Maar ook ik pak vaak het mobieltje (S6 Edge) puur voor het gemak.

Hopelijk heeft iemand wat aan mijn tips.

13 likes

Dat zijn nog eens puike tips. :+1:

2 likes

pas rijles gehad ? :wink:

2 likes

Eigenlijk is bijna alles hier al gezegd. Ik fotografeer ook al een tijdje, vanaf mijn middelbare school. Altijd met spiegelreflex gewerkt en ik heb momenteel een Canon 50D, alweer een oudje, samen met een Canon G12, dat is een goede compactcamera. Als lenzen gebruik ik een 18-55 F2.8 zoomlens en een 100mm macrolens, allebei van Canon. Voor het snelle werk heb ik de iPhone, en ik gebruik diverse apps om na te bewerken zoals SnapSeed en Instaflash Pro. De foto’s die ik met de Canon camera’s maak, maak ik altijd in RAW. Dit is een bestandsformaat waar nog geen bewerking op heeft plaatsgevonden. In JPEG, wat normaal bijna iedereen gebruikt, doet de camera van alles: verscherpen, beeldcompressie, kleurcorrectie en witbalans.
Dit doe ik liever zelf op de computer. Ik bewerk dan ook alles in LightRoom van Adobe. LightRoom is zowel een fotocatalogus als bewerkingsprogramma als export/rendering tool. Dus je importeert je foto’s, voorzie ze van metadata om ze terug te kunnen zoeken, bewerkt ze en exporteert ze als JPEG of DNG of TIFF of… Ook kun je rechtstreeks naar websites uploaden.
LightRoom is geen Photoshop omdat LR geen uitgebreide beeldmanipulatie heeft. Als ik ga fotograferen dan zet ik meestal mijn fototentje op. Ik gebruik bijna altijd daglicht en tegenwoordig heb ik opvouwbare reflectieschermen om eventueel iets bij te lichten. Verder heb ik diverse attributen die ik kan gebruiken bij de foto’s. Ik merk dat ik er steeds meer werk van ga maken. Afgelopen winter heb ik een opstelling gemaakt waarbij ik ijsblokjes heb gebruikt, en ik heb buiten in ijs gefotografeerd.
Als tips geldt dus alles wat Cliogek al heeft opgesomd, dus goed statief, probeer het gebruik van het diafragma uit, als je dat kunt instellen, speel met tegenlicht en gebruik attributen die passen bij je horloge, dus water bij duikhorloges, en chique dingen zoals mooi glas bij dress horloges. Stand van de wijzers is belangrijk, maar ik vergeet het vaak merk ik.

38 likes

Master at work :ok_hand:

2 likes

Schitterend! Had eigenlijk stiekem gehoopt een een mooie foto van de Pepsi GMT Master. Wil je, als je zin en tijd hebt, er daar nog een van plaatsen?:wink::drooling_face:

bij een kleinbeeldcamera dan…

een standaard lens ( Vergelijkbaar met 50 mm op een kleinbeeld is de diagonaal van het frame, bij mijn NIkon D90 met een kleinere sensor is een 35 mm de standaard lens

hoeft niet persé een circulair polarisatiefilter te zijn, een Lineair polarisatiefilter doet ook al wonderen

Die G12 heeft heel veen gemeen met de Coolpix 7000 waar ik al eerder zo lyrisch over schreef… kan me goed voorstellen dat je die veel pakt

2 likes

Klopt, allebei prachtige camera’s, technisch alweer wat achterhaald natuurlijk maar nog steeds goed genoeg, zeker met wat nabewerking.

1 like

'k heb mijn Digitale werkpaardjes ook al weer heel wat jaartjes… maar… inderdaad… ze doen het nog prima… en gek genoeg staan heel wat mensen negatief tegen nabewerking. maar in het Analoge tijdperk was het maken van proefstroken, en het vaststellen van de juiste filtering een vaste routine bij het afdrukken van je foto’s… je werkte nooit met een standaard filterinstelling… dus waarom zou je dat eigenlijk wel doen met een digitale foto?..

Kortom… er is niets mis met nabewerking.

Mag ik je overigens een dikke pluim in een niet nader te noemen opening doen toekomen voor deze foto?

Deze vind ik echt prachtig!.. bijna alsof het getekend is, Mooi detail, prachtige kleuren… voor een WIS is dit prachtig in 50x70 cm aan de muur…

4 likes

Fotograferen is schrijven met licht.
Dus de belichting van je onderwerp is heel belangrijk.
Ik gebruik vaak een reflex schermpje, maar dat kan ook
een dubbelgevouwen A4tje zijn.
Dit om donkere hoekjes wat op te trekken.

De uitsnede is ook belangrijk zeker met het oog op de compositie.
Neem je onderwerp dus ruim in beeld zodat je later kan croppen.
Een diagonaal in je foto ( compositie ) is ook belangrijk.

Bedenk van tevoren goed wat je wilt laten zien op de foto.
Neem de tijd, probeer verschillende hoeken en stop pas
als je echt tevreden bent met het geschoten materiaal.

Nabewerken doe ik met Photoshop maar doe dit subtiel en ga
niet als een gek aan allerlei knoppen trekken.

De telefoontjes van tegenwoordig zijn verbluffend goed maar
ik gebruik liever een camera.
De Nikon S9700, deze is redelijk compact maar heeft de mogelijkheden
van een performance camera, je kunt dus alles handmatig instellen.

De meesten hier zullen mijn plaatjes wel kennen en, al zeg ik het zelf
die zijn niet onaardig.

Fotograferen is voor mij ontspannend en geeft veel plezier.
Ik stond vroeger al met mijn neus boven de zuur geurende baden
in de DOKA van mijn pa :grin:

Succes :+1:

3 likes