Wanneer en hoe ben jij in de wereld van horloges verzeild geraakt?

In 1976 kocht ik als 16 jarige jongen van mijn krantenwijk geld mijn eerste seiko, dus sindsdien…

1 like

afbeelding

1 like

Ik heb vroegâh altijd wel horloges gedragen, gewoon functioneel en niet uit interesse. Rond 2000 hield dat op omdat ook ik uiteindelijk aan de mobiele telefoon ging (ik heb het lang uit weten te stellen!) en toen had ik dus ook een apparaat om de tijd op af te lezen.

Fast forward naar een paar jaar geleden- 2015 of zo. Ik begon mij steeds meer te ergeren aan iedereen die steeds maar in zijn of haar telefoon begraven zat. Verbeter de wereld, begin bij jezelf- dus om zelf niet meer steeds de noodzaak te hebben om de telefoon op te graven voor de tijd kocht ik weer eens een horloge.

Een random aankoop, zonder echte interesse- zoals vroeger. Een houten quartz, gewoon omdat ik dat wel geinig vond- en eigenlijk nog steeds vind. In mijn (toen vaak fysieke) werk was dat alleen niet heel handig, want stevig zijn die dingen niet. Ik dus het een en ander uitgezocht, en toen kwam er een G-Shock. Toen iemand dat ding zag vroeg hij of ik de zijne niet wilde overnemen, omdat hij geld nodig had voor de reparatie van zijn computer. Er kwam dus een tweede G-Shock. Inmiddels had ik dus drie horloges… En ben ik er steeds meer dingen over gaan lezen, want ik vond het toch eigenlijk wel interessant. Eerst over de G-Shocks en het verhaal erachter, daarna ook over andere merken. Zo ging dus de wereld van horloges voor mij open. Een artikel hier, een YouTube-filmpje daar, en voor ik het wist was ik er volle bak mee bezig.

1 like

Begonnen met de Pontiac van mijn vader, dat verklaart ook mijn forumnaam. Op 28 augustus 1981 een Citizen digi gekocht voor 69 gulden bij juwelier Stuart in Assen. Dit was jarenlang mijn enige horloge tot december 1992, toen raakte ik hem even kwijt en kocht voor 175 gulden bij eerder genoemde juwelier een Seiko automaat. In augustus 1998 voor mijn aankomende huwelijk een Lorus Sport gekocht voor 169 gulden bij juwelier Ten Hoor in Assen. En in november 2011 ontdekte ik dit forum. De rest is geschiedenis. Het is wel bij betaalbare horloges gebleven. En alle genoemde - minus de Pontiac - heb ik nog steeds.

1 like

Mijn opa had iets met horloges en net voor hij stierf heeft hij mij zijn dagelijkse horloge geschonken. Zodoende raakte ik geïnteresseerd in de gekke wereld van de horlogerie en heb ik niet lang daarna mijn eerste eigen horloge aangeschaft. Toentertijd niet wetende dat het volledig uit de hand zou lopen… :grimacing: :sweat_smile:

1 like

Ja, ik ben opgegroeid in een tijd dat zowat iedereen een horloge droeg. Een GSM als alternatieve tijdsaanduiding was er nog niet.

Op de speelplaats doken er een aantal onverwoestbare G Shock op.
Ook andere Casio’s, al dan niet met rekenmachine functie. Maar vooral veel Swatches.

Ik kreeg ook van die Franstalige EOS of National Geographic magazines te lezen met steevast een Rolex reclame in. Hallo metalen sporthorloge.

Ook kreeg je bij de Knack soms een bijlage met Omega horloges.

Mijn grootnonkel droeg ook nog eens interessante horloges, Omega speelmateriaal, Breitling Chronomat 769, …

Ja dan wil je ook wel zo iets, eerst verzamel je info (veeel catalogi), dan zet je een doel om dan veel later over te gaan tot aanschaf van mijn Omega Seamaster Blake.

1 like

So sad.

5jaar terug.

Ik ging trouwen, hadden we nog niet gedaan
Ik wilde geen ring.
Doe maar een horloge, das ook bijzonder…

5jaar verder, hopeloos verloren en iet meer te redden van t virus .

Alle jaren voor 5jaar terug?
Had nooit eerder een horloge gedragen of bekeken .

Vrij recent opnieuw, omdat mijn grootmoeder kwam te sterven en er wat uurwerken bij het opruimen van haar woning naar boven kwamen.

Maar dat verhaal staat bijna helemaal hier (paar stukken uit erfenis) en hier (nog deeltje in de aankoop Speedmaster).

