Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Zeker de moeite waard dit exemplaar, Gefeliciteerd!

1 like

Vraagje die hopelijk in dit topic goed op z’n plaats is: ik probeer dus een Seiko op te knappen waarbij op de wijzerplaat een paar kleine puntjes zitten. Het is geen “los” stof, ik krijg het niet weggeveegd, en ik heb nog niets “harders” ondernomen dan dat. Ik ga er vanuit dat het een soort verwering of aanslag is, en overweeg de kleine puntjes aan te stippen met op kleur gebracht verf. Ik kan de kleur testen op de rand van de wijzerplaat, de verwering rond de rand is namelijk niet zichtbaar. De wijzerplaat heeft ook een zekere textuur waardoor ik hoop dat een kleine “retouche” niet opvalt. Alternatief is natuurlijk er met m’n tengels vanaf blijven.

Kunnen jullie tips geven?

Foto upload lijkt niet te werken dus foto’s kan ik later delen :man_shrugging:

Link naar eerdere post

1 like

wijzerplaten, ik heb het ook al een aantal keer geprobeerd bij horloges.
Mijn werkwijze nu is op blazen en met een zacht kwastje licht vegen na “AFBLIJVEN”
Iets proberen te verbeteren gaat bij mij 99,9% van de tijd verkeerd.

Ik kijk liever tegen een vlekje aan wat er al 50 jaar zit, dan tegen een blank stukje staal waar ik de lak heb kapotgemaakt.

4 likes

Repareren is niet voor me weggelegd maar opwinden en batterij vervangen gaat nog aardig :innocent:

We zijn weer aardig bij :sweat_smile:

9 likes

Fixed that for you. Beginnen kan altijd. :sunglasses:

3 likes

Zal nog ff de foto plaatsen. Het is niet erg, maar het zou leuker zijn als die paar stipjes minder zichtbaar zouden zijn;

Zo is het ook. Ik ga dan ook liever niet verder proberen de plekjes weg te krijgen, liever maskeer ik ze. Maar ik weet niet of dat verstandig is, 0 ervaring.
Ze zijn echter ook zo klein, dat als een miniem drupje verf toch ook zo veel kwaad niet kan, dus ik neig er wel naar om het te proberen.

De kast en achterdeksel zijn inmiddels naar mijn zin :hugs:

3 likes

Zelfs zo’n klein puntje verf kan toch heel wat narigheid veroorzaken (ervaring mee!). De kleur kan na droging toch wat anders uitvallen, het stipje verf is bijna altijd groter dan het vlekje wat er zit en je ziet het ALTIJD. Mijn advies: NIET DOEN. De tandjes des tijds zijn onverbiddellijk en er zijn wel heftiger beschadigingen aan een vintage horloge die er meestal gewoon voor zorgen dat het horloge er ook uitziet als een vintage horloge. Hoort er gewoon bij.
Als een beschadiging goed te herstellen is, zoals je dat hier heel mooi bij het kastje en de caseback gedaan hebt is het wel ok, maar bij wijzerplaten is het parool meestal: afblijven.

1 like