Tissot/Herodia/Omega/Bucherer/Verdal

Hallo iedereen!

Ik ben gloednieuw hier. Mijn naam is Frederik en ik ben al even in de 40. Reeds enkele jaren geleden ben ik me beginnen interesseren in horloges (dit naast mijn auto-hobby (Lotus)).
Mijn droom is een Omega Speedmaster Professional, daardoor ben ik naarstig aan het sparen. Maar voor tussentijd heb ik me een Tissot PRS516 (helaas nog quartz) gekocht die ik wel enkel bij speciale gelegenheden draag.

2 weken geleden is mijn grootmoeder overleden en bij samen met mijn ouders rommelen in haar spullen kwamen we plots een doos uurwerken tegen. Veel rommel maar ook een paar -denk ik- interessante. Gezien mijn interesse “dat bij mijn ouders ongekend was”, kwamen er plots ook enkele uurwerken uit de kast die via erfenissen via mijn vader’s kant door de jaren heen bij hem terecht gekomen zijn.

Op die manier ben ik dus nu in het bezit gekomen van enkele vintage uurwerken.

Momenteel ben ik zit met een grote zoektocht bezig, zo ben ik ook hier terecht gekomen.
Dus alle info door leden hier zijn meer dan welkom!

Dus naast mijn PRS516 heb ik nu ook :

Tissot seastar (automatic) 41500 42500-7
2021-10-31 18.31.03 (Klein)

Omega Ladymagic (automatic)

Herodia Super (automatic)

Bucherer (type enzo nog niet kunnen achterhalen)

Verdal (type enzo nog niet kunnen achterhalen)

De Tissot zou ik willen in orde maken om naast mijn PRS te houden, daarom heb ik een nieuw bruin Tissot band besteld. En ben ik aan het uitkijken om hem te laten servicen. Het uurwerk loopt wat voor, maar heb de indruk dat hoe meer hij nu loopt… hoe accurater hij wordt.

De Omega Ladymatic zou ik ook eventueel laten opmaken, servicen om deze mijn vriendin cadeau te doen. Is toch ergens een tijdloos uurwerkje (design), en gezien het een Omega is ook wel nog wat waard ook.

Wat betreft de bucherer, Verdal en Herodia ben ik er nog niet uit qua onderzoek en plannen.
Dusja … wie meer info heeft wordt zeer geapprecieerd.

5 likes

Kan maar 2 foto’s toevoegen per post, dus doe ik ze even apart.

Herodia Super (automatic)
2021-10-31 18.21.41 (Klein)

Bucherer (type enzo nog niet kunnen achterhalen)

1 like

Verdal (type enzo nog niet kunnen achterhalen)

2 likes

Normaal is er ook nog een Omega van mijn grootvader, maar deze is nog niet boven water gekomen.
Welk een het is weet ik niet maar het is ook eentje uit de jaren '60.
Ik gok op een Seamaster ofzo.

Een warm welkom op ens onvolprezen forum Frederik.
In ieder geval veel leesplezier en inspiratie toegewenst.
Want ik kan je helaas niet verder helpen op je zoektocht.
[off topic]
Bij de combinatie ‘Lotus’ en ‘Omega’ denk ik automatisch aan de Opel LOtus Omega


[/off topic]
1 like

Welkom hier.
Ik tag @Pieter67 even. Wellicht kan hij je iets meer over de Verdal zeggen.

3 likes

Die Omega en Bucherer lijken me van goud, foto van de achterkant helpt…

2 likes

De Tissot Seastar is een horloge uit de jaren 60, waarschijnlijk met een 781-1 handwinder uurwerk en een vergulde kast.

Bucherer is van oudsher een juwelier uit Zwitserland, die heren- en dameshorloges verkocht, voorzien van zijn naam.
Ik heb er zelf een herenhorloge van. Er zal een Zwitsers uurwerk in zitten, maar bijzonderheden weet ik niet.

Herodia is een Zwitsers horlogemerk, gestart in 1948. Gezien de stijl van jouw horloge, zou deze wel eens uit de jaren 60 kunnen komen. De urenaanduiding heeft grote gelijkenis met die van sommige Pontiac Maillot jeune, die ook van die periode is.

