Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Deze had ik al een tijd in mn lade liggen en was maar eens aan de beurt.

Geen amplitude kampioen maar onder het mom “beter goed lopen dan per ongeluk slopen” en had ook getest na 22 uur dat die zelfs dan ruim binnen de minuut afwijking loopt. Voor een uurwerk van 55 tot 75 jaar oud… spuug er niet op.

En de kast ook even aangepakt.

Wel een ander bandje voor gevonden dus die komt nog.

25 likes

Heel mooi geworden!

2 likes

Deze Delta van iemand gekregen die hem als bijvangst had (kocht een kavel van twee, maar had in deze geen intresse). Kreeg hem onder het mom van “veel plezier ermee, jij redt je er wel mee”.

Ding lijkt wel gewoon NOS. Denk dat het een oude voorraad is geweest. Geen krasje te bekennen. Hij was maximaal opgewonden en denk dat het ingedroogde olie is geweest.

Een service gegeven en zie hier het resultaat… voor een Parrenin 1641 penanker geen slecht beeld.

Met een 19mm band eraan geen gek gezicht.

29 likes

Funky Delta.

Die is zeker new old stock.
Totaal geen weggevreten chroom en de kroon nog als nieuw.

Wat een hartstikke leuk ding. Heel apart met die groene wijzers. En inderdaad optisch in topconditie. Met het uurwerkje weet jij wel raad, toch? Leuk stuk in de collectie.

Je kunt ze trouwens sparen, er zijn er meer van. Bij het zoeken wat er nog meer was over Delta op HF kwam ik deze tegen van Peter / @singlehoesjes.

afbeelding

Maar ik vind die groene nog mooier / aparter.

11 likes

Recentelijk op de gok een horloge als donor gekocht met de gedachte onderdelen te kunnen gebruiken, maar dat gaat hem niet worden aangezien het toch net een ander uurwerk is. Er stonden verder geen gegevens bij dus soms gok je dan wel eens wat. Zolang het een klein bedragje is, dan is de schade klein …

Maar goed, als we hem dan toch niet als donor gebruiken, dan moesten we maar eens zien of we hem aan de praat konden krijgen …

Een Castel met een AS960 cilindergang uurwerk. Kon hem een service geven, de nodige rommel uit verwijderd (kwam een stukje visdraad tegen, geen idee waarom)… en toen wat aan de poets gegaan.

De timegrapher kon er niets van maken… maar met ouderwets meten komen we ook een eind. Tot nu toe houdt hij de tijd redelijk goed bij. Inmiddels een keertje wat “vooruit” gezet omdat hij toch iets te langzaam liep. Met 37,8mm kast diameter toch een leuk ding.

De kroon was helemaal krom dus daar heb ik getracht een andere passende voor te zoeken die wat in de stijl past.

Verder niet standaard openend bandjes liggen. Voor nood een suède natostrap erop en maar eens op zoek naar een 20mm openend.

17 likes

Klopt. De timegrapher kan niks met een cylindergang. Die luistert naar de tikken van de anker steentjes.

afbeelding

Ik heb er ook een, (die trouwens niet loopt) en daar hoort volgens mij zo’n plat kroontje op.
Ik heb er misschien wel een voor je. Wel even gokken of de draad en de bus maat klopt.

afbeelding

deze, of nog platter…

afbeelding

Opsturen?

Revox? De wonderen zijn de wereld nog niet uit…

7 likes

Open ended
Hier heb ik wat open ended straps gevonden. Prijzen beginnen wel bij 25 euro. Voor “donors” misschien wat teveel van het goede. Aan de andere kant: soms maakt een goede band het verschil.

1 like

@Betula, @Cav,

Een open ended leren bandje zonder stikwerk is zo gemaakt hoor. Op maat, kost bij mij (bijna) niks. Interesse? Ik hoor wel.

2 likes

Er zat een platte op en had er weer een platte opgezet. Maar dan keek je naar mijn idee te veel vanaf de wijzerplaatzijde "in de kroon). Vandaar dat ik deze erop had gezet.

Als je naar de beurs komt in november mag je ze eventueel ook wel meenemen hoor. Het heeft geen haast.

