Horloge voor gebruik als militair

Natuurlijk: Garmin, G-Shock, Luminox enzovoorts Maar ook de echte toolwatches welke getest zijn ter land, ter zee, lucht en in free space. zoals:

6 likes

Ik heb deze wel gezien in een documentaire van de Koninklijke Marine. Over speciale duikteams.

In action onder water. Ik denk dat door het solar gebeuren er ook minder onderhoud nodig is.

Ik heb wel eens lui van defensie gesproken, en die krijgen gewoon een bedrag om er zelf 1 te kopen. Krijgen een lijst met specs mee waar het aan moet voldoen. En kopen maar. Als je er zelf extra geld tegenaan wil gooien is dat ook goed, als het maar aan de opgegeven specs voldoet.

Alles kan kapot bij een eventuele inzet, dus de meeste duikhorloges zijn in de praktijk quartz en een paar honderd euro.

Bij de land en luchtmacht is het idd G-Shock Suunto en Garmin en nog een kleiner percentage andere merken wat de klok slaat.

4 likes

Benieuwd welke lui dat dan zijn die budget krijgen voor een horloge.

2 likes

Volgens mij de specialitische duikers. En ik heb eens een gozer van de luchtmobile brigade gesproken (hogere rang) die aangaf dat hij er materialengeld voor kreeg.

Hoe het nu zit weet ik niet. Het was in 2011/2013 dat ik ze gesproken heb.

2 likes

Nog nooit van gehoord maar wie weet. Soms wel test modellen maar verder weinig structureels.

1 like

Dat is mijn vakantie- en klushorloge. Echt een ideaal ding, zeker nadat ik er een saffier glaasje in heb gezet.
Onderhoudsvrij is ie zeker, want de bezel en het glas verwijderen was een drama. Terugplaatsen ook trouwens.

1 like

Las het toevallig vanmiddag ook. Typische Nederland weer dit, krijg nu al beetje zelfde gevoel als bij het hele nieuwe uniform en uitrusting verhaal :broken_heart:🥲

1 like

onzin verhaal

ik droeg ook een 5513 tijdens mijn laatste twee uitzendingen, totaal niet functioneel, wel cool. Na één missie was hij stuk gegaan, maar gelukkig was het een easy fix. Ik heb hem nooit ingeruild voor een aapje, ik draag hem nog steeds met veel plezier. Overigens geen hond die het opvalt dat je een Rolex draagt, laat staan dat het hem iets interesseert. Ik heb tijdens die twee uitzendingen welgeteld 1 keer een opmerking gekregen… dat was van de tandarts op het kamp.

Door mijn constante gezwets over horloges heb ik twee maten van mij ook overgehaald om iets moois te kopen, dat was wel weer grappig.

5 likes

In termen van field watches zou ik zeggen dat dit m’n favoriete rijtje is:

  • Vertex M100
  • Hamilton Khaki 38
  • Smiths PRS-29
  • CWC G10
  • Seiko 7005-8030

Qua Fliegers zou ik dit zeggen:

  • Stowa Ikarus (mooie dial)
  • Archimede Pilot 39
  • IWC Mark XV, de 38mm zwarte

Qua chronografen zou ik de Hanhart 417 ES serieus nemen. Tof ding in de klassieke 39mm versie.

Qua duikers:

  • Blancpain 50 fathoms
  • Squale Marina Militare
  • Panerai Radiomir
  • Seiko 6105-8000

Ik zou je waarschijnlijk een zwarte G-shock in je klauwtjes drukken, want hobbyisme met horloges heeft al 25 jaar geen reet meer met serieuze militairen te maken.

Lijkt me een goed idee.

Maakt geen reet uit op een NATO.

Lijkt me niet.

Daar zou je mee kunnen stoppen.

Zo is de enige field watch die ik nog heb deze:

Zit geen spatje militaire geschiedenis aan, maar is 100m waterdicht, heeft prima lume en draagt fantastisch.

3 likes

10 likes

Ik had de Citizen Ray Mears hier verwacht al tegen te komen:

Stefan @Stefanmol heeft er al eens een topic aan gewijd:

Zodra een militair een horloge draagt is het vanaf dat moment issued? :thinking:

2 likes

Typische vlieger reactie ;).

OT: de werkelijkheid is minder charmant dan wat er in de advertenties wordt verteld.

PO2500

14 likes

Vooral dat maar

teren toch nog een deel op hun geschiedenis en worden nog altijd officieel door bepaalde eenheden gebruikt.

Geen vlieger, ken er wel een hoop. Van degene die een luxury watch dragen (de minderheid), dragen de meeste een Breitling, vaak een Aerospace. Ook niet-vliegers werkzaam bij de luchtmacht dragen vaak Breitling.

Waarschijnlijk om dezelfde reden waarom ik de 5513 draag. Niet zo zeer omdat het functioneel is, maar gewoon omdat het vet is.

Een vliegeroveral met een Aerospace is echt een hele vette combinatie!!

2 likes

Dus met recht een klus horloge :grin: :+1:
Ik denk dat Defensie wel klaar was met voorraad aanhouden en batterijen wisselen, dus zo sterk en goedkoop mogelijk laten maken en indien stuk ; in de prullebak,

1 like

Ben inmiddels 21 jaar Luchtmachter. Helaas nooit een issued horloge gekregen en dat heeft dan weer het voordeel dat je zelf kan gaan shoppen. Mijn dagelijkse horloge is een Nomos Club 38. Draagt heerlijk en schuift met gemak onder de mouw. Als het wat operationeler wordt draag ik de GW-5000.

4 likes

image
De mariniers die ik ken dragen een Casiootje.

3 likes

nee dat niet, issued betekent dat een overheid een contract heeft met een horlogemaker en dat er horloges specifiek voor de overheid gemaakt worden. Zulke horloges dienen aan allerlei voorwaarden, testen te voldoen wat een leverancier over het algemeen bakken geld kost.

een G-Shock wordt bv ook vaak gebruikt, zullen ongetwijfeld de meeste tests kunnen doorstaan maar is niet issued omdat er geen contract en daardoor ook geen standaard waaraan het moet voldoen :slight_smile:

1 like