Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Euhhhm…als je ze erg leuk vind en er om verlegen zit :grin: kan ik desnoods wel eens in mijn doosje sukkelende Russen kijken… De laatste jaren geeft de een na de ander het hier op, misschien ooit gesmeerd met slaolie of zo?!?

2 likes

3 likes

Ik wil er best eens naar kijken. Er zal best wel een en ander gered kunnen worden.

2 likes

Had je geen complete uurwerken meer om te redden? Je hebt er de vaart in hè? Goed bezig!:+1:

3 likes

Binnenkort weer rikketik :wink:

5 likes

Ik hoop dat ik daar naartoe kan. Is nog zeer onzeker. Ben met mijn domme kop akkoord gegaan om voor projectwerkzaamheden mee te gaan naar Roemenië. Donderdag einde van de middag vlieg ik heen en zondagmorgen om 06:15 weer terug richting Eindhoven. Theoretisch zou ik naar de Rikketik kunnen. Dan moeten ze OF via Houten terug naar huis (kwartiertje langer) OF ze droppen mij daar op de trein. Hoe ik daar dan verder kom en terug kom naar huis moet ik nog uitzoeken………….

Of ik ben zo duf als een konijn dat ik hem skip …… tis dus een beetje zo zo.

2 likes

In Januari kocht ik in Japan dit grappige dames Omegaatje, hoewel eigenlijk is het eerder een Omini dan een Omega…

Hij liep nogal belabberd met een amplitude van rond de 120 graden en zodoende is hij, sorry zij, in de projectenbak verdwenen.

Deze week was ze aan de beurt dus moest ze als eerste uit haar kastje bevrijd worden. De Omega Seamaster Cosmic 2000 werkt ook voor de damesmodellen met een zogenaamde cartridgekast:

Dan kan het demonteren beginnen:

Leuk detail, de datumschijf is onderdeel van een module die als geheel verwijderd wordt:

Alles in het bakkie, het is eigenlijk meer dan ik verwacht had :rofl:

Even door de schoonmaakmachine, weer opbouwen, nieuw glaasje en het ziet er allemaal weer wat beter uit:

Mijn vriendin ook weer blij en ik kan weer aan de volgende beginnen :+1:

24 likes

Ik moet echt meer foto’s nemen om hier goed te posten, zal in de toekomst dat doen want vind leuk om de progressie hier te laten zien die ik zelf maak met het servicen van horloges, maar zal een before en after plaatsen hier :joy:

Before:

After:

18 likes

Hahahah is dit die Rolex waar je oa de platine van hebt moeten bewerken? Dan had je idd veeeeel meer foto’s kunnen maken :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Zit echt prachtig in elkaar echt een schattig ding en constructie is top.

1 like

Ja die ja :sweat_smile: maar had echt m’n concentratie nodig hahaha en zal voor m’n volgende rolex project meer foto’s maken :joy: want ook die heeft al weer wat verassingen onthult :sweat_smile:

2 likes

Enige tijd geleden heb ik lopen knutselen met @Vintagewatchstuff en @TKH. Zij een “moderne” ik een Octagon wristlet uit 1927. Zie

De setting lever spring was stuk :frowning_face:

vol met oude opgedroogde olie

en de blauwe opwindveer was wat slapjes.

Uiteraard alles uit elkaar en poetsen.

En het ankerrad had een gebroken tap. Gelukkig had @wbcoupe een passende uit een reserve FHF1146.

Had ik al gezegd dat dit gebruikte caliber 885 (ebauche want Gruen guild) afschuwelijk is? Uitwisselbaarheid is een ramp. O.a. de balansstaf is bij gruen anders. De bruggen moet je soms met geweld erop duwen. En de balans… was 45 minuten pielen om deze terug te plaatsen. Uiteindelijk moet je maar met een :pray: duwen.

Ze loopt iig weer!

De regelbeelden geven wel aan dat dit oudje wat gebreken heeft. :sweat_smile:

23 likes

Het begin is er en hij loopt!! Dat is al een hele overwinning :muscle:

3 likes

:laughing: zo kan je het ook zien. Behalve dat ik weet dat er nog een cal 885 heren in een bakje ligt. Hoeft alleen de balans nog van terug :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 likes

Ga je de positionele verschillen nog proberen te verhelpen?

1 like

Mooi dat hij weer loopt. Als je toch dagelijks wisselt is nauwkeurigheid ook niet zo’n punt :innocent:. Veel plezier ermee :+1:

2 likes

klopt maar dat streven naar zo goed mogelijk waarden is sterker dan mezelf. Ik heb al vaker wat verprutst terwijl het eigelijk meer dan aanvaardbaar liep . Maar ik moest ff moest proberen of ik het niet nog ietsjes beter kreeg en dan schoof de schroevdraaier uit en dag spiraal veer. Ook dat moet ik nog proberen te beheersen. Klinkt het herkenbaar?

6 likes

Ja en nee, ik vind voor mezelf dat in ieder geval DD en DU redelijk gelijk moeten zijn:

Grote kans dat hier een van de balanstappen afgeplat is en daardoor zie je zo’n groot verschil.
Dat is opzich nog wel te fixen zonder al teveel brokken.

De scheeftik eruit stellen (bij deze is hij meer dan prima) kan met het “onjuiste” gereedschap inderdaad snel misgaan. Ik zou zelf liever de spiraal liever verwijderen en goed terugzetten dan dit met een schroevendraaier doen…
Of het correcte gereedschap gebruiken natuurlijk.

2 likes

Wat maakte Felsa toch schitterende uurwerken! :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

@Jenneke hij loopt in ieder geval weer :partying_face:
Hopelijk lukt de finetuning ook nog naar wens :wink:

1 like