Tja.. en nu? (Leeswerk, sorry)

Ik krijg het horloge binnen, haal de de stickers eraf om hem te proberen en merk dat het de verkeerde maat is. Ik mail Gnomon, maar zie op hun website ook al dat ze in principe geen horloges terugnemen zonder stickers. Voor de zekerheid ga ik maar alvast wat foto’s maken voor de verkoop (waaronder dus foto 1). Bij een van de foto’s valt me ineens die barst op (dacht zelfs eerst dat het een stofje op m’n lens oid was). Om die goed in beeld te krijgen maak ik foto 2.

1 like

Ja, hier waren de stickers dus al af helaas. Met stickers had je dit überhaupt nooit gezien.

Ze hebben de plicht om het euvel te herstellen. Ze hebben niet de plicht om het te horloge terug te nemen of je zou het online gekocht moeten hebben en dan ook nog onder de regeling
moeten vallen dat je online aankopen binnen een vaste periode mag retourneren…

Even een gedachte: als de bezel een dusdanig klap heeft gehad dat de insert breekt, is het uurwerk dan mogelijk ook de klos?

Is een bezel inlay wisselen niet erg makkelijk?

Aardappelschilmesje en klaar is Kees.

Ja, je hebt hun returns policy genegeerd, dus ik zou de nieuwe bezel inlay accepteren en m’n verlies gewoon pakken. Ze zitten ook heel erg niet in de EU, dus had je inderdaad het retourbeleid aandachtig moeten lezen.

Waarom haal je die reut uit Singapore wanneer je hem goedkoper bij Steinhart kunt bestellen? Het 39mm model staat zelfs op hun splash screen met een Hero shot.

Heel frappant, deze opeenstapeling van het verkeerde bestellen, de bestelling niet te verifiëren voor je op kopen drukt, de bevestigingsmails niet te lezen, dan de return policy te negeren en een jaap in de bezel gemist te hebben.

Kort en goed: ja, GNOMON is hier best redelijk.

Veel geluk met een tent in Singapore. Zij lezen 7:21 BW niet.

Het is niet alsof je even naar de dealer om de hoek loopt he?

Natuurlijk niet. De website van het Kremlin is ook in Nederland te lezen. GNOMON moet zich in eerste plaats aan de regels houden van het land waarin het gevestigd is.

Ze hebben ook een winkel. Als ik naar Singapore vlieg om daar ter plekke een horloge te kopen, wiens wetten gelden er dan?

Wij filteren internet niet bijzonder veel. Is het de verantwoordelijkheid van een winkelier buiten de EU die jij zelf opzoekt om jouw wetten te kennen?

Ik zeg: koop binnen de EU of aanvaard de risico’s.

Dan moet je binnen de EU kopen.

Keramiek is best breekbaar. Het krast niet maar barst wel. Ik denk dat er niet veel nodig is. Als TS hem even op een timegrapher wil leggen: ik heb zo’n ding en ook wel koffie.

Even een citaat van europa.eu:

Probeer onze online tool hieronder en kom meer te weten over uw rechten wanneer u iets in de EU koopt.

Heeft u uw artikel in de EU gekocht?

Nee, ik heb het buiten de EU gekocht
De EU-regels voor consumentenrechten gelden alleen voor goederen en diensten die in de EU gekocht zijn. Koopt u iets van een verkoper buiten de EU die zich specifiek richt op consumenten in de EU, dan gelden de EU-regels wel, maar dan kan het soms moeilijk zijn om uw rechten te doen gelden.

3 likes

En dat is dus precies wat ik altijd wel doe. Ja, misschien betaal je niet de laagste prijs mogelijk in de wereld. Maar ik heb nog nooit een probleem gehad dat niet werd opgelost.
Maar goed, daar heb je in dit geval niets aan. Ik zeg bezelinsert zelf vervangen, met exemplaar dat ze je willen opsturen, verkopen in het blauwe gedeelte, op HF en volgende keer beter opletten. Succes!

2 likes

En als hij het uurwerk even wil controleren op een timegrapher even een topic aanmaken voor hulp. Er zijn genoeg leden die zo’n ding hebben als je een app op je telefoon niet vertrouwt.

En welke consumentengoederen probeert het Kremlin dan aan ons te slijten?

