Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Op de 6 uur positie wel, Bas. En bij een Frans horloge zeker. Welk uurwerk zit er in?
Grappig en bijzonder horloge!

2 likes

Zo’n Intex of zoiets. Lijkt me een Lorsa, jeambrun samenwerking…
Het is een bekende uitgave van de Franse televisie ORTF…

2 likes

Deze ’ militaire’ kon ik niet laten liggen. Meteen opgeknapt, Eta 1080, dus daar had ik nog een en ander van .

22 likes

In het ORTF-horloge zonder dag- en datumaanduiding werd een Jeambrun 23D gemonteerd.
Er zijn ook versies met alleen datum.
En zuiver vierkante, en “beeldbuisvormige”, breder dan hoog. En klokjes, zoals deze en deze.
Verzamelwaardig!

1 like

Top modelletje, Bas! Deze zie je niet vaak van Pontiac.

1 like

En zo zie ik ineens ietwat gelijkenis met mijn anoniempje - Pontiac kon ik wel ‘lezen’ maar nageur had ik er nog niet bij gefantaseerd.
Dus nu dankzij die mooie van Bas vind ik mijn oudje ook weer wat mooier :sunglasses:

9 likes

Die heeft een mooier kastje!

2 likes

Ook al 'n paar jaar ‘gepolijst’ tussen wat andere tijdgenoten in een doosje 'militaire wannabe’s :innocent:

2 likes

Mooi Bas :+1:t2:

2 likes

Zoals deze van mij:

:slightly_smiling_face:

18 likes

voor niet lopend en een beetje vies

na strak lopend en weer goed voor jaren de juiste tijd

26 likes

Hier ook een vies en niet lopend horloge. Zit een FE233-66 uurwerkje in.

Voor

En na

En nog eentje aan de pols.

22 likes

Sjiek horloge!

3 likes

Rik @MeNToR vroeg me gisteren of ik naar een Omega horloge wilde kijken. Hij had iets voor me geregeld en had wat spullen bij hem opgehaald. Dus ik zei: geef maar mee, dan kijk ik wat ik kan doen.

Ging om dit horloge.

Het merk Omega is eigenlijk niet meer te lezen, maar als je onder een bepaalde hoek het licht laat schijnen, dan kun je zien dat het echt een Omega horloge is.

De wijzerplaat heeft wel wat geleden, waarschijnlijk heeft er ooit radium lumen in de wijzers gezeten, maar dat is eruit. De kast lijkt roest spikkels te hebben… werk te doen.

Het uurwerk “liep” … maar eigenlijk hobbelde het meer. Van echt lopen kon je niet spreken. Was ook wel begrijpelijk want de lokale snackbar bij mij op het dorp is schoner dan dit uurwerk. De olie en vettigheid liep er nog net niet uit als je hem op zijn zijkant hield.

De gemiddelde vettigheid en bende.

Alles door de schoonmaak gehaald en daarna opnieuw opgebouwd. Ik heb de originele veer laten zitten omdat ik geen nieuwe met de juiste maat had liggen. Daarnaast … twijfel ik wel eens aan sterke nieuwe veren in een oud uurwerk. Slijtage ligt in mijn optiek op de loer als je de verkeerde sterkte hebt. Nieuwe bestellen kan altijd als hij met de oude niet lekker loopt (in mijn optiek).

Goed, dan gaan we opbouwen en olie geven en komt het uurwerk helemaal niet slecht uit de verf (helemaal niet voor een sneltikker).

Omega R17.8 uit 1943 (volgens het serienummer).

De wijzers en de wijzerplaat erop gezet. De kast helemaal gereinigd. Geen idee wat het “roest” was, maar het was nagenoeg allemaal weg toen hij uit de ultrasoon kwam. Daarna het glas vervangen voor een nieuwe (de oude krijgt Rik mee). Deze was zo vergeeld… en bevatte geen Omega tekentje in het glas.

Spul in de kast.

En klaar. Kan hij binnenkort weer naar Rik terug. Mag hij zelf nog even kijken welk lumen hij er eventueel op wil hebben (heb ik niet in huis, moet ik eens aanschaffen).

23 likes

Dankjewel Arie. Super leuk ding zo. Undercover Omega.

2 likes

Gaaf hoor, dit is lekker in de luwte pronken met je Omega. :sunglasses::wink:

3 likes

Mooi gedaan hoor, die kan weer jaartjes mee, klasse.

3 likes

Bedankt :sunglasses:

Vanmorgen nog even gekeken. Loopt prachtig op tijd en is dus inmiddels ook rond geweest. Altijd fijn als de wijzers niet haken.

4 likes

Serieus mooi! Goed gewerkt Arie!

3 likes

Een paar maanden geleden kocht ik 2 horloge van het Merk ANKER. Beiden hetzelfde maar eentje met witte wijzerplaat en de andere met Zwarte wijzerplaat maar daaover later meer.
Beiden liepen, de zwarte eigenlijk nog goed aanvaardbaar de witte daarentegen belabbert. Bij demontage was het heuven snel gevonden een tapje van de balansas was gebroken. In beide uurwerken tikte een PRIM 68.4 calibertje.
Op ebay vond ik 2 PRIM slopers en die kocht ik dus als donor.

Nu van die 2 bleek er eentje idd alleen nog als sloper te gebruiken maar de andere zag er nog best aardig uit alleen miste het achter clickdeksel en toeval wil dat beide balansen ook nog es bruikbaar waren.
Ik kreeg het weer niet over m’n hart en besloot dus die ene zonder achterdeksel te gaan reanineren. Ik kreeg het uurwerk echter niet zo meteen uit de kast want er was vocht in de kast gekomen en de tirette die niet vastzit met een schroefje maar die je moet pushen zat dus vastgeroest. Kruip olie is je vriend en uiteindelijk lukte toch en met de andere als donor ben ik er uiteindelijk geslaagd er een volgens mij dan fraai ogend uurwerk van te maken.
Zeg nu nog es dat er geen leuke 0ost Europese horloge waren in de jaren 70. Geen Penanker maar gesteend cal 68.4
Het ontbrekende achterdeksel heb ik voorlopig opgelost door er een horlogeglaasje in te zetten. Werkt uitstekend.
Het eindresultaat :

18 likes