Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Wow, wat een mooi stukje restauratie werk, Arie en een leuke extra beloning met die andere oude Enicar. Eer van je werk!
Ouwe Enicars zijn eigenlijk altijd wel leuk.

5 likes

Heerlijk klusje, heb je goed gedaan.

2 likes

Zo hee, die is opgeknapt zeg.
Ik vraag me wel af wat voor een slager er voorheen aan gewerkt heeft.:roll_eyes:

3 likes

Wouw!! Die is er lekker van opgeknapt!!
Heb je wel eer van je werk.
Diepe buiging!

2 likes

FTFY :sunglasses:

1 like

Fantastische metamorfose, :+1:t2:

1 like

Dat vraag ik me ook af. De eigenaar voelde zich achteraf gezien redelijk bekocht. Weet verder ook niet hoe hij er aan is gekomen en maakt mij verder ook niet uit. Maar wel jammer als je verwachtingspatroon anders is :sweat_smile:

5 likes

Deze heb ik al een tijdje. Van Willem vd Velde, (Veldeszenith) kreeg ik de ontbrekende automaat rotor.
Nu moet ik nog zoeken naar een originele deksel.
Ik had deze als donor gekocht. Maar ondanks een krasje op de wijzerplaat, wat natuurlijk wel jammer is vind ik hem wel draagbaar en heb dus besloten om hem op te knappen…

12 likes

Ja, het is wel een Zenith! Altijd de moeite waard om er wat energie in te steken. Een juiste caseback vinden zal niet meevallen, maar misschien vind je nog een keer een donor.
Succes Bas!

1 like

Nog niet helemaal beter maar toch goed genoeg om op mijn gemak aan een oud zakhorloge te werken. Dat is allemaal wat groter dan een polshorloge dus ik dacht dat het wel zou kunnen.
Dit is een cilindergang uurwerk en hij liep soms even. Het geheel was vies en liep zeer zwaar. Het is nog een sleutel opwinder en waarschijnlijk dus van eind 19e eeuw.
Gelukkig is er verder niks kapot of idioot ver versleten, dus ik had goede hoop dat ie uiteindelijk wel moest kunnen lopen. De tijd houden is een tweede want deze cilindergang uurwerken staan niet bekend om hun nauwkeurigheid.

De vuiligheid die je tegenkomt bij een uurwerk van 100+ jaar oud…vezels om een rondsel gedraaid, dik zwart vet in de veerton, allerlei andere smurrie tussen de tandwielen etc.
Enfin, het geheel schoongemaakt en weer lekker gemonteerd.Alles loopt zeer soepel en zