Al enige tijd kijk ik naar een nieuw horloge voor naast mijn Rolex Explorer en mijn Nomos Tangente. Het moet in ieder geval een robuust horloge zijn, een toolwatch dus. Wat ik nu op het oog heb is een Damasko DA37 of een Sinn EZM3, beiden op een stalen band. Qua prijs ontlopen ze elkaar nauwelijks en in mijn optiek heeft elk horloge zo zijn voor en nadelen. Ik heb ze hieronder maar eens op een rijtje gezet.
Te beginnen met de Sinn EZM3.
Voordelen:
Mooie afmetingen met 41mm diameter en lugs die met de pols meelopen.
Kroon aan de linkerkant, schijnt heerlijk te dragen en ben er erg van gecharmeerd. Is mede hierdoor ook een mooie aanvulling op mijn andere horloges.
De stalen band draagt erg fijn, ik kan het weten want heb al eens een Sinn 556i op dezelfde band gehad.
Super dikke specs die ik echt nooit nodig zal hebben maar die wel heel cool zijn zoals antimagnetisch, 500m waterdicht, etc.
Ik was helemaal verzot op mijn Sinn 556i. Heb die toentertijd met pijn in mijn hart weggedaan om mijn Explorer te kunnen financieren.
Nadelen:
Wie bedenkt die plek voor de datum
De eerste link van de band liep bij mijn 556i erg schuin naar onder en dat zag er niet altijd even mooi uit. Geen idee of dat bij dit horloge op mijn pols ook zo is overigens.
Band en kast zijn niet krasbestendig.
Dan nu de Damasko DA37.
Voordelen:
Hele hele dikke specs, iedereen weet dat inmiddels al door de review van @Zulu.
Ben helemaal verzot op die witte wijzerplaat die ook nog eens mooi in balans is, mooie plaatsing van dag en datum.
Band en kast beiden super krasbestendig.
Nadelen:
Ondanks de specs eigenlijk toch wel een saai ding, heb al eens een DA36 gehad maar die ook zonder moeite weer verkocht. Volgens mij om vervolgens een Mido te kopen, dat zegt wellicht ook wel iets
Die band, nooit in het echt gezien maar ik ben er nog niet over uit wat ik ervan moet vinden, ik nijg naar lelijk. Zal vast een knap staaltje vakmanschap zijn maar het moet er natuurlijk ook wel enigszins mooi uitzien
Op dit moment neig ik toch wat meer naar de Sinn. Dit komt mede doordat ik helemaal weg was van de 556i. Voornamelijk door de witte wijzerplaat van de DA37 twijfel ik nog. Daarnaast kan ik de Damasko natuurlijk ook altijd op een lederen band kopen.
Ik ben benieuwd welk van beide horloges jullie voorkeur heeft en waarom. Misschien zie ik iets over het hoofd en wellicht hebben jullie nog suggesties voor een ander horloge. Nee @anon50762135EV, geen Archimede Outdoor. Die kan mij gewoon niet bekoren.
Verder is natuurlijk de proof of the pudding in the eating. Punt is dat zowel de Sinn als de Damasko niet in een Nederlandse winkel te vinden zijn. Dus mocht er iemand in het bezit zijn van een Sinn EZM3 of een Damasko DA… op stalen band, dan houd ik mij aanbevolen om deze te komen passen
Nog even een paar lekkere plaatjes om het af te maken.
Sinn.
Lefty kroon heel handig op een toolwatch.
En heeft een countdown bezel handig als je
iets wilt timen.
Heeft ook een wat klassieker uiterlijk wat mijn
voorkeur zou hebben.
Als je nu al de Damasko een ‘saai ding’ noemt, eerder eentje weg hebt gedaan en een oude Sinn nog mist, dan lijkt me de keuze tussen deze twee al gemaakt… Al vraag ik me dan af waarom de shortlist juist uit deze twee bestaat, gezien de overvloed aan uitstekende toolwatches in de markt, ook van andere merken?
Ja heb ook nog maar een DA47 zitten kijken maar is toch weer 2 mm groter. Dat houd mij dan weer tegen. Wel een goed om die toch nog in mijn overweging mee te nemen.
Nee hoor, ga jij maar lekker vakantie vieren
Ja dat was mijn ervaring met de DA36. Ik denk dat de witte wijzerplaat van de DA37 daar wel wat aan veranderd.
Welke heb jij dan zoal in gedachten? Voorwaarde voor mij is dat hij niet te groot is, max. zo’n 41mm.
Allebei natuurlijk erg goede keuzes. Moeilijk kiezen Maar zoals Ide en Drex aangeven daar kan ik mij in vinden…de Sinn is meer klassiek / verfijnder…de Damasko meer tool + krasbestendig. Zoals Flowert aangeeft een Damasko met bezel maw de DA47 kan ik ook zeker aanraden…de zwarte bezel geeft ook nog eens een mooi contrast tussen de witte wijzerplaat en de matzwarte wijzers…erg gaaf in mijn ervaring.
Benieuwd naar jouw keuze
Een paar plaatjes van mijn DA47…om de keuze makkelijker / moeilijker te maken
De beperking qua grootte maakt het natuurlijk moeilijker, dan vallen een aantal opties weg. Voor een toolwatch zou ik zelf een Seiko SKX007 (42mm maar draagt klein) en een mooie band/bracelet kopen maar vermoed dat je in een andere (prijs)klasse zoekt.