Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

heb 0.2 besteld voor de Seatime en ineens ook 0.6 en 0.8 om eventueel die veren voor in een duikbezel te kunnen maken

4 likes

De wijzerplaat is echt wel opgeknapt! Wat een verschil!
Helaas loopt het binnenwerk (Eta1080) niet naar mijn zin, ondanks de service beurt. Misschien even laten ‘inlopen’…

23 likes

Gaaf! Wat heb je gebruikt?

1 like

Eerst alleen de vloeistof uit de ultrasoon.
Maar toen ik merkte dat het wel eraf ging en niet de letters aantastte durfde ik grover te werk te gaan:. Ammoniak 🫣!!!

3 likes

Heb je het nog nagespoeld met water en nog iets van blanke lak ter bescherming aangebracht?

1 like

Even een crosspost… het hele verhaal staat in Pontiac Only

8 likes

Wel nagespoeld natuurlijk en niet mee gewacht…
Maar geen blanke lak gedaan…

3 likes

Ha leuk ! Het lijkt de mijne wel! Ik ga meteen kijken op Pontiac only…

1 like

Mooie vondst!

1 like

Velona-gokje op MP gedaan vorige week:

Kwam binnen, valt niet tegen!! Zelfs een heuze compressor kast :sunglasses:

Helaas zag ik al snel dat hij veeeel snel liep en de timegrapher kon er helemaal geen chocola van maken…

Met wat moeite het deksel losgekregen (totaal verrotte plak o-ring erin) en een korte inspectie openbaarde een verkleefde spiraalveer:

Even demagnetiseren en fysiek lospeuteren en de timegrapher geeft al een heel ander beeld :+1:

Glaasje schuren/poetsen, nieuw bandje erop en genieten maar :innocent:

Misschien donderdag een beurtje geven en dan is hij helemaal klaar voor de zomer.

37 likes

Mooie velona. Blauwe plaat altijd goed. Keurig opgeknapt.

1 like

Thanks! Ik ben echt een sucker voor blauwe platen :see_no_evil:

1 like

eens geen vintage duiker, maar het beste wat de jaren '70 te bieden heeft :rofl:

ik hoor jullie al denken: “mumbai special” zuurtjeskleur, maar nee, iemand heeft in de jaren '70 echt gedacht we doen groen, met gele markers en een oranje secondewijzer

lag al enkele jaren bij de te herstellen horloges wegens gebroken veer van het datumverzet (veel voorkomend probleem bij AS werkjes)
de reddende engel
IMG_20230328_121031644

uurwerk is een AS 1986 day/date die redelijk innovatief is voor deze periode
automaatmodule valt binnen de geartrain en indirecte overbrenging, dus een plat binnenwerkje
IMG_20230328_112035257

snelverzet van de datum door te drukken en dit systeem werkt goed voor de verandering

uurwerk loopt en datum gaat over

De kast bestaat uit 3 delen en werkt met een soort van banjonetsluiting die alles bij elkaar drukt (heeft even geduurd voor ik hem de eerste keer open heb gekregen :fearful:)

klaar om te monteren

en klaar

en nu de verrassing
IMG_20230330_120426976
kast is gebouwd door MRP, dus deze 2 zijn famillie :slight_smile:

38 likes

Gaaf ding zeg.

1 like

Supervet horloge!

1 like

Bijzonder horloge. Heel netjes en knap gerestaureerd! Chapeau!
tuxtops

1 like

Zo, mooi gelukt, en mooi horloge.!! :+1::+1:

1 like

Ja ik merk ook dat de demagnitizer meer schudt dan demagnetiseert! Maar dat is soms nuttig!
Mooi resultaat joh! En een fraai horloge!

1 like

Beurtje moet hij nog krijgen, hopelijk komende week.

Tijdje terug deze van @BroederBill mogen ontvangen:
Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel VIII - 2408 van BroederBill

Was een flink geolied en rijk aan grijze haren…
afbeelding

De balans wiebelde teveel.

Mijn pogingen om te herstellen resulteerde in een gebroken en verbogen tab. Dus maar balanswiel en spiraal van een donor.

Plaat omlaag:

Plaat omhoog:

Kroon omlaag:

En dan nu het eindresultaat

Nu weten de meeste onder ons dat Bill een zorgzame man met groot hart is (geen tikkie met verzendkosten ontvangen). Dus wat vinden jullie? Strik erom en weer terug sturen?

Terug sturen?
  • Ja natuurlijk!
  • Nee hij heeft zat oude Sovjets…
0 stemmers
5 likes