Tips om horloges te fotograferen (incl. foto's al gemaakt)

Ligt natuurlijk een beetje aan het budget, maar een degelijke ring flitser zou kunnen volstaan. Zie soms schitterende foto’s van insecten voorbij komen met degelijke ringflitsers.

Het voor ook voor het fotograferen van horloges met flitsers is dat je nog mooier kunt ‘schilderen’. Dus witte, grijze en zwarte papiertjes om je object zetten zodat je de optimale belichting hebt. Je drukt al het overbodige licht weg. Zo irriteerde ik me altijd aan de ‘reflectie’ op het glas bij foto’s,… en soms erg lastig om goed te doen. Ook juist andersom, als je een mooi plexi glaasje hebt, dan wil je de rand wat meer accentueren met het licht. Dat is echt schilderen.

Enkele voorbeelden.
De eerste is heel overdreven en eigenlijk niet mooi, maar het laat wel goed zien dat je precies ergens op de aandacht kan vestigen.

Hier zoals ik het mooi vind.

Van de zijkant is het natuurlijk makkelijker, maar ook van boven kan je het nog goed accentueren. Hier heb ik bijvoorbeeld bewust de barstjes laten terugkomen.

Naast dit kan een polarisatie filter ook erg leuk zijn. Los van de AR coating kan je het glas subtiel soms laten verdwijnen. Vaak zie je namelijk bij macro foto’s de duidelijke waas van het glas nog. Niks mis mee als het de bedoeling is. Echter vaak heeft men het liever niet.

Enkele voorbeelden:

Kortom m.b.v flitsers kun je veel makkelijker en gerichter werken en dat maakt het voor mij leuk. Echter ook tijdrovend. Daardoor krijgen lang niet al mijn foto’s dezelfde aandacht, omdat ik er vaak niet de tijd voor heb.

Hier nog een leuke waar enkel het uurwerkje is uitgelicht:

ps. Qua nabewerking doe ik bijna niks, juist omdat het leuker is om de belichting meteen goed te krijgen.

10 likes

Interessant om van je te horen hoe je te werk gaat Ard! Ik doe het precies andersom: ik maak mooie composities, zet statief neer, camera erop en dan verschillende belichtingen proberen. Daarna alles bewerken in LR en eventueel Photoshop. De belichting is dus meestal gedeeltelijk daglicht aangevuld met kunstlicht. Voor flitsen ben ik beetje huiverig omdat ik niet persé het gevoel heb dat ik de belichting onder controle heb. Maar jij laat juist zien dat dat prima gaat. Ik zit ook aan Pola filters te denken om refelectie onder controle te krijgen.

2 likes

Dat heb je goed gedaan, ik zie dat die lens inmiddels ook is “ontdekt” en dus een stukje meer kost :frowning:
Wat voor adapterring gebruik je als ik zo vrij mag zijn? Hoeveel effect heeft dat op de mogelijkheden en kwaliteit?
De foto’s zien er echt prachtig uit moet ik zeggen!

Je hebt gewoon iets meer controle. Niet voor niets dat alle pro’s ook flitsers gebruiken, ook buiten.
Met betrekking tot de reflectie, die haal ik niet weg met een polarisatie filter. Ik probeer echt altijd eerst alles zo te stellen dat er geen reflectie is. De polarisatie filter gebruik om het glas te laten verdwijnen of juist niet,… of een mix.

Hier bijvoorbeeld van mijn ‘leraar’ Ken:
http://www.kenrockwell.com/tech/macro.htm

Of deze is ook wel goed:
http://www.slrphotographyguide.com/macro-photography-tips/

Kortom gewoon eens in verdiepen kan de moeite waard zijn en voornamelijk ook leuk!! :slight_smile:

1 like

Ik gebruik weleens acetaat film met lineaire polarisatie op Elinchrom flitskoppen. Voordeel is dat je zoekerbeeld niet zo donker wordt.

2 likes

Racing als thema lijkt mij wel geinig om een serie van te maken. Eerste oefening, is 't wat?

10 likes

top! en beter dan wat ik weet te produceren…

Deze foto van jou viel mij al eerder op inderdaad…erg strak! :thumbsup:

Prima hoor! Volgende keer iets meer horloge en minder achtergrond. Tenzij je de focus op de achtergrond wil leggen. Belichting is in ieder geval prima :thumbsup: Zo zou ik het doen:

Ook de wijzers zou ik op 10 voor 2 zetten, zo zie je de subdials beter en de plaat in zijn geheel.

