NA: Citizen BN0000-04h Monocoque

Een aantal jaren geleden heb ik een Citizen eco-drive monocoque gehad. Een monocoque wil zeggen dat de kast uit één geheel bestaat en het uurwerk via het glas uit de kast gehaald moet worden. Het was een fijn horloge, maar eigenlijk was ik op zoek naar de monocoque duiker. Deze mocht dus vertrekken en is terechtgekomen bij forumlid @James_T_Kirk (via MP :grin:).

Tot ik een paar weken geleden de BN0000-04h op Marktplaats tegen kwam. Een monocoque kast, 300 meter waterdicht, eco-drive duiker, uit 2008 a 2009 ongeveer. Deze duiker heeft een mooie slanke kast, die goed aansluit op de pols. Dat is wel lekker, aangezien ik maar kleine dunne polsjes heb. Het horloge was voorzien van een nieuwe Citizen rubberen band, maar het glas (en enigszins de bezel) was ernstig gekrast.De prijs was heel goed, dus het horloge na wat berichtjes over en weer opgehaald in Rotterdam.

In het echt was het glas net zo erg als op de foto’s. Daar moest echt een nieuwe in. 's Avonds wat zitten Googlen en ik kwam toen terecht op een topic van het Watchuseek forum. Een BN0000-04h eigenaar had een aantal jaren geleden een saffier glaasje laten maken en deze in zijn Citizen laten zetten. Nu had ie er niet één laten maken, maar 50. Ik heb er een berichtje aan gewaagd en het bleek dat ie er nog een aantal over had. Afgelopen week het saffierglaasje binnengekregen, samen met 2 originele Citizen pakkingen. Hoe top is dat.

Ik had nog nooit een monocoque open gehad, dus het was een beetje een uitdaging. Allereerst de bezel eraf. Dat is bij een Citizen duiker niet eenvoudig, weet ik uit ervaring. En dat was bij deze niet anders.

Vervolgens het glas eruit. Dat was een hele toer, want het glas zit met een pakking geperst in een stalen ring, gelijk met de chapterring. Die stalen ring zit op zijn beurt weer met een pakking geperst in de kast. Het is dus zaak om met een zakmes langs de rand van de ring te werken, net zolang tot de ring loskomt van de kast. Een aantal malen ontsnapt aan een behoorlijke snijwond in mijn vinger, want man wat zat die vast.

Vervolgens het glas uit de stalen ring persen. Dat was een makkie. Op de foto zie je de chapterring, die je van boven in de stalen ring moet laten zakken. Vervolgens de zwarte pakking er bovenop leggen en daarna het glas erin persen. Die moet helemaal recht zitten, anders krijg je er later de bezel er niet goed op, maar dat is logisch. Die bezel sluit nauw aan.
De witte pakking op de foto wordt aan de achterzijde van de stalen ring geplaatst, waarna de stalen ring met glas, etc, in de kast kan worden geperst.

Als alles is teruggeplaatst kan de bezel er weer op.En dat gaat net zo makkelijk als dat ie eraf gaat :rage:

Een nieuw glaasje geeft altijd weer een heel ander gezicht. Ik ben nog op zoek naar een nieuwe bezel inlay, maar vooralsnog is deze niet te vinden. Of die er ooit gaat komen weet ik niet, want deze Citizen gaat mijn nieuwe beater/klus/vakantie horloge worden. Een nieuwe bezel zal dan zonde van de investering zijn. Voorlopig ben ik er blij mee en draagt het horloge heerlijk.

Mocht je wat meer willen weten over deze Citizen, kijk hier dan even:

43 likes

Prachtig horloge !
Gefeliciteerd met deze NA.
Ik krijg steeds meer belangstelling voor Citizen, vooral vintage. Toch eens iets mee doen.

1 like

Gefeliciteerd met deze NA :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze NA!
Die wijzers zijn ook echt tof :grin:

1 like

Gaaf ! Heb je ook gelijk de oplaadbare batterij vervangen gezien de lastigheid van openmaken? Of gaat zo’n batterij veel langer dan 10 jaar mee?

2 likes

Aardig knutseloroject voor alleen een glaasje. Wel met een mooi eindresultaat :ok_hand:t3:

1 like

Ik heb er wel over getwijfeld en de gok genomen dat ie het voorlopig nog wel blijft doen. Als je deze niet geheel leeg laat lopen, dan gaan ze een hele lange tijd mee. En als ik pech heb, dan weet ik nu hoe ik het moet doen.

2 likes

:slight_smile: ja dat dan weer wel, pakking ook beetje gemakkelijk te verkrijgen?

Die kreeg ik bij het glas geleverd. De juiste is nu ook wel op eBay te vinden zag ik.

1 like

Goed bezig! Loon naar werken

1 like

Knap staaltje zeg! Puik werk! :ok_hand:
Ik hoop voor je dat de batterij (capacitor/condensator?) het inderdaad nog lang blijft doen.

1 like

Bb

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Is mooi geworden!!
Ziet er weer “pico bello” uit voor ongebreideld horloge plezier. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gaaf man. Erg leuk dat het gelukt is…
De man had 50 glaasjes besteld :joy:… Bijzonder.
Veel plezier ermee!

1 like

Moest ook gelijk denken aan de accu.

Als ik mn solars niet draag, leg ik ze achter t vensterbank. Dan krijgt de accu wat juice.

In t verleden nl n gshock en n protrek uitgeput, doordat ik ze in n kast legde. Met alleen n spaarlamp in de buurt raakten de accu’s uitgeput.

De eco-drive’s en de G shock zitten in een horloge doos met een plexi deksel en die staat op de vensterbank van mijn slaapkamer. Werkt prima.

1 like

Welke was dat dan? De blauwe? Die kwam via dit forum bij mij, de witte had ik van een Duitser op eBay (is nu in de VS) en de zwarte via eBay uit de VS… :slightly_smiling_face:

Maar super knap wat je hebt gedaan, topklasse!

Dit zijn de mijne:

En deze had ik:

En dan heb ik nog een aantal andere, niet monocoque…

Idem dito. Maar dan 4 eco drive’s en een Seiko solar.

1 like

Het is alweer een aantal jaren geleden, maar volgens mij was het deze.

1 like

Aaaah, ja, die heb ik even gehad en heb die doorverkocht aan een Canadees medelid van de PMWF of WFWF, vanwege de bijhorende armband, die ik nu dus wel gehouden heb! :grin:

1 like

Mooi gedaan en leuk om zo mee te kunnen kijken! Altijd leuk model gevonden. Veel plezier ermee!

1 like