Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 1)

Ok, Wilko, daar heb jij dan weer een punt. Maar bij deze (redelijk unieke) expert gaat het dan op het niveau van restauratie van behoorlijk kostbare horloges. Daar ligt de verhouding tussen de kosten, de investering en het loon van zo’n expert enerzijds en anderzijds het bedrag dat een opdrachtgever er voor over heeft om zijn kostbare Rolex of Breitling whatsoever te laten behandelen wat anders dan een incidentele wens tot relumen van een ‘leuk’ vintage horloge waar naar mijn indruk @Polygoon het over heeft. (no offence en met alle respect als dat niet zo is…).

2 likes

Er was in 2020 een lid actief op HF @Barboendel, waar ik al lange tijd niets van heb gehoord. Hij was zeer bedreven in het van lume voorzien van wijzerplaten (geen idee wat hij met radium deed). Hij maakte ook prachtige nieuwe wijzerplaten. Als ik bij ‘gebruikers’ zoek vind ik hem wel, maar daar staan al zijn data op 0. Iemand enig idee hoe dat zit?

1 like

Als ik hem was zou ik zoiets aanleggen, maar ik kan er niks over vinden op z’n site. Dat maakt me wel weer een beetje wantrouwig :thinking:

Klopt, hij hanteert wel een wat hoger tarief dan hobbyniveau:
https://www.alchemistrelumer.co.uk/pricing-/-info

2 likes

Er zijn er ook weinig die beter zijn dan James, elke euro dubbel en dwars waard

3 likes

Ik vind het nog wel meevallen, ik vind het de Zenith nog wel waard om eerlijk te zijn.

2 likes

In dat geval heb je je man gevonden. Succes ik zie het resultaat graag hier terug! :slight_smile:

1 like

Zenith is natuurlijk ook niet het eerste het beste merk, maar voor een horloge van een paar tientjes is het al gauw uit verhouding met de waarde.

1 like

Ik denk dat de waarde eerder de staat reflecteert.
Eens in orde zal die wel wat meer gaan imho.

2 likes

Weer tevreden

20 likes

Nee hoor, kan beter…

O nee​:sweat_smile::stuck_out_tongue_winking_eye:
Kan echt niet beter!

1 like

Hey dat lijkt mijn uurwerk wel :wink:

Enorm bedankt voor de goede service, de koffie en leuk om te zien de passie die je voor Certina hebt!
Leuk dat ik op mijn verzoek wat foto’s mocht ontvangen van de werkzaamheden aan mijn horloge die nodig service moest hebben wat mij gezegd was bij de aankoop van mijn Certina.
Hij is als eerder in een topic vermeld heel speciaal voor me en ben er enorm blij mee. Vintage horloges gaan me sowieso steeds meer interesseren.
Ik zal nog wat foto’s plaatsen.

@vouwfietser is een echte aanrader!

30 likes

Iets andere orde dan de certina van hierboven.
Deed m’n ogen dicht en grabbelde in m’n “niet Sovjet” projectenlade.
Een Stipto met een Durowe 1258 uurwerk erin.

Voor degene die mijn werk op het forum kennen is dit een echt project voor mij.

Schoonmaak beurt is wel nodig!

Buitenste minutengesprek kon niet helemaal gered worden en de wijzers heb ik wonderwel, zonder het breken van de oude lume, oké kunnen krijgen.
Had gelukkig ook nog een donor Durowe 1258 liggen, want de balans was niets meer waard. En er miste een shockspring.

Gelukkig laatst een leuke voorraad glaasjes via marktplaats overgenomen en daar had ik gelukkig een juiste tussen!

25 likes

Prachtig resultaat Bram :hugs:

2 likes

Heel netjes gedaan!

1 like

Mooi geworden :+1:

Moet haast wel :yum:
En dan toch nog zo’n happy end, petje af Bram :trophy:

Helaas dit is een andere Durowe. De veertjes van de 1258 zijn groter dan de 451 helaas.

1 like

Ik heb me vandaag even weer aan een Seiko Quartz 7548-7000 geweid. Daar had ik me een tijdje geleden twee opknappers van gekocht, die het niet meer deden. Ik wist al, dat ze nog puls hadden, dus er was hoop, dat ik ze weer op gang zou krijgen. Ik vind dit heerlijke uurwerkjes om aan te werken. Goed design, heerlijk simpel, je kunt weinig fout doen. En ze zijn gebouwd als een tank. Echt goed stukje engineering uit Japan!

Ze doen het inmiddels allebei weer, maar de ene heeft wat moeite als de dag voorbij is en de datum verschoven moet worden. Die moet dus nog een keer opnieuw…

Maar deze doet het voorbeeldig! Op de timer -0,0sec/d. Ik moet er nog wel even een nieuw glaasje voor halen en ook nieuwe pakkingen, maar die zijn nog zeer goed te krijgen. Het belangrijkste is, dat hij het nu weer doet.

En deze had wel wat onderhoud nodig…

Dit is wat een lekkende batterij kan doen… Gelukkig was het circuit niet aangetast en ook de spoel niet.
En na 2x in de Elma zag het er weer schoon genoeg uit.

En dit is het resultaat:

Dit horloge heeft een mooie patina, is geheel origineel, inclusief het rubber bandje. En nu met een nieuwe batterij kan deze er weer een hele tijd tegen…

26 likes

Heel gaaf! Hoe oud is deze schoonheid? Zie wel eens slechtere voorbeelden van vintage voorbij komen!

1 like

DS-2 PH200M 5801 303
From 1974:
913 1302 41 Certina 25-651 40 x 43.5 x 13
LW: 20 Automatic. Date without quickset.
Cushion case. Black dial with appliqued indices.
Screw down crown. Water resistant to 200 metres.
About from 1969 to 1975

https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-divers-watches/

12 likes