3 likes

Welkom @XiPHiAS, jouw Verdalis hoogstwaarschijnlijk een 20 micron vergulde kast met een as1950 caliber, ze werden veel gemaakt in heel veel varianten. hij komt uit de periode 1960 tot 69.
Zeer betrouwbaar en degelijke variant waar je nog jaren plezier van kan hebben.
Jouw dail ziet er nog knap uit.

Als je meer wilt weten stuur me even de foto’s van de achterzijde en als je hem open kan maken van het caliber dan kan je meestal het jaartal precies bepalen.

Waarde is niet bijzonder maar de gevoelswaarde telt natuurlijk zwaarder toch?

2 likes

De Lotus Omega is me zeker bekent. :slight_smile:
Nog steeds een zeer snelle sedan dat anno 2021 meekan.
In zijn tijd was het een bom! en zeer aantrekkelijk bij overvallers. (snelle getaway wagen)

Hopelijk kan ik enkele binnenkort openmaken om wat nummers te vinden.
Ik heb een horloge herstel setjegekocht op bol. (ja niet al te kwaliteitsvol, maar openmaken is het enige ik wil doen)

Googlen naar de types is zeer moeilijk, van bepaalde uurwerken zijn er zoveel varianten.
Enkel bij de Tissot heb ik de correcte naam en typeaanduiding kunnen vinden via Google.

Wel leuke zoektocht eigenlijk. :slight_smile:

Horloges researchen is hier onze core business…

1 like

Ja, klopt.

Zoals eerder gezegd heb ik al het type van de Tissot gevonden. Maar het is niet makkelijk met weinig info en voorkennis.

Heb wel al gemaild naar Bucherer en Herodia in de hoop enige info te krijgen.

1 like

Over de Verdal vond ik al leuke info hier op het forum.
In de thread waarbij een kleinzoon zeer leuke info gaf.
Terwijl ik dacht dat het ook een Zwitsers uurwerk betrof (swiss made op de dial) is het een Belgisch merk. Zeker een reden om het te houden.

Ik denk dat los van de Omega, de andere niet zoveel waard zijn, maar de sentimentele waarde is mij wel veel meer waard.

Misschien maak ik wel nog keuzes en doe ik er een paar weg, ook al brengen ze niet al teveel op, dit kan mijn Speedmaster-fonds wel een duwtje in de rug geven.

De Omega overweeg ik te laten servicen en opmaken als kerstcadeau voor mijn partner.

2 likes

Welkom op het forum, ben benieuwd naar de vervolgfoto’s :grinning:

Vandaag kreeg ik mijn uurwerk herstelkit (goedkoop setje van bol dot com) :wink:
Dus kon ik al eentje open maken.

2021-11-02 17.18.31 (Klein)

De Tissot blijkt een 41500 42500-6 te zijn en geen 41500 42500-7.
Serienummer is 5391975 wat wil zeggen dat dit uurwerk van 1962 is.
Dus volgend jaar 60 jaar oud!

2021-11-02 17.35.38 (Klein)

6 likes

Vandaag nog paar uurwerken gekregen (ook via erfenissen van familieleden)

Ook een Cordia en een zeer mooie Egona

De Egona is van mijn grootvader en ga ik zeker houden, ik ga er wel een andere band bij zoeken want deze vind ik niet passen bij het uurwerk.

11 likes

Ha mooie egona hoor, chronograph suisse met een landeron naar alle waarschijnlijkheid. Wel een kwetsbaar caliber. Even openmaken en kijken of je een service kan achterhalen.
Ik wind mijn landerons allemaal dagelijk op om ze aan de gang te houden en om de paar weken de stopwatch even lekker door laten lopen kan ik je adviseren.
Ongeacht service is een landeron veel gevoeliger dan de venusssen uit dezelfde tijd naar mijn bescheiden mening.

Dankje …

Naast de Omega (Ladymatic) ga ik deze houden.
Ik heb er een mooie cognac lederen band voor gekocht en ga asap laten servicen.
Deze hou ik bij want was van mijn (echte) peter.

1 like

EDIT :

proefopstelling :heart_eyes:

5 likes