Een jaar of 5 geleden kwam ik op YouTube uit op het Youtube kanaal van The Urban Gentry. Ik weet niet meer precies wat je motiveerde om op een van zijn Videos te klikken. Het eerste horloge wat echt m’n Interesse wekte was de Seiko Skx009k. Deze heb ik na een jaartje verdiepen in horloges dan ook aangeschaft als m’n eerste serieuze horloge. Deze heb ik nogsteeds en zal ik om die reden ook nooit weg doen.

Hetgeen wat mij het meest boeid aan horloges is de craft van de maker. De skills die nodig zijn om zulke complexe mechanica te maken en af te werken. Om die reden ben ik dus ook vooral fan van onder andere Glashütte Original, Grand Seiko, Jaeger LeCoultre, A Lange und Söhne en heb ik minder met merken die vooral als merk de prijs opdrijven zoals een Patek Phillipe en een Rolex.

Toch moet ik bekennen dat ik steeds meer interesse krijg voor rolex door hoe sterk en tijdloos hun modellen zijn. Die waardering groeit enorm haha.

Op dit moment is m’n hobby wel echt uitgegroeid tot een passie, zodoende ook dat ik me recent heb aangesloten bij dit forum :grin:

Nu ben ik aan het sparen voor m’n eerste echte full on luxury horloge welke ik hopelijk in de 2e helft van dit jaar kan bemachtigen.

3 likes

Je hebt nog tweeënhalve dag, dat moet lukken.

:joy::joy: Scherp!

2e helft 2022 :sweat_smile:

1 like

FTFY :wink:

Ik die me kapot verveel bij de eerste corona lock-down.
:point_down:
“Goh… Dat oude horloge van mij is wel heel erg gaar en wat is Pulsar eigenlijk anyway? Een nieuwe zou misschien wel leuk zijn. Laten we eens kijken wat er allemaal is…”
Zet m’n laptop aan.
images

:boom: BOEM! :boom:

Hobby…

Nooit moeten doen natuurlijk…

3 likes

Op mijn 17e mocht ik voor mijn 18e verjaardag een horloge uitzoeken. Met nul verstand van horloges gaan zoeken wat ik mooi vond, maar het moest ook tijdloos en betrouwbaar zijn.

Uiteindelijk moest het de Seiko Sea Urchin worden in Pepsi kleuren, want zwart vond ik saai:

Hierna zag ik geregeld in voorgestelde nieuwsartikelen op google de horlogemarkt categorie voorbij komen en zo ben ik op het forum terecht gekomen. Meteen via het forum mijn opa’s Certina DS-2 erfstuk laten repareren en steeds meer aangeschaft…

Heel veel geprobeerd, maar onderaan de streep blijft Seiko gewoon het leukste naar mijn mening!

1 like

Ik kreeg mijn eerste horloge eveneens voor mijn eerste communie, duikers waren toen de trend maar ik koos een dresswatch, dat ik normaliter trots aan de familie miest laten zien, maar ik had het ding nog maar een half uur en hij was al een grote barst in het plexiglas, mijn vriendjes hadden na de wekelijkse zwempartij ook bijna allemaal kapotte duikers … Voor mijn 18de verjaardag kreeg ik wederem een horloge, ik koos een zakhorloge, met een ketting paste perfect in dat hoekzakje van m’n spijkerbroek, voor mijn eerste job kocht ik mezelf een horloge om beter op de tijd te kunnen letten want ik ben (nog steeds) een notoire laatkomer, ik zette het horloge een half uur vooruit, dat hielp aanvankelijk, het was een seiko automaat en ik heb deze nog steeds, draag m af en toe nog zelfs, maar ik heb er ooit een ongelukje mee gehad en heb daarna een 2de seiko aangeschaft, nagenoeg identiek, draag m ook nog wel eens, later nog een derde seiko, en heb dan van 1995 tot 2005 geen horloges gedragen, maar de afgelopen 15 jaar meestal wel, ik zie het gewoon als een stijlvol en functioneel accessoire, ben niet echt into horloges, enkele jaren geleden zag ik een seiko die ik wel erbij wou hebben en daar zoek ik sindsdien naar, the hunt is nicer than the catch …