Ja het is zeker de verantwoordelijkheid van bedrijven buiten de EU om de betreffende wetgeving te kennen. De site meldt notabene dat ze nu ook in Nederland verkopen.

Zoals eerder gezegd richten ze zich specifiek op Nederlandse consumenten door aan te geven dat ze ook in Nederland leveren. Dus dienen ze zich aan het Nederlandse recht te houden. Ik kan mij trouwens ook niet voorstellen dat ze Duitse en Zwitserse horloges importeren naar Singapore om ze vervolgens weer naar Nederland of een ander EU land te verzenden. Dus ze zullen hier ook wel een warehouse hebben. Dus kan je je recht waarschijnlijk ook gewoon halen.

Veel geluk met de handhaving. Dan nog is er de vraag of het hebben van een Engelstalige website waarop je vermeld dat je naar Nederland kunt verschepen, naast 50 andere landen, wel hetzelfde is als je op de Nederlandse markt richten.

Dat vind ik bij toko’s als chrono, eglobalcentral en Ali aannemelijker, maar vraag me af wat een jurist zegt.

Bovendien hebben ze een duidelijk omschreven retourbeleid, maar heeft de koper dat naast zich neergelegd. Laten we dat ook niet vergeten.

Nu zijn mijn colleges Internationaal Privaatrecht al even geleden, maar volgens mij is bij een internationale koopovereenkomst het Weens Koopverdrag van toepassing en is, wanneer er niks is afgesproken, bij koop het recht van de partij die de belangrijkste prestatie levert, dus de verkoper van toepassing. Hier dus Singaporees(?) recht.

1 like

Eens!

Maar als ze horloges aanbieden in Nederland, dan zijn ze volgens de letter van de wet gevonden aan Nederlandse wetgeving. Ook wat ze in de voorwaarden zetten is wettelijk vastgelegd. Waar in deze de discussie over gaat is een bepaling die volgens Nederlands recht helemaal niet mag. Maar wat je al zegt: veel geluk met de handhaving. Ik wist overigens niet dat het een Singaporees bedrijf was. Als ik dit had geweten had ik sowieso niet besteld. De horloges zijn nou ook niet bepaald gratis.

1 like

Dit is geen internationale koopovereenkomst. De overeenkomst komt tot stand door de beslissing van de koper die in Nederland gevestigd is. De aanbieder biedt zijn product via een internetsite aan in Nederland. Niet in Singapore.

Lol. Wij in nederland / europa vinden misschien wel dat ons recht van toepassing is. Maar wat vinden ze in Singapore daarvan?

Ik denk ongeveer hetzelfde als iemand uit Peru gaat klagen bij een webwinkel hier dat ze aan wets artikel zoveel uit Peru moeten voldoen. M.a.w. steek het horloge waar het licht niet schijn.

Naast dat ik het opsturen van een bezel een heel redelijke oplossing vind. Denk ik dat je bij je CC maatschappij of Paypal eerder kans maak als je een klacht indien over beschadigd ontvangen bericht.

Vind dit echt een nette oplossing. Wie weet wat je met het horloge gedaan hebt in de tussentijd. Kans is namelijk groot dat iemand het horloge in de tussentijd gebuts heeft.
Hoeveel tijd zat tussen ontvangst en het zien van de kapotte bezel?

Sta te kijken van de costumer service. Vind het een mooi voorstel

1 like

Helemaal mee eens, draai de rollen eens om. Wat zou zou jij doen als leverancier?

Bah dat is dubbel balen man . Zou er toch nog een aantal mailtjes aan spanderen en hopen dat het opgelost gaat worden met een nieuwe in de juiste maat .

Waar staat de server?

Het is een koopovereenkomst tussen een Nederlander en een bedrijf uit Singapore, hoe internationaal wil je het hebben? Gnomon sluit het Weens Koopverdrag uit zie ik, en bepaalt dat het recht van Singapore van toepassing is in de voorwaarden. Het is hier geen EU hè? Je hebt als consument wat minder rechten in de grote boze wereld buiten de Unie :slight_smile:

Anyway, ik zou balen en mijn verlies nemen.

2 likes

Dat maakt voor het Nederlandse consumentenrecht niks uit.