Tissot uit 1966? Type?

Beste horlogekenners,

Ik lees hier inmiddels al een aantal jaren mee, eerst zonder account, inmiddels ook al weer een tijdje met. Heb echter nog geen voorstel of ander topic geopend.
Daar moet maar eens verandering in komen.
Ik zal de introductie over mezelf en mijn inmiddels leuke horloge verzameling bewaren voor het voorstel topic, echter dit horloge heb ik via een vriend in handen gekregen maar kan er vrijwel geen informatie over vinden.

Het betreft een Tissot, uit naar ik denk 1966. Dit horloge is uitgereikt ter ere van een 15 jarig werkjubilium in, inderdaad 1966.
Heb al uitgebreid gezocht op het WWW en ook op dit horlogeforum, Kon welgeteld 1 topic vinden met naar het lijkt hetzelfde horloge maar deze is gesloten zonder dat er feedback op gekomen is.
Dit horloge kwam op een vrij lelijk en vies fixoflex bandje die inmiddels in de container is beland.

Kunnen jullie mij hier meer over vertellen?

Ik denk zelf (vrijwel zeker) dat het een verguld horloge betreft.
Type?
Jaartal 1966?
Is het een service beurt waard?

Heb helaas niet de middelen om hem open te maken dus een foto van het uurwerk zit er niet in.

Graag jullie kennis/advies.

Alvast bedankt!

1 like

Dit is -lijkt me- een volgouden en niet verguld horloge. Volgens mij staat er een goudstempel in de kastpoot en met graveren zou je zo door de goudlaag heen graveren dus dat zie je eigenlijk niet.

Is t de moeite… ligt aan de emoties. De plaat is wel vertieft volgens mij. Als de plaat netjes is, dan is het horloge wel service en wat poetswerk waard.

Er zijn een soort van gouden fixoflex…hoop niet dat je die hebt weggemieterd

4 likes

Hopen dat die niet ook vol goud was

Omsmelten is de meest economische keuze

2 likes

Als die plaat netjes is niet. Tissot krijg je nog wel een premium voor. Als sloopgoud verkoopt wel makkelijker.

Die fixoflex heeft wel de hele bandaanzet weggeslagen.
Mss toch maar smelten dan

4 likes

Dankjewel voor de snelle antwoorden.

Omsmeltend gaan we niet doen. Dan houd ik hem gewoon in de collectie.
Plaat is overigens zonder flaws, krijg het niet goed op de foto met de middelen die ik hier heb maar ziet er echt goed uit.
Alleen het glaasje is wat gekrast.

Dat bandje had ik nog in de rommelbak liggen maar dat is echt geen goud ben ik bang🤣

Zie foto’s:

1 like

Dat krijg je netjes met polywatch en opschuren. Daar zijn op youtube talloze filmpjes van.

Nee idd. Ik heb ze wel van goud gezien.

2 likes

Deze gaat echt wel opknappen van een service/schoonmaakbeurt met nieuw glaasje en een mooie (bruine bv) leren band. Heb je echt iets moois voor op zondagen of bijzondere gelegenheden!

2 likes

Dan ga ik daar misschien toch over nadenken.

Mooie bruine lederen bandjes heb ik hier genoeg liggen, dus dat is een goed idee.
Probeer hem eerst qua schoonmaken zelf wat op te knappen en dan test ik het gewoon een keer. :slight_smile:

2 likes

Even snel in m’n oude catalogi gedoken, maar exact dit model heb ik niet kunnen vinden. Deze komt er nog het meest in de buurt maar de lugs lijken me net anders:

image

Referentienummer staat overigens aan de binnenkant van het achterdeksel, soms kun je op basis daarvan online wel een zelfde exemplaar vinden.
Ref. nummer van die in de catalogus, 41025, geeft bijzonder weinig resultaat op Google overigens :sweat_smile:

1 like

Deze lijk er heel erg op inderdaad. Alleen de lugs van mijn expemplaar lijken iets meer schuin toe te lopen. Maar kan ook optisch zijn, de indices en logo + kroon lijken vrijwel identiek.

Probleem is dat deze geen achterdeksel heeft volgens mij. Uurwerk moet er lijkt er via de voorkant uit en daar heb ik geen gereedschap voor.
Kast ziet er erg solide uit zonder inkeping oid.
(geprobeerd het op de foto te krijgen)

1 like

Dat kan, dan is het een monobloc kast. Nummer staat dan nog steeds achterin aan de binnenkant, maar daar kun je inderdaad alleen komen door eerst via de voorkant het uurwerk eruit te halen.

2 likes

Heeft u ook enig idee wat service ongeveer zou kosten? Gezocht op de site van Tissot maar voor vintage moemen ze geen prijzen.

1 like

Voor allerhande soorten achterdeksels heb ik de gereedschappen wel. Maar deze is echt solide.

Zoals @wbcoupe al zei, een Monobloc kast.

2 likes

Verschilt een beetje per horloge. Kan zijn dat er een deelbare stift in zit, dan trek je de kroon eraf en blaas je door het kroongat met perslucht of een pompje het glas eraf.
Vaak zit er dan nog een springring achter het glaasje die je moet verwijderen, vervolgens houd je de kast ondersteboven en draai je het uurwerk een klein stukje zodat de kastschroeven door de sleuven heen kunnen en kun je het uurwerk eruit laten vallen. Is altijd even proberen omdat je vaak niet kunt zien waar die sleuven zitten

Mocht er geen deelbare stift in zitten moet je het glas met een glasklem verwijderen, springring eruit, dan de wijzers en wijzerplaat eraf halen en het keyless work demonteren. Daarna weer het uurwerk draaien en eruit laten vallen.

1 like

Tissot zelf servicet geen vintage horloges meer. Hiervoor moet je naar een onafhankelijke horlogemaker. Denk dat je voor zo’n eenvoudige handwinder op iets van 150 Euro moet rekenen. Kun je een hobbymatige horlogemaker vinden die het voor je wil doen dan kan het waarschijnlijk nog wel voor wat minder.

Dat valt reuze mee hoor, een beetje horlogemaker heeft dat vaak genoeg bij de hand gehad. Als je het zo opschrijft lijkt het heel wat, maar het is echt maar een paar minuutjes werk :wink:

3 likes

Vast wel iemand te vinden.
Maar ik niet, ik heb echt geen tijd :grimacing:

Is ook weer net anders, die mist de sprong aan de achterkant van de kast.

@wbcoupe ,
Kan natuurlijk zijn dat er een verschil zit tussen ‘monobloc’ dressers en ‘monobloc’ duikers maar ….
Mijn horlogemaker had er bij m’n Citizen BN0000-04H duikert (WR 300m) toch echt veel moeite mee om het gekraste mineraal glaasje te vervangen met een gaaf exemplaar van saffier.
En hij is toch een echte vakman, dus uiteindelijk is het hem wel gelukt.

1 like

Bij sommige kasten haal je het glas eruit met een speciale tool of een glasklem en is vervolgens de kroon oftewel met een druksysteem, oftewel met een splitsysteem te verwijderen.

Het uurwerk met plaat en wijzers is daarna los en langs de voorzijde te verwijderen.

2 likes

Ik zie hier ook dat dat een aardig karwei is:

Maar ik kan me voorstellen dat zo’n duiker wat steviger in elkaar zit dan een niet waterdichte dresser :innocent:

2 likes