Tissot Seastar Seven 1975

Goedenavond, mijn eerste post op dit forum. Heb van een naast familielid een gouden Tissot Seastar Seven automatic uit 1975 gekregen (jubileum cadeau met naam en datum in achterzijde) zonder bandje. Het horloge loopt nog goed, wel ca. 20 seconden per dag voor maar ik begrijp dat dit binnen de marge van een automaat van dat kaliber valt. De datum aanduiding draait goed mee.
Het probleem is dat de wijzerplaat los zit en naar alle kanten draait onder de wijzers door zodra je het horloge beweegt.

Wat is zo’n horloge in deze staat waard? Is een wijzerplaat vast laten zetten wellicht duurder dan de totale waarde van het horloge?

Alvast dank voor jullie adviezen en info.

4 likes

Als de wijzerplaat draait zijn de voetjes afgebroken
een echte horlogemaker gaat die mi solderen, ik plak ze

Het horloge zal sowiezo na die tijd gelijk een onderhoudsbeurt kunnen gebruiken, als ze emotionele waarde heeft voor u, zou ik dat zeker doen


2 likes

Als het echt goud en niet doublé is, is het qua waarde zeker de moeite. Sowieso is dit een redelijk gewild (niet mega, maar toch) vintage (ook modern zeker nog) merk.

Servicebeurt exclusief het werk aan de wijzerplaat (mooi systeem trouwens wat ik hier boven zie, beter dan niks… :ok_hand:) is inclusief opwindveer (zeer aan te bevelen) en wat ander klein spul (dekselpakking, glaasje o.a.) heel globaal 150 tot 250 euro. Als je goed en grondig werk wilt tenminste. Ik zou ook er voor waken dat de kast gepolijst wordt; tenzij je dat zelf graag wilt.

Hier een lijst van “forum-gekeurde” en/of bekende horlogemakers:

4 likes

@straoven en @PeterLC Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Als ik met een 30x loep in de diep gegraveerde letters achterop kijk en naar krasjes in de kast dan zie ik enkel goud dus mijn vermoeden is dat ie van goud is, geen idee hoe dik een doublé laagje doorgaans is.

De originele eigenaar heeft 'm ooit cadeau gekregen van zijn werkgever voor vele jaren trouwe dienst maar heeft er nooit iets mee gehad domweg omdat gouden horloges niet zijn smaak zijn. Veel emotionele waarde heeft ie daarom niet. Ik vind 'm leuk omdat ik Tissot een mooi merk vind en ook de techniek van een automaat, heeft voor mij meer dan quartz ondanks dat laatstgenoemde minder afwijking heeft.

Een reparatie en servicebeurt wordt dan wel een prijzige zaak als ik kijk dat soortgelijke Tissots op online veilingen nauwelijks meer dan 100 euro opbrengen en die zien er soms nog beter uit. Tenzij ik er helemaal naast zit.

Bedankt voor de tip met “goedgekeurde” reparateurs, naar de lokale juwelier breng ik 'm dan maar niet. Qua locatie kom ik dan bij jou uit @PeterLC als dichts bij zijnde. GertJan Westerbeke neemt geen nieuwe klanten meer aan.

1 like

Die zijn dan niet van goud. :upside_down_face:

Dan heeft-ie het ECHT druk, of is inmiddels binnen. :money_with_wings: :moneybag:

Ik ga me eerst eens verdiepen in die wijzerplaatpootjes. Kan die vast ook krijgen, maar niet op heel korte termijn. Opwindveer duurt ook altijd even. Stuur maar een PB bij interesse, en geen haast. :slightly_smiling_face:

Heb je een fotootje van de achterkant?

1 like

Is belangrijk idd. Is deze van staal, is het horloge 100% zeker verguld.

Geen 100% waterdichte vuistregel, maar tot nu toe is het wel 99% correct.

1 like

Nou ga ik er eens echt voor, is het weer niet goed. :wink: Maar je hebt gelijk hoor.

6 likes

:rofl:

2 likes

Zeker, maar omdat dit een openbaar forum is heb ik even wat persoonlijke gegevens weggepoetst. Hopelijk is het zo te zien, foto met led lamp licht genomen.

1 like

Deksel oogt staal? Denk toch plated.

Voor een horloge dat de eerste eigenaar weinig kon bekoren, heeft het veel meegemaakt. Het ziet er over het algemeen behoorlijk doorleefd uit, en die wijzerplaatpootjes breken alleen af na een harde val.

Ik zie geen kleurverschil hoor! Plus, klemdeksel zie je heel vaak juist bij goud.

1 like

Dat klopt, is vooral gebruikt tijdens het klussen zodat andere mooiere horloges niet beschadigd raakten :wink:

Op mijn beeldscherm lijkt ie veel lichter.

Zie je stempels op de kast dan?

Damn… …dan is het maar de vraag wat er binnen nog aan verrassingen te wachten staat.

Dat weet ik niet maar afgezien van de 20 s per dag voor lopen draait ie als een zonnetje…

Die wp is ook een dingetje hoor. :sweat_smile:

De gravering is niet professioneel gedaan trouwens, viel me meteen op. Wel iemand met een redelijk vaste hand, maar hier zijn ook (handbediende) machines voor.

Ik zie iig ook gouden exemplaren vergelijkbaar met deze… dus dan als de caseback inderdaad goudkleurig is zal dit wel een gouden zijn.

In principe is servicen de moeite indien sentimentele waarde, anders zou ik het als projectje verkopen.

Geen goudstempel te vinden zoals in mijn trouwring als je dat bedoelt. Alleen de teksten “waterproof” en “use key No 315 T”