Tips om horloges te fotograferen (incl. foto's al gemaakt)

Onlangs buiten bij daglicht gemaakt van mijn Rolex Explorer. Gemaakt met een Ricoh 28mm 1:2,8 lens die ik voor €10 op marktplaats heb gekocht en andersom op mijn Canon Eos 1000d body heb gemonteerd met een omkeerring.

Zoals @AstonMartin al aangaf moet ik wel eens de sensor van de camera schoonmaken :see_no_evil: Dat staat nog op mijn 2do lijstje.

10 likes

Dat zijn mooie, het wil mij niet lukken met mijn D90 en Tamron zoomlens.

Ah, leuk een foto topic!

Rus in de sneeuw. Met wat tegenlicht. Windows Phone 735. Beetje op formaat gesneden in Paint.

Jawel…alleen geen autofocus gebruiken maar manueel…en je diafragma op zijn laagste nummer zetten en veel licht gebruiken (geen flits)

Je moet wel een Tamron hebben die geschikt is voor macro zoals deSP-AF 90mm E272.

2 likes

Ik heb de 18 - 270mm F/3.5 - 6.3 en een Nikon 50mm 1: 1.4,
Kan het met die laatste misschien beter lukken, probleem is dat het een volledig manuele is.

De Tamron is niet geschikt voor macro.
Met die 50mm 1.4 kan je geen echte macro’s maken zonder hulpstukken
Je kan hem met een omkeerring op je D90 monteren en zo een macrolens creeren maar dat werkt vaak lastig.

Macrolenzen zijn rond de 90mm tot 105mm (m.u.v Nikkor die is 60mm micro) vast brandpunt.
Een hele mooie macro die ook niet eens echt duur is is een oude Sigma 90mm manualfocus macro uit de jaren 80

2 likes

Dit topic had ik net nodig. :stuck_out_tongue:

Foto’s maken is niet mijn hobby, maar ik kan mooie foto’s wel waarderen.

Ik heb echter een probleem met mijn fotografie: ik kan redelijke foto’s maken, maar telkens lijkt het alsof de foto net niet scherp is. Weet iemand hoe dit komt? Ik gebruik gewoon mijn D7000 die ik al jaaaaaren heb inclusief de 35-105mm die erbij kwam.

Zie bijvoorbeeld deze foto:

2 likes

Probeer eens een 105mm primelens ipv zoomlens…vaak zijn goede primes een stuk netter in portretfoto’s

2 likes

Daar kan ik misschien nog aangeraken, bedankt voor de tip!

Ik heb hem zelf ook icm een D7000 en werkt echt als een tierelier …vooral buiten.

3 likes

in het schoonhouden van je klokkies neem ik aan?

Het lijkt een minimale bewegingsonscherpte. Heb je een statief gebruikt?

edit.

Oké, ik zal een naar de shop gaan om het even te checken, thanks!

@malus65: Ik gebruik geen statief, altijd uit de vrije hand. Ik weet enkel niet meer hoelang de sluitertijd tijdens die ene foto was, maar ik heb hem overdag gemaakt, dus ik denk dat de sluitertijd gewoon kort was. Ik kan mij voorstellen dat het een combinatie kan zijn van een wat langere sluitertijd met een beetje beweging.

1 like

gecorrigeerd :slight_smile:

Voor optimale controle gebruik ik altijd een statief. Vooral als je dichterbij komt, wordt de scherptediepte zodanig klein dat je nooit uit de hand een goede foto kunt maken.

1 like

Ligt ook aan de set-up. Macro fotografeer ik altijd uit de hand. Met name omdat ik altijd een opstelling met flitsers gebruik en je vaak toch rond de f/32, maar ook f/11, zit. Met een statief is het te veel werk om de camera telkens goed te positioneren.

Let ook op je sluitersnelheid icm je lens. Als richtlijn kun je “mm lens” = 1/“mm lens” sec. Als je daar boven komt, dan moet je idd aan een statief gaan denken.

1 like

Gebruik het liefst natuurlijk licht, met één of meer reflectors en blockers.
Canon 6D met 100mm macro IS. Schiet meestal op f16, ook wel tot f32.





14 likes

Ik fotografeer veelal met bestaand licht, eventueel met kunst(hulp)licht, met reflectieschermen. Ik merk wel dat ik nu tegen de grens zit van van wat ik kan en wil, ik wil dus meer dan ik kan met mijn middelen, het wordt tijd voor uitbreiding, maar van wat, dat is nog even de vraag.