1 like

Ergens in 1996 kocht ik een titanium Boccia horloge. Voorheen altijd Casio om de pols. Maar nog niet echt liefhebber. Toen ik een keer in Keulen voor een etalage allemaal mooie horloges aan het spotten was probeerde ik het merk Boccia te spotten. Dat merk stond niet tussen de grote merken (wist ik veel) maar het zaadje qua interesse was geplant. Internet had ik toen nog niet (wie wel?) maar in de Duitse tijdschriften winkels kon je mooie horloge tijdschriften kopen. In 1 van die tijdschriften zat een kaartje waarop alle dure horloge merken vermeld stonden. Die kon je aankruizen. Het kaartje opsturen en weken lateren stroomde prachtige folders en catalogussen de brievenbus binnen. Uiteindelijk had ik genoeg fondsen om in 1997 een goud/stalen Omega Speedmaster te kopen die ik tot op de dag van vandaag nog steeds heb. In 1998 volgde een Longines Conquest chrono. Eigenlijk een miskoop want ik heb het horloge bijna nooit gedragen. Ook dit horloge heb ik nog steeds in bezit. Vooral om mijzelf er aan te blijven herinneren dat ik een volgende miskoop moet voorkomen :slight_smile:

In 1999 volgde een Zenith Rainbow fly back. Deze heb ik in 2019 hier op het forum verkocht. In 2001 en 2003 volgde een GMT 2 en Yachtmaster Platina bezel. En in 2009 een Rolex Deep sea. Alle drie in 2011 verkocht. Waarom? Omdat ze het alle drie net niet waren. De GMT 2 was een 2e keus omdat de Submariner in 2001 ook al niet normaal verkrijgbaar was. De Yachtmaster kocht ik in een opwelling omdat die toen net zo schaars was als een Daytona. Maar ineens lag die in Bonn bij een Rolexdealer.

Maar nooit echt mooi gevonden. Krassen magneet, te rond, te kitscherige met platina plaat. En toen voetbalvrouwen op TV kwamen met een Yachtmaster om de pols was ik er wel klaar mee. De deepsea was in 2009 een statement maar eigenlijk ook gewoon een miskoop. Gewoon zo over de top aan de pols dat het een grap om de pols werd. Zodoende nam in in 2011 afscheid van al mijn Rolexen. Allemaal met winst verkocht maar met de kennis van nu was het achteraf heel veel verlies. :slight_smile: desondanks nooit spijt van gehad. In 2012 kocht ik een Panerai pam 359 een prachtig horloge die in 2017 de feesttent mocht verlaten. Was er gewoon op uit gekeken. In 2018 kocht ik een Victorinox chrono voor relatief weinig geld. Het viel mij op hoeveel horloge voor het geld kreeg. Heb het horloge jaren met plezier gedragen. En nog steeds in bezit.

Afgelopen tijd begon het weer te kriebelen en heb ik een IWC spitfire chrono gekocht (laatste model) van een forummember. Voorlopig weer even horloge rust. Hoewel dit forum daar in niet echt mee werkt :slight_smile:

Ik heb veel meer op de “lijst” staan. Maar gelijktijdig wil ik geen horloge verzameling opbouwen. Bij mij is al snel uit het oog (lees in de kluis) is uit het hart.

En voorpret is ook leuk.

5 likes

Ik denk dat het horloge-virus al van jongs af aan bij me aanwezig was.

Mijn eerste echte horloge kreeg ik tijdens mijn communie. Een Seiko.

Altijd trots gedragen en ook nog steeds in mijn bezit.

Lange tijd heb ik het virus kunnen onderdrukken totdat mijn toenmalige vriendin een Seiko mee ‘smokkelde’ uit Singapore. Doosje om haar middel, horloge in haar BH (om dan maar een paar details te noemen). Of willen jullie meer over het horloge weten? :thinking:

Een gave Seiko, mijn eerste automaat en deze heb ik natuurlijk ook nog steeds.

We zijn onderhand aangekomen in het jaar 2014. Ik sta samen met mijn toenmalige zakenpartner in eoa winkelcentrum in Orlando. Even wat tijd verbranden en vieren dat we ons bedrijf hebben verkocht.

Wat ligt daar? Een TAG Heuer Caliber 1887 - Jack Heuer limited

En vanaf dit punt gaat het mis… Vele (te veel) horloges volgen en op een gegeven moment denk ik: WTF moet ik met 30 horloges?!¿

Dit aantal ben ik nu ook weer af aan het bouwen en dat gaat redelijk goed. …mwa… sort of.

Minder horloges zal ook in 2022 nog steeds mijn motto zijn…

In januari dus weer Blauwe Advertenties :grin:

3 likes

Door de youtube videos van @AmsterdamVintageWatches. Dat zal 2 jaar geleden alweer moeten zijn rond deze periode.

1 like

Zowel mijn grootvader als vader droegen altijd horloges. Al vroeg had ik mijn eerste Flik-Flak. Na enkele boef-proof Swatch’s kreeg ik ten ere van m’n 15de verjaardag m’n eerste “echte” horloge. De eerste Seiko van velen. Ik draag deze tevens geregeld nog met veel plezier en boordevol goede (en beschamende😄) herinneringen. Hierna ging het balletje en geld rollen…

4 likes