Moet proces nog wel verbeteren. Als je goed kijkt zie je soms een verkleuring dus moet meer koelen. En misschien wat olie op de schijf bij hogere korrel…
Helemaal perfect hoeven ze niet te zijn, maar even wat strakker maakt grote verschillen.
Kwam een “klant” met een Tusal chronograaf bij me die wel eens vaker wat bij mij laat herstellen. De wijzers waren niet uitgelijnd en de startknop van de chronograaf zat vast. Of ik wilde kijken wat er mee aan de hand was.
Hamer afgebroken. @TKH vertelde me dat dit een berucht probleem is. Een kak ontwerp.
Dus een nieuwe NOS hamer weten te vinden en er weer ingezet. De veer van de startknop was op een of andere wijze aan de verkeerde kant van het palletje op de hevel beland. Dus ook die weer teruggezet.
Daarna een hoop gepruts met de afstelling van de chronograafwijzer. Het nulpunt was iedere keer anders.
Bleek dat ik de hamer nog moest “afstellen”. Op de hamer zit een conische schroef die er voor zorgt dat de armpjes uit elkaar worden gedrukt en daardoor dichter bij het eivormige schijfje van het secondenrad komt.
Weet iemand iets meer te vertellen over dit horloge? Zit dus een Landeron 248 in. Maar ik kan er verder niet echt iets meer over vinden. Jaren 60? Of 70?
Deze is eigenlijk nog niet af, maar het uurwerk loopt wel. De reden, waarom dat zo bijzonder is: De ankertap is gebroken. Een nieuwe is al onderweg, maar er moet nog wat meer aan gebeuren. De kast was verchroomd, maar in zo’n desolate staat, dat ik alle chroom eraf gepolijst heb. Nu is het slechts een messing kast, die ik nog een keer laat verchromen.
Waar gaat het hier om? Een Movado met een cal. 127 inhouse uurwerkje. Een prachtig uurwerkje. Wel voor het eerst, dat ik een veerton met perlage gezien heb… En ik heb gewoon een zwak voor handopwindertjes. Niet omdat ze simpel zijn, maar vaak omdat ze qua uurwerk vaak mooier zijn. En ik draag mijn horloges zelden twee dagen achter elkaar… Dus een automaat is niet echt zinvol voor mij…
Zo stond hij te koop… En is hij ook binnengekomen.
Vandaag met een Perudi horloge bezig geweest. Zit een ETA 1080 in van rond 1950. Uurwerk liep niet, maar dat was vooral te wijten aan de olie zooi die erin zat. Overal dikke koeken…