NA : I bought a SpeedmasteR on #speedytuesday

The word is out! (de Speedy is er!)
Maar er hangt een leuk verhaal aan de aankoop van mijn “grail watch”. Bij dezen meteen gecatalogeerd als “blijver”. :blush:

Wie enkel het Speedmaster verhaal wil, kan skippen naar puntje 2 :wink:

1. Waar het begon

Vorig jaar ben ik mijn interesse in horloges gaan materialiseren, er moest een eerste maar ‘degelijk’ uurwerk komen. Mijn ultieme grail watch is al jaren een Omega Speedmaster Professional, maar tot op heden had ik er het geld niet voor over.

Midden vorig jaar was de drang zo hard dat ik een polshorloge moest kopen. Mogelijks zit COVID19 daar ook wel voor wat tussen. Het was ook de bedoeling om uit te zoeken of ik wel een horlogedrager zou zijn. Je moet weten, tussen mijn 16e en nu heb ik eigenlijk geen polshorloge meer gedragen. Dus ook de vraag “Wil ik wel een duur horloge… om het in de schuif te laten liggen?”.

Dus ben ik me beginnen oriënteren, we waren toch grotendeels opgesloten door COVID19. Alsook wijk ik mogelijks wel af van veel anderen, maar ik heb graag ‘dingen’ die een link hebben met het één of het andere. Bij mijn zoektocht kwam ik al snel weer uit bij de Omega Speemaster Professional maar deze kwam me op die moment toch wat duur uit. Ook was ik er nog niet uit van wil ik een nieuwe, een vintage of een reduced. Mogelijks is het sommigen van jullie reeds opgevallen, maar ik ben ook Lotus (auto’s) fan en rijder. Vrij snel kwam ik dan uit bij Tissot, Tissot was jarenlang sponsor van Team Lotus F1. De Tissot PRS 516 chronograaf leek me wel wat, zeker omdat mijn Lotussen beiden geel zijn én de PRS 516 chrono er ook is met gele accenten. Ik had m’n starterswatch gevonden!

Omdat ik er toen nog niet wist of ik wel een uurwerkdrager zou zijn, heb ik beslist om nu (nog) geen automaat te kopen. Dus toch maar gewoon een quartz te kiezen. Enerzijds zou ik hiervoor mijn spaarvarken niet moeten kapot slaan, en dat zou wel weer interessanter zijn voor een eventuele latere aankoop. (ik heb zo verschillende potjes ik regelmatig vul voor m’n hobby’s, voor de Lotus, wat sparen, m’n pensioen, beetje beleggen, … sinds kort ook een horloge-pot) En mocht blijken dat ik het uurwerk toch niet zou dragen en enkel zou uitgestald staan in mijn vitrine naast mijn 1:18 Lotus Formule 1 schaalmodellen, dan maakt het niet uit of het een quartz of automaat is.

Op 22 november 2020 kon ik een mooie deal vinden op eBay: een gloednieuwe Tissot PRS 516 chronograaf voor stuk minder van de retailprijs. Het verhaal van de Tissot hou ik wel es voor later maar sinds de Tissot er is ben ik blijven watertanden voor een Speedmaster… Hoera? ik ben dan toch een polshorlogeman? :wink:

2. Aankoop

Begin oktober komt mijn grootmoeder te overlijden. Bij het opruimen van haar woning komen enkele uurwerken naar boven. Dit verhaal kan je lezen in mijn eerder topic. En tijdens het opzoeken van informatie over de uurwerken ik in mijn bezit kreeg werd de drang naar een Speedmaster weer aangewakkerd. Zeker wanneer ik op een dag een Speedmaster 145.022-76 tegenkom. Daar ik geboren ben in 1976 én ik graag items heb met een verhaal was dit mijn perfecte Speedy.

De Speedmaster komt als “full set plus” dus met originele papieren, originele box maar ook met het Omega “Extract from the Archives” (waarde ~€120) met daarop productiedatum “July 14, 1976”.
Als je weet dat mijn geboortedatum 22 juli 1976 is, dan weet je dat ik dit horloge MOET kopen.
Het uurwerk is niet plat gepolierd en heeft nog de step-dial maar is niet 100% authentiek. De hands zijn vervangen geweest bij een service begin dit jaar. Misschien jammer (originaliteit) maar dit nadeel ging niet op tov de andere vele voordelen van dit horloge. De Speedy van 45 jaar oud ziet er verdomd mooi uit voor zijn leeftijd, dit zal zeker geen daily beater geweest zijn.

Ik was zo opgewonden van mijn vondst dat ik er de heel de nacht in mijn slaap mee bezig ben geweest. Gezien de aankoop van zo’n horloge plots op mijn pad kwam, was ik er eigenlijk financieel niet klaar voor. Niet onoverkomelijk, maar ik moest toch even alles op een rijtje zetten. Na een 3-tal dagen gaf ik aan het horloge te willen kopen. Maar zijn antwoord deed al mijn enthousiasme in één klap omkeren in een diepe teleurstelling … “Sorry, Frederik the watch is sold.” FUCK! Waarom heb ik zolang zitten talmen! Once in a lifetime want hoeveel keer zal ik nog een Speedmaster vinden van amper 6 dagen verwijderd van mijn geboortedatum. Want bij de meeste tweedehands uurwerken is dat certificaat of de extract er gewoon niet bij en elke keer €120 betalen om de juiste datums te weten te komen … aaaargh!

Maar … 2 dagen later (16/11/2021) kreeg ik een bericht van de verkoper, “Frederik it’s your lucky day, the buyer didn’t pay in time. So if you want, it’s yours.” (het uurwerk stond blijkbaar ook op Chrono24) Ikzelf had bij de verkoper nooit laten vallen hoe hard ik het uurwerk wilde vanwege de productiedatum. Slechte onderhandelingspositie. :wink: Maar wat een opluchting, wat een euforie! Al werd dat serieus getemperd toen ik berekende hoeveel de invoerrechten (kosten en belastingen) bovenop de aanschafprijs zou komen. Dank U Brexit! Ik heb denk ik binnen de 5 minuten geantwoord van JAAAA ik wil het uurwerk … het is tenslotte #speedytuesday … vandaar ook de titel van dit bericht.

Overschrijving gedaan, en dan maar wachten op levering. De dag erna kreeg ik netjes een tracking code doorgestuurd alsook een e-mail van de extra verzekering op de zending. Bij Royal mail kan je maar verzekeren tot £2.500, dus de verkoper nam daarbij netjes een extra verzekering. So far so good. Enkele dagen later kreeg ik in de late namiddag een telefoon en bericht van mijn vriendin met de melding “Ben je opgelicht ofwat??”. Op die moment was ik onderweg met de auto, snel even afrijden aan een tankstation en zag ik op mijn Whatsapp een fotootje van een uurwerk dat erg leek op een zilverkleurige digitale CASIO. OMG neen!, dit kan toch geen waar zijn. Ik had nochtans mijn huiswerk goed gedaan en de verkoper goed gecheckt, alles nagekeken, gedubbelcheckt… Onmiddellijk bericht verstuurd via Whatsapp (we hadden al enige tijd contact via Whatsapp) met de melding dat ik niet happy was en dit voor het einde van de week opgelost wilde zien! Maar gezien ik nog een afspraak had kon ik weinig communicatie doen. Eenmaal thuisgekomen, ondertussen al wat rustiger even nagekeken op de computer. Op Whatsapp zag ik dat hij een lang bericht had geschreven. Het ging om een “ Genuine mistake ” en dat hij dit zelf ook zo snel mogelijk opgelost wilde zien… alsook de gedachte dat ik echt opgelicht was, verdween grotendeels toen ik merkte dat ik weldegelijk een Omega Speedmaster had ontvangen … maar weliswaar een LCD Quartz versie. Zo’n horloge in perfecte staat heeft blijkbaar ook een waarde van ongeveer €2.000. Om een lang verhaal kort te houden … die dag werden 2 Speedmaster’s verzonden en werden bij het maken van de pakketjes beide uurwerken door elkaar gehaald. Zijn vrouw die altijd de verzendingen verzorgd had een fout gemaakt. OMG ik dacht dat ik een hardstilstand ging doen.

Verkeerde uurwerk terugsturen en nog wat meer wachten op de juiste Speedy. Eerlijk gezegd het bleef toch spannend, door de gebeurtenissen ben je toch wat op je hoede. Maar ja hoor … vandaag kwam de juiste Speedmaster 145-022-76 aan. Oef! En … alweer op een dinsdag … #speedytuesday - It was meant to be.

Nu ik het uurwerk in handen heb ben ik toch zeer blij. Zeker met wat er aan vooraf ging. Het is een vroeg kerstcadeau voor mezelf zeg maar. Nu even van genieten en dan morgen es werk maken van degelijke foto’s.

94 likes

Even spannend geweest dus. Gefeliciteerd. Blijft een schitterend horloge. Geniet ervan.

1 like

Congrats!

1 like

Gefeliciteerd met deze schitterende aanwinst! Geniet :sunglasses:

1 like

Wat een verhaal! Eind goed al goed. Mooie speedy :ok_hand:

1 like

Vermakelijk avontuur! Gefeliciteerd met je grail. Staat hier ook op de bucketlist.

1 like

Van harte en dank voor het leesplezier. Het is een levendig verslag geworden. :+1:t2:

1 like

Geweldig verhaal erbij ook nog, gefeliciteerd :+1:

1 like

Gefeliciteerd met je grail! Fijn dat t toch nog is goedgekomen.

1 like

Ik ben eigenlijk het belangrijkste vergeten. Eigenlijk zeer veel cuddo’s naar Tony toe van The Watch Collector. (Engeland) Zoals je kan zien op de website heeft Tony altijd leuk spul in de aanbieding. En zoals je kon lezen perfect materiaal en afhandeling, als ze geen twee horloges met dezelfde naam verkopen op dezelfde dag. :hear_no_evil: :laughing:

Wat een verhaal zeg… nu genieten van je Speedmaster! Enjoy! :smiley:

1 like

:joy: Goed voor een stevige hartverzakking

1 like

geniet ervan, gefeliciteerd

1 like

Onder het motto, “kan gebeuren”, maar ik kon er die moment wel niet echt mee lachen.
Nu gelukkig wel …

Dat was nog even spannend maar het is goed gekomen. Geniet er van.

1 like

Dat moment dat het horloge al gereserveerd is heb ik ook meegemaakt en dat “Aaargh waarom moest ik er zo lang over nadenken”. was ook heel frustrerend. Dan spring je een extra groot gat in de lucht als de verkoper alsnog bij je terug komt (ook meegemaakt dus.

Maar oef, dat was op het laatst toch nog spannend! Ben heel blij om te lezen dat het uiteindelijk toch goed gekomen is! Hij is echt prachtig! Die step dial die heb ik nog niet veel gezien bij de reduced. Ook staan de sub dials meer naar binnen. Dat maakt hem wel heel erg lekker en lijkt die veel meer op de Moonwatch dan de reduced die ik ken.

1 like

Mooi verhaal! :ok_hand:t2:

1 like

Is geen reduced hé … is een 145.022-76 zie ook de dial “professional”. :slight_smile:

1 like

:man_facepalming: Ik lees er ook echt totaal overheen, maar moet ook bekennen dat ik nog niet in al hun series en nummers bekend ben haha. Hij is in ieder geval prachtig!

1 like

Mooi verhaal en dito horloge. Geniet er van!

1 like