Titanium is geweldig en zelf helend!

Wat is Titanium toch een prachtig materiaal. Ik vind het fijn als een horloge lichtgewicht is.
Mijn eerste titanium aanschaf is de Bradley. Na een tijdje verscheen er een dun krasje op de kast, ja dat gebeurt nu eenmaal…
Maar wat bijzonder bij een titanium horloge vervaagt dat vanzelf :smile: Ik volg het nu al een paar weken en het lijntje wordt langzaam opgevuld door grijze titanium oxide en je ziet er al bijna niets meer van.
Dit proces is helaas te subtiel om op de foto vast te leggen, maar prachtig om te volgen.

Ik ga op zoek naar meer titanium horloges, schitterend materiaal beter dan goud.

1 like

Haha ik heb al meer dan 12 jaar mijn trouwe titanium Citizen, echt een geweldig horloge :+1:

Titanium band is op de foto aan 1 kant los :grin:

3 likes

Die maakt zichzelf wel weer vast denk ik zo…

14 likes

Nee titanium is geweldig maar niet magisch, het is een mooi klokkie maar geen Hans :wink:
Dat was omdat ik er een custom leder band voor heb laten maken.

Absoluut. Ik vind het heel mooi materiaal.
Zelf heb ik een Prisma horloge van titanium; kast en band. Super licht en draagt heerlijk.
Het is een dierbaar bezit want het was het laatste horloge dat mijn vader gedragen heeft.

Schijnt ook het enige materiaal te zijn dat in stikstof kan verbranden
i.p.v. bij zuurstof

Titanium kun je binnen een paar seconden weer helemaal als nieuw krijgen door een inktgum te gebruiken, even wrijven en weg is de kras of veeg.

Schijnt ook het enige materiaal te zijn dat in stikstof kan verbrandeni.p.v. bij zuurstof
[/quote]

Ik denk niet dat ik dat ga uitproberen.

Ok, en is een inktgum een speciaal soort gum ?

Nee hoor, kun je bij ieder fatsoenlijke boekhandel krijgen voor hooguit een paar euro zoals hier bijvoorbeeld

http://www.brunaz.nl/potlood-en-inktgum/701/

Eric

Dat ga ik dan eens proberen dank !

Begrijpen jullie nu waarom ik bij voorkeur mijn horloges van Titanium bouw?.. 't is een taai materiaal… moeilijk te bewerken… maar ik heb wel moeilijker materialen meegemaakt toen ik nog als gereedschapmaker werkte…

inderdaad is het het enige metaal dat ook in een atmosfeer van zuivere stikstof brandt…

Die inktgum bevat slijpkorreltjes… ongeveer hetzelfde spul als die rubberen polijstdingen die wel eens met een Dremel meegeleverd worden… inderdaad… ik heb dat ook wel gebruikt om Titanium op te werken…

“Sterk spul he?”

2 likes

Veeg je met een inktgum dan niet juist dat patina er omheen vanaf ?
dat “zelfhelende” laagje ontstaat juist door contact met de buitenlucht
wanneer je daaromheen de rest wegpoetst valt de kras waarschijnlijk minder op, maar dat komt omdat je er omheen dat donkere laagje wegwrijft.

maak een kras in roestig ijzer dan zie je een kras…
ga er daarna met schuurpapier overheen en je ziet geen kras meer
maar je ziet wel een iets minder roestige vlek dan voorheen.

dat Patina herstelt zich in een paar dagen tot een paar weken… misschien nog wel sneller…

Grade 5 blijft vrij licht van kleur… Grade 2 wordt donkerder…

als je horloge (Deels) gepolijst is, dan is het sowieso geen Grade 2… dat kun je niet machinaal polijsten… en dat gaan ze ook echt niet met de hand zitten doen… :smile:

Het werkt inderdaad helend :smile:

Thnx Eric voor deze tip. Ga dit zeker is proberen! :wink:

Ik hou het amper droog!!! :man_with_gua_pi_mao:
M.i. reactie van de week/maand?

Inderdaad, erg fijn spul dat titanium!
Wie weet komt er ooit nog eens een titanium handopwinder of automaat in de verzameling. :wink:

Groet,
Werner

2 likes

Hier ook een titanium fanaat, meerdere horloges, de uitstraling van het materiaal spreekt me gewoon aan op een of andere manier :wink:

De twee recentste titanium aanwinsten.

1 like

Jaren geleden deze Sinn 203 Ti Jubiläum in mijn bezit gehad. Heerlijk horloge, meest comfortabele horloge wat ik ooit heb gehad. Spijt dat die weg is … iemand hier op het forum die hem heeft gekocht? :smile:

2 likes