Tissot/Herodia/Omega/Bucherer/Verdal

Welkom op het forum, ben benieuwd naar de vervolgfoto’s :grinning:

Vandaag kreeg ik mijn uurwerk herstelkit (goedkoop setje van bol dot com) :wink:
Dus kon ik al eentje open maken.

2021-11-02 17.18.31 (Klein)

De Tissot blijkt een 41500 42500-6 te zijn en geen 41500 42500-7.
Serienummer is 5391975 wat wil zeggen dat dit uurwerk van 1962 is.
Dus volgend jaar 60 jaar oud!

2021-11-02 17.35.38 (Klein)

6 likes

Vandaag nog paar uurwerken gekregen (ook via erfenissen van familieleden)

Ook een Cordia en een zeer mooie Egona

De Egona is van mijn grootvader en ga ik zeker houden, ik ga er wel een andere band bij zoeken want deze vind ik niet passen bij het uurwerk.

11 likes

Ha mooie egona hoor, chronograph suisse met een landeron naar alle waarschijnlijkheid. Wel een kwetsbaar caliber. Even openmaken en kijken of je een service kan achterhalen.
Ik wind mijn landerons allemaal dagelijk op om ze aan de gang te houden en om de paar weken de stopwatch even lekker door laten lopen kan ik je adviseren.
Ongeacht service is een landeron veel gevoeliger dan de venusssen uit dezelfde tijd naar mijn bescheiden mening.

Dankje …

Naast de Omega (Ladymatic) ga ik deze houden.
Ik heb er een mooie cognac lederen band voor gekocht en ga asap laten servicen.
Deze hou ik bij want was van mijn (echte) peter.

1 like

EDIT :

proefopstelling :heart_eyes:

5 likes

Doe de banden wel andersom he :rofl:

2 likes

Ben ik niet met je eens. De sluiting op 6 draagt veel aangenamer. Dit is echter een discussie waar we nooit uit zullen komen. Gelukkig kunnen we zelf kiezen na uitproberen.

1 like

Mooie vintage !

Ik ga het straks eens proberen :smiley:

Ai, dat is waarschijnlijk een horloge met significante waarde. Ik zou daar nog eens goed achteraan gaan…

Was gewoon een visuele test …
Zoals je ziet ligt de bandjes er gewoon op.
Ik krijg de bandpinnen niet los en ga het laten doen door de horlogemaker, ik vrees dat ik snel schade zou maken. Of ik moet het uurwerk afplakken tegen uitschieters … maar ik denk het over te laten aan ee professional.

1 like

Dankje, ik ga 'm zeker houden, los van het feit ik aan het sparen ben voor een Speedmaster.
Het is een 18k uurwerk en geen verguld exemplaar … enkel een iets minder bekend merk.
Het was m’n grootvaders (moeders kant) zondags uurwerk en die heeft nogal wat extra sentimentele waarde.

Deze is van m’n grootvader van m’n vaders kant, mijn pa heeft 'm maar is momenteel nog onvindbaar.
Ai is niet nodig … is gewoon nog niet uitgekomen, is al decennia in het bezit van mijn vader, dusja.
Ik neem aan dat het een 15k gouden Seamaster zal zijn.
Zal normaal ook niet weggaan, misschien ook opknappen, eens dragen en vooral koesteren … net zoals de Egona.

Ondertussen is er al een en ander gebeurd.

Voor de EGONA kocht ik een mooie rally band.
Deze ga ik laten plaatsen als ik het uurwerk laat servicen bij de horlogemaker.
Bang dat ik een uitschieter maak en de 18k kast beschadig.
Voor de Tissot kocht ik een origineel Tissot band.
Deze heb ik zelf geplaatst. (is moeilijk/lastig, was ook m’n eerste band-change)
En de uurwerken kregen een opbergdoos.


1 like

Oh en er kwam ook nog een PLATO damesuurwerkje naar boven.
Moet er nog onderzoek rond doen, moet ook uit de jaren 60-70 zijn.

De heren Omega is nog niet tercht.

1 like

De Omega is terecht …
Helaas wel in slechtere staat dan verwacht.

Uurwerk zou van in de jaren '50 moeten zijn.

Ik overweeg nu wat ik ga doen, servicen, servicen en restaureren of zo laten.
Uurwerk heeft service nodig sowieso, maar ook correcte kroon en nieuwe crystal.
Dial is nog een vraag … origineel houden, of andere mogelijkheid is betere originele tijds-correcte replacement zoeken. Ik vind het zeer jammer dat de letters verdwenen zijn en enkel nog het logo aanwezig is.



2 likes

Is wel een uitdaging zo te zien, succes met je keuze!

1 like

Ja, maar dat maakt het ook wel leuk.
De zoektocht naar onderdelen, het laten maken, het oppoetsen …

Gisteren nog een babbel gedaan met m’n vader (is tenslotte het uurwerk van zijn vader, dat zeer vroeg is gestorven dus heeft ook wel een enorme emotionele waarde) en we gaan het toch laten opmaken.

Dit uurwerk in mijn collectie houden wil ik wel, maar ik prefereer toch dat ze werken én presentabel zijn. Niet perfect, maar er nog wat goed uitzien. Anders hoeft het voor mij niet, het uurwerk loopt alvast.

We gaan dus toch wat investeren om het uurwerk ‘beter’ te maken.
Normaal gaan we het laten servicen en een originele kroon en band zoeken.
Over de dial zijn we nog niet helemaal uit. Originaliteit is ook wel een ding natuurlijk.
Enkel zeer jammer dat de letters (omega en automatic) van de dial verdwenen zijn.

Zo zag ze er ooit uit: (foto is een webfind)

1952 Tresor

3 likes

Persoonlijk zou ik de wijzerplaat zo laten, het hoort per slot van rekening tot de geschiedenis van het horloge. Als deze geserviced is heb je een mooi erfstuk met verhaal!
Kroon zou ook wel eens lastig kunnen zijn, maar wellicht zijn er HFers die je kunnen helpen.