Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Hela hela. Centraal Europese, alstublief. Op expliciet aandringen van mevrouw hier. :rofl:

Ja, Prim is nog best okee qua kwaliteit. Nette dingen, degelijke middenklasse. En helemaal in-house hé. :sunglasses:

Als je nog eens een stuk van een Prim nodig hebt, roep maar, ik heb een hele berg liggen. Misschien zelfs zo’n achterdeksel maar dan moet ik eens goed uitpluizen welke kast dat precies is (want die zijn niet genummerd oid bij Prim).

4 likes

As u wish Centraal Europees! Al bij al leuk! Heb nu 3 zo’n uurwerken met PRIM Cal 68.4 die andere 2 passeren nog wel es een keer. Ik zal eens meten hoe groot dat klikdeksel moet zijn, maar dat glaasje heeft ook wel iets!

3 likes

Goeie job @Yoeri40!
Jouw Ancre horloges met Prim uurwerken waren waarschijnlijk van de HEMA. Die had destijds (in de jaren 70) een eigen huismerk voor horloges: Ancre, met als logo een soort stuurwieltje of tandwieltje.
Zoals @LVA al opmerkte waren deze Midden-Europese (!), zeg maar Tjechische horloges en uurwerken van zeer behoorlijke kwaliteit en ze konden zich uitstekend meten met de basis standaard uurwerken van Zwitserse afkomst. Hieronder een tweetal uit mijn verzameling, beide met een kaliber Prim 98-4 uurwerk.

12 likes

Mooie Prim. En van de Oost Europese horloges zijn bij mijn weten alleen de Ruhla’s penankers. De rest hebben allemaal de Zwitserse ankergang.
Er zijn meer Zwitserse penankers dan Oost…pardon Oost en Midden Europese.

4 likes

En zo leer ik telkens weer wat bij. Dank je!

1 like

Recentelijk een hoeveelheid aan donoruurwerken kunnen aanschaffen en daar zat van alles en nog wat tussen. 95% waren uurwerken en de andere 5% wat werkende horloges en spul wat ergens in weggestopt zat. Bij het sorteren en documenteren kwam ik deze tegen.

Een Avia King

Een dikke barst in het glas en vol krassen, maar bij inspectie en wat blazen met het puffertje kwam er voorzichtig wat beweging in. Leek me leuk deze opnieuw leven in te blazen.

Er zit een tonneau vorming ETA 735 uurwerk in van rond 1940.

Het uurwerk was behoorlijk vervuild, maar kwam op het eerste gezicht geen vreemde zaken tegen. Dus alles uit elkaar en door de schoonmaak gehaald. Daarna weer opbouwen en toen liep ik tegen wat kleinere problemen aan.

Ik kreeg het idee dat de kraag van de opwindstift wat versleten was waardoor deze te veel speling in de platine had. De gehele opwindstift bewoog te veel op en neer. De tirette hield de opwindstift wel tegen, maar dat de tiretteveer was gebroken zal het vast niet beter hebben gemaakt omdat hij geen tegendruk krijgt.

Toen kwam ik op het idee om eens in mijn bakje met opwindstiften te graven et voila wat kwam ik daar tegen in mijn voorraad … yes, nieuwe stiften :slight_smile:

Dus een nieuwe stift gepakt en daar zat echt aanzienlijk minder speling op wanneer ik hem in het keyless mechaniekje drukte. Mooi dacht ik nog. Maar, het opwinden van de veerton ging RUK. De tandwielen knarsten nog steeds over elkaar. Bij een betere inspectie van het transmissierad bleken de tandjes schuin weg gesleten (geen foto van). Wat nu. Nou, dan gaan we maar eens graven in de voorraad. Van een ETA 1080 lijkje het transmissierad gepakt en die bleek identiek te zijn aan die in de ETA 735 en zag er goed uit. Dus die erin gestopt en dat werkte. Kon het horloge opwinden zonder tanden geknars. Blij mee.

Vervolgens het gehele uurwerk olie gegeven en het spul op de timegrapher gelegd. Zo links en rechts wat afstellen en voor een ouwetje van 1940 liep het heel zo slecht niet. Ook daar aangenaam verrast mee.

Vanmiddag kwam ook de nieuwe tiretteveer binnen en die is inmiddels gemonteerd.

Dan zitten we nog met het glas wat gescheurd is. Ik had niet de juiste maar glas liggen, wel een glaasje wat heel dicht in de buurt kwam. Het was alleen een klein beetje vergeeld tov degene die erop zat. Bij gebrek aan wat anders toch maar dit glas op maat geslepen en de hoekjes afgerond. Daarna de kast in de ultrasoon, de opwindstift ingekort en de kroon erop gezet om vervolgens het glas erin te lijmen.