Overigens grappig dat op die van jou Castel met 2x L staat.

1 like

Doe ik. En een bandje? 20mm begreep ik? (dan is jou Castel met 1 L toch een maatje groter dan mijn Castel met 2 L L - en, die is 18.
Ik had het eigenlijk nog niet eens goed gezien van die L. :joy:
Ze lijken verder wel veel op elkaar.

Verdraaid! Is misschien toch een andere toko! Diverse zelfs.

Die REVOX vermelding bij Castell is trouwens waarschijnlijk toch een andere Revox dan die van de beroemde audioapparatuur en taperecorders. Die zitten in Regensdorf bij Zürich (CH) en in Villingen (DE). (bron Copilot)

Ik meet 19,6/19,7 …… weer zo’n lekkere tussenmaat :sweat_smile:

1 like

Beter gewoon bij Cousins halen.

2 likes

Voor leer is dat gewoon 20mm. Komt goed.

1 like

Dat vind ik heel leuk @Lexaf!

Ik was toevallig afgelopen dagen begonnen met het herstellen van wat afgeschreven bandjes, adhv jouw tips en de Bisonkit van @basvg. Leuk werk! Ik had vanuit mijn automobiele verleden ook nog een speciale leder-naald die zojuist goed resultaat gaf, dus ik denk dat ik verder bij je in de leer ga!

4 likes

Je bent welkom!

afbeelding

4 likes

Nog eens in mijn bandenarchiefje gedoken, 't regent toch :innocent:
Een flink aantal open end, meer dan ik me kon herinneren - op de foto wat kruipdier materialen.

Ik had in mijn oorspronkelijke verzameltijd al een banden tic, en ‘vroeger’ kon je bijvoorbeeld op de rikketik best aardige old stock bandjes voor vaste lugs vinden! Grappig genoeg vaak bij de oudere klokken handelaren waar veel horlogejagers vaak omheen liepen😇

8 likes

Mooi spul!

1 like

Gisteren dus op de jukebox beurs een oud Cordella horloge gevonden bij een zeer jonge verkoper/standhouder. Ik schat de jonge verkoper op ongeveer 11 jaar. Hij vertelde me dat ie horloges verzamelt en af en toe wat verkoopt om wat mooiers terug te kopen. Zijn grootste verzamelgebied is…spillegang zakhorloges.
De jongen vertelde mij dat hij die ook zelf uit elkaar haalt en weer monteert, al dan niet met wat hulp.
Hij had er wel kijk op en wist ook exact wat ie had op zijn stand. Welke er liepen en types etc.
Hij had een Sekonda liggen en zei me " dat is Russisch en hier heb ik er nog eentje" verder had ie “iets aparts, kijk maar. Dit is een jumphour”
Leuk enthousiast ventje was het.
Maar ik kocht dus van hem een Cordella horloge en die heb ik vanmiddag onderhande genomen.

In deze staat lag ie op de beurs.

Het uurwerk liep, maar niet erg goed en bovendien liepen de wijzers niet mee. Dat had ik daar al gezien. Ik dacht…even de minuutpijp een beetje knijpen en het is gefixt.
Maar dan heb je zo’n horloge open en zie je dat het uurwerk een AS 1950/51 is en mensen die aan uurwerkjes sleutelen weten dat het ‘even knijpen van de minuutpijp’ bij deze AS types niet op gaat.
De wijzerwrijving zit namelijk niet, zoals gebruikelijk, in de minuutpijp maar op een ander asje dat uit het uurwerk komt en waar je niet zo goed bij kunt om die wat strakker te maken. Gelukkig is het toch gelukt.
Het uurwek heb ik uiteraard verder gedemonteerd, schoongemaakt en weer netjes opgebouwd.
Terwijl het uurwerk in de schoonmaakmachine zat en de kast in een ultrasoon badje lag te pruttelen heb ik de plexi geschuurd en wat gepolijst.

Als dan alles weer netjes gemonteerd zit en het AS 1950/51 uurwerkje loopt weer netjes heb je toch wel eer van je werk. Een bijpassend bandje had ik ook nog ergens liggen en zo is mijn zondagmiddag weer nuttig besteed.
Dit is het uiteindelijke resultaat.

20 likes