3 likes

Met welke camera zouden jullie liever horloges fotograferen:
Canon EOS 1100D
Nikon Coolpix P530
?

Ik vraag dat omdat ik 1 van die 2 via MP wil kopen

Prachtige tips en foto’s komen hier voorbij!!!
Voor mij moet een horlogefoto om het hoofdonderwerp draaien en dat is het horloge.
Zorg dan voor niet te veel zaken die afleiden of die onrust te weeg brengen.
Speel idd met het f-getal zodat je dynamiek in de plaat krijgt.
Een hoog f-getal zorgt voor bijna alles scherp. Dit werkt soms rommelig, zeker as de horloge zelf minder beeldvullend is.
Een zoom-objectief of een objectief met een groter brandpunt levert vaak mooier bokeh(Achtergrond).
Durf ook eens met een macro-objectief aan de gang…

Zijn wel redelijk verschillende camera’s. De ene is een echte DSLR en de andere een compact camera. Niet echt goed te vergelijken en ook een beetje afhankelijk wat je er verder mee wil.

Als er echt een keuze gemaakt moet worden tussen deze twee dan zou ik voor de Nikon gaan.

Volgens mij is een coolpix een compactcamera.
Met de 1100D kun je ook objectieven verwisselen en kun je uiteindelijk meer.
Maar nogmaals ik weet niet wat je wilt met de camera…
Ik hoop dat ik het vwb de coolpix bij het juiste eind heb.

Ik ben ook meer van de Lightroom / Photoshop. Maar zoals Bidle het doet is natuurlijk ook een kunst :slight_smile:

Ik ook wellicht een beetje de auto VS de nieuwe maar.
Ik vind bijvoorbeeld foto’s van Albert Dros erg gaaf. Maar dat is gewoon ook erg veel nabewerking :slight_smile:
https://www.flickr.com/photos/albertdros/
( Maar ook gewoon topfotos)

1 like

Beetje een late reactie maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Voor deze foto’s gebruik ik geen adapterring maar een omkeerring waarmee ik de lens andersom op de body monteer. Deze zijn gewoon bij alle bekende camera webshops te krijgen voor rond de €10,-.

Met een omkeerring verlies je vanzelfsprekend de autofocus. Daarnaast kun je geen diafragma instellen dus is het handiger om oude lenzen te gebruiken waarbij je de diafragma handmatig op de lens kan instellen. Met nieuwe lenzen waarbij je de diafragma niet kan instellen heb je dus maar een heel klein stukje dat scherp is, voordeel is dan wel weer dat je met korte sluitertijd kan werken en vanuit de hand kan schieten.

Deze foto is gemaakt met een groot diafragma en dus uit de hand geschoten.

De foto hieronder is gemaakt op statief met een klein diafragma van (gokje) 22. Nadeel is dan dat je door de viewfinder niks meer kunt zien.

Wat het effect op de kwaliteit is heb ik geen idee van.

2 likes

Mijn broertje is op vakantie in Afrika. Kreeg onderstaande doorgestuurd. :heart_eyes:

Zelf helaas minder talent. Maar blijven oefenen :+1:t2:

8 likes

Mooie foto’s. Afgelopen jaar in Zuid-Afrika geweest, van de bovenstaande beesten ook allemaal mooie foto’s kunnen maken. Alleen Zazu is mij niet mooi gelukt (foto 2).

Ja lijkt mij wel gaaf. Anderzijds is mijn vriendin niet overdreven mobiel helaas dus ben bang dat ik dit nooit ga beleven zoals mijn broers momenteel doen.

Dit zijn dezelfde zeker? Wel gaaf!

1 like

Ik gebruik vaak een mat (badkamer) raam. Geeft mooi diffuus licht. Gebruik momenteel een olympus e-m1 systeemcamera en een 30mm Panasonic macro lens.

Verder wel altijd lichtroom en soms wat Photoshop voor het gewenste eindresultaat.

Volgens mij was ik de eerste die z’n gloednieuwe Daytona in een glas bier mikte…

16 likes

Yes. Dit zijn Hornbills, hier is de karakter Zazu van de Lion King op gebaseerd! Je broers trekken er zelf op los of hebben ze een georganiseerde reis? Heb vorig jaar een georganiseerde reis gedaan, volgende keer ga ik zelf rondreizen! Het is er veel toegankelijker, bereikbaarder en veiliger dan menig man denkt :slight_smile: