Tips voor veilige (fysieke) transacties?

Bij de VD Valk waar ik werkte was iemand nog voor de deur neergestoken, maar verder bleef het daar wel bij :wink:

2 likes

Als koper vind ik de optie om publiek af te spreken juist wel wat lastiger. Je wilt niet een Rolex kopen bij een tankstation… Een hotel klinkt dan al een stuk beter.

Ikzelf zou als koper liever bijvoorbeeld een foto van mezelf mailen (dat kun je dan checken als ze aan de deur staan dat het dezelfde persoon is). Eventueel ook met paspoort vasthoudend bijvoorbeeld.

Als iemand een goede foto van je heeft is het volgens mij behoorlijk dom om ze daarna te bestelen.

Dat gezegd hebbende, voor mijn andere hobby heb ik zeer veel transacties gedaan via fora, en daar vooral de meest leuke contacten aan overgehouden. Maar ja dure Rolexen trekken natuurlijk niet alleen liefhebbers aan.

1 like

Een kennis bij de transactie helpt natuurlijk wel maar geeft geen garantie. Als je buurman erbij is maar ze leggen een pistool op tafel tja… Dan zou ik liever een goede foto van ze hebben.

Dat is precies waar ik er eentje aan @Demirn heb verkocht. Vaak buj’ te bang.

2 likes

Ik koop alleen Rolex in het water achter Valk

1 like

Onlangs heb ik voor het eerst een horloge gekocht en verkocht via dit forum. Ik heb thuis afgesproken voor de verkoop. Omdat het een formum lid betrof durfde ik dit aan. Het profiel bestond al lange tijd en kwam betrouwbaar over.

Ik had wel mijn bedenkingen voor het geval als ik het via een ander medium zou moeten verkopen, maar gelukkig kwam het niet zover. Daarom is mijn tip het bij voorkeur via hier te verkopen.

Het is een illusie om te denken dat de politie prioriteit heeft bij het oplossen van roof bij een transactie, tenzij het die periode in die regio vaker is voorgevallen. De gemiddelde crimineel weet dat ook.

Pikkedieven gebruiken vaak een katvanger of een alias. Openbare plek zoals een hotel lobby lijkt mij de beste keuze. Parkeer je auto voor de deur en neem iemand mee, die desnoods in de auto wacht. Vooraf beeldbellen lijkt me handig. Lege whatsapp profielen is een no go. Voer een naam in op LinkedIn of überhaupt Google. Geen online aanwezigheid kan wijzen op een alias of iemand die zijn privé zeer goed weet te beschermen.

Verder zou ik zelf zorgen dat ik een uur voor aanvang van de afspraak er al ben. Als iemand je de koper de boel ziet verkennen zou ik eieren voor mijn geld kiezen.

NB. Ik heb last van beroepsdeformatie en weet derhalve precies hoe louche volk te werk gaat. Ik vertrouw niemand :joy:

1 like

Mijn meest toegepaste check:

Hey there, I am using WhatsApp!
3 september 2021

Jammer voor de mensen met een nieuw telefoonnummer, maar status op whatsapp zegt 99/100 keren erg veel.

1 like

Wel eens gedaan. Nota bene bij de verkoper in de auto en geld overgemaakt naar een derde. Koper verifiƫerde binnenkomst via een telefoontje.
Eigenlijk drie rode vlaggen, maar @WatchesAndPugs is een relaxte gozer. Uiteindelijk een prima transactie.

2 likes

In ieder geval geld via de bank. Geen cash

Hahaha. Ik moest serieus even nadenken. Maar het is helemaal gegaan zoals jij zegt.
Toen stond het bij ā€œvreemdeā€ banken nog niet direct op de rekening.

Was een prima deal daar Siedo, is je daydate niet te koop :wink:??

1 like

Dat is gelukkig nu een stuk makkelijker.

Uiteindelijk is alles te koop, maar ik ben wel erg gehecht aan mijn DD.

1 like

Flauw :sweat_smile:

1 like

Deed verkoop altijd vanuit huis, zeker met forumgenoten vind ik dat geen probleem

Deed ik ook met kopers van MP, maar mijn gaf aan dat niet prettig te vinden

Omdat ik ook wel eens voor mijn werk van huus ben

Dus met MP kopers spreek ik af in een McDonalds, lekker relaxed met en een gezellig gesprekšŸ˜‰

Vreemde situatie. Geen pug op de achterbank tijdens de deal? Dat zou echt magistraal zijn :joy::dog:

2 likes

Was natuurlijk wel een behoorlijk riskante onderneming. Maar goed, gelukkig heb ik al mijn vingers nog :sweat_smile:

En de mooiste Rolex horloges heb ik inderdaad middels een parkeerplek transactie verkregen.

Alle gekheid op een stokje, gewoon research doen met wie je zaken doet en dan moet het mijnsinziens wel goed komen.

1 like

Onlangs zonder gedoe hier een horloge aangeschaft. Niet gek veel geld, maar genoeg om me zorgen te maken omdat het niet via ā€œliveā€ contact ging, maar het horloge zou via post verzonden worden na betaling. Ik vind dat daarbij het grootste risico bij de koper ligt. Ten eerste moet je afwachten óf je wat toegestuurd krijgt, ten tweede wĆ”t je toegestuurd krijgt. Los van direct afspreken, is daar niet een fijnere methode voor??

Dat is in de meeste gevallen wel de keuze van de ā€˜koper’ he. Je had het tenslotte ook af kunnen halen? Ik leg de keuze en het risico bij de koper. Waarbij ik wel altijd verzekerd verzend om gedoe te voorkomen en uiteraard ā€˜bombproof’ verpak. Maar zodra ik het overdraag aan PostNL is het out-of-my-hands.

De meeste leden hebben al tig recensies waardoor je dat toch wel kan uitsluiten. Als er nu 10 recensies staan waarop leden aangeven een lege doos te hebben ontvangen moet je natuurlijk niet de 11de willen zijn. :rofl:

Nee die was er niet bij! Gemiste kans :joy:

Kan me ook n post herinneren v iemand die in n restaurant ofzo afsprak met camera’s, maar dat die boefjes alsnog ermee weg renden.

Zelf zou ik ook n snelle en stevige chaperon zoeken en met onbekenden niet nog n duur horloge omdoen.