Toen was hij klaar :sunglasses:

Het kroontje kan niet dichter tegen de kast aan want hij zit al helemaal tegen de kraag van de opwindstift aan geschroefd. Dragen kan helaas ook nog niet. Vaste lugs en een 13mm band heb ik sowieso niet op voorraad … 16 word al lastig :grimacing: :see_no_evil:
Ik heb leer liggen en zal eerdaags eens een band maken.

19 likes

Mooi geworden :+1:

1 like

Loopt erg mooi! Knap gedaan!

2 likes

Leuke Avia! Knap gepuzzeld. Ik koop mijn 13mm bandjes in Sassenheim (via eBay) of op Vinted.

Deze had ik laatst gescoord voor mijn Suiz, erg mooi bandje. Dit is de laatste: Hirsch "Peccary" tortilla brown 13 MM leather watch band strap | eBay

4 likes

Erg mooi geworden!!
Wat is de maat van het glaasje?
Ik heb nog een paar van die glaasjes liggen.

1 like

Maat is 16x23. Maar het horloge heeft al een nieuw baasje gevonden. Die zal er zelf ook een mooi bijpassende band voor maken. Ik zal hem toch niet zelf dragen omdat hij voor mijn polsen veel te klein is.

3 likes

Vorige week op Vinted voor 5 euro een zakhorloge gekocht. Het uurwerk deed het niet meer volgens de advertentie. Thuis gecontroleerd en dat bleek inderdaad overleden… was niet te redden. Voor 1,28 euro een nieuw uurwerk gekocht en zojuist erin gezet. De wijzers er weer op en inmiddels hangt hij achter in de tuin in de overkapping. Totale aanschaf inclusief de verzendkosten… nog geen 10 euro :rofl::rofl:

17 likes

Dat is er eentje die je niet gauw kwijtraakt in de zoom van een oude colbert :rofl:

3 likes

Ik heb er weer eentje die rondjes draait!

Recent een kapotte Pontiac gekocht als gokje, vooral om dat de doos en “certificaat” erbij zat waarop het jaartal 1978 stond (Mooi bouwjaar!)

Bij aankomst bleek al snel dat de veer gebroken was, ook zat het horloge van binnen vol met strandzand alles knirspte en kraakte.
Het glas was even een vraag hoe het nou eigenlijk gemonteerd zat, maar na een rondje ultrasoon bleek dat het op 2 puntjes gelijmd had gezeten.
Voor het eerst een glas na schuren en polijsten terug geplaatst met UV lijm (handig dat mijn dochter zo’n UV lamp heeft voor haar nagels)
Wijzerplaat had een soort van mossige groene vocht aanslag.
Verder bij het terug in elkaar zetten alweer problemen met een pinion, wijzer verzet werkte voor geen meter, blijkt deze klem verbonden te zijn met de minuten pinion en die zat klemvast.

Uiteindelijk toch alles weer goed in elkaar en werkend, weer een erbij voor de verzameling.
Zeker geen 10 qua schoonheidsprijs geworden… maar als alles uiteindelijk goed komt dan word ik daar toch gelukkig van!

Mijn nieuwe “Full Set”

24 likes

Nieuwe baasje ben ik dus. Ben er blij mee, leuk stuikje in de verzameling ouwe tankjes. Nieuw bandje ervoor gaat helemaal goed komen. Dank je wel Arie!

7 likes

Netjes opgeknapt en altijd leuk, zo’n compleet setje. :ok_hand:

1 like

Ik hoop heel erg dat hij het blijft doen! Voor het eerst in één avond polshorloge uit elkaar, schoongemaakt met opgeknapte Urema schoonmaak machine, in elkaar, geolied en - balans die gaat bewegen :grin:

AS 1188. Gigantisch afgekloven horloge zonder glas maar liep wel een paar seconden. Das een doorbijter dacht ik. Uit España naar Olanda. Jaar tegenaan gehikt. Maar lijkt nu gelukt. Alleen nog een glaasje erin.

Kast al een keer ruw opgeschuurd. Deze moet doorleefd blijven, ruwe bolster blanke pit.

15 likes

Laat de maat maar weten, dan kijk ik eens. :v:

3 likes

En misschien een kroon waar je nog een beetje grip op hebt? :sweat_smile:

2 likes

Ha. Ja, dat kan ook nog.

2 likes