Titanium

Grade 2 is gevoeliger voor krassen maar Tudor en Sinn gebruiken het wel, geen goedkope horloges. Sinn noemt grade 2 ook Reintitan.
Mijn Citizen heeft een coating over het titaan en is volgens mij grade 5, dat houdt zich prima al jaren.

2 likes

@Arie_Kabaalstra kom er maar in, met een mooie uitleg over de verschillende soorten titanium en hun gevoeligheid.

2 likes

Voor mij persoonlijk vind ik ze vaak te licht. Tweemaal een Astron gehad, lekker fors horloge maar om de pols voor mij toch liever wat zwaarders.

1 like

Die heeft dus dat kastje gemaakt.
Speciaal van dit type titanium.
Zeer slijtvast.

3 likes

4 likes

Mijn ervaring met titanium horloges is dat ik ze lekker licht vind dragen. Daarnaast vind ik de kleur van het materiaal over het algemeen ook een warme uitstraling hebben dan staal.
Verder schijnt het anti-allergeen te zijn.

Krasbestendigheid; daar heb ik niet minder goede ervaringen mee dan met staal. Of het minder snel of minder erg krast, kan ik niet zeggen…ik ben er niet zo mee bezig, in die zin, ik ben zuinig op al mijn horloges.

Ik ben er ooit een topic over gestart, waar mensen worden verzocht hun titanium horloge te laten zien:

Mocht je dus op zoek zijn naar of aan het oriënteren op specifiek titanium horloges, vind je daar meerdere opties, in verschillende prijsklassen.

2 likes

Die hele oude Orient (+/- 20 jaar) van mij kraste al in de folder. Toen hadden ze nog geen goede coatings denk ik.

Mijn ervaring met Grand Seiko titanium is goed. Redelijk intensief gedragen en alleen maar hele lichte krasjes te zien. De titanium kasten van Citizen hebben een ander soort DLC coating en die zijn krasbestendiger dan de Seiko kasten.

De Boderry Seaturtle Ocean heeft ook een DLC coating en zit op het niveau van Grand Seiko (en dat voor een horloge van dik 100 Euro)

Casio doet het ook goed wat coating betreft. Op mijn Oceanus horloges is nog geen krasje te vinden (jouw vraag heeft ervoor gezorgd dat ik onmiddellijk met een loep in de kist ben gaan kijken :slight_smile: )…

Het beste titanium horloge wat ik heb is de Baltany G10. Ook uit China en niet duur maar deze heeft geen DLC maar een ander soort coating die werkelijk nog harder is dan die van Citizen.

Zie ook mijn topic hierover: Wat dragen wij vandaag LVII

Mijn ervaring is dat gecoat titanium van de juiste legering krasbestendiger is dan staal zonder coating (wat de meeste kasten helaas zijn).

Hier nog wat meer info:
They are lined up in order of toughness according to Hv (Vickers Hardness) ranking system.
They get tougher the further you go to the right.

  • “DiaShield” is about 2-3 times harder than Stainless Steel.
  • “Duratect/DLC” is about 5-7 times harder.
  • “Duratect α” is about 10 times harder. It is the same as Sapphire crystal. It is used in models such as the AT9050-58A “Citizen Exceed”.

There is this much of a difference between Seiko and Citizen. SEIKO may currently be developing new technology.)

The DLC(Diamond-like Carbon) doesn’t mean that it is just as hard as a diamond but that it has a structure similar to a diamond.

4 likes

Bij deze valt het mee

1 like

Betere/slechtere foto van die van mij, ik ben er niet zo heel erg zuinig op, want gewoon dragen, daar zijn ze voor.

5 likes

Titanium krast snel maar de krassen zijn in meer of mindere mate zelfhelend (als ze niet te diep zijn) omdat zich een oxidelaagje vormt. Vergelijkbaar met aluminium. Met titanium heb je dus minder last van ‘swirls’.

1 like

Het ligt er dus maar aan of titanium sneller krast dan rvs…

Welke legering rvs, welk type titanium? Welke oppervlaktebehandeling?

2 likes
1 like

Die heeft een zwaar leven gehad.

1 like

Zeer onlangs overleden.

2 likes

Nou…ik ben bang dat mijn kennis van Titanium behoorlijk overschat wordt… :grin:

Eigenlijk heb ik met maar 2 soorten Titanium ervaring… Grade 2 en Grade 5… Grade 2 is vooral taai, waar Grade 5 vooral hard is, en dat is iets wat mijn persoonlijke voorkeur heeft, omdat ik de nodige ervaring heb opgedaan in mijn leven met (ge) harde metalen.
Ik ben in het verleden door verschillende experts op het gebied van metaalbewerking gewaarschuwd voor Grade 5, maar zoals gezegd, dat harde bevalt me wel.

de krasgevoeligheid? kleine krasjes lijken te verdwijnen in de oxidelaag… , grote krassen?.. moet je maar uitkijken… :joy:

Wat ik ook een fijne eigenschap vind van Titanium is dat het Hypo-allergeen is…Niemand op deze wereld is allergisch voor Titanium.
Rolex mag van mij van de Daken blijven schreeuwen dat hun 904L staal het meest corrosiebestendige staal ooit is, maar Titanium is ongeveer even corrosiebestendig, en hypo-allergeen… 904 daarentegen?.. bestaat voor 24% uit Nikkel…je zal maar jaren gespaard hebben, en dan nog een paar jaar op de wachtlijst… je doet je Millgauss om de pols, en binnen de 15 minuten groeien de paddestoelen onder je horloge vandaan. :rofl:

22 likes

Gratis champignons…

Maar back on topic, bedankt weer voor jouw uitleg, goed om je weer terug te zien!

2 likes

Mijn Zenith Defy is van grade 5 Ti en krast eigenlijk niet, waar ik met staal na een “tikje” wel vaak een “deukje” had. Maar val je ermee op straat dan zal hij net zo goed krassen als staal, en dat probeer ik dan ook te voorkomen :nerd_face:. Belangrijk is ook, vind ik, dat het door de mattere/grijzere kleur sowieso minder opvalt als er een beschadiging is.

die vallen idd minder op, je krijgt meer een streepje dan een kras die dieper in het metaal komt. De hardheid van grade 5 wordt hier gegeven als 349 Vickers

https://asm.matweb.com/search/SpecificMaterial.asp?bassnum=mtp641

3 likes

Tool, tool!!!
M’n ErrediBi, ik ben er zuinig op!

4 likes

Wat een mooi horloge. Van hun website word ik niet veel wijzer.

1 like

Heb alleen maar titanium horloges.
Vind ze super dragen en hou van de wat meer matte look.
En dat over krassen, dat titanium er gevoeliger voor is absolute onzin. Staal krast veel meer, elk krasje zie je. Heb is een stalen IWC Ingy gehad, was één en al kras. Vind het juist andersom, beter tegen krassen bestendig.

Fotootje dan maar.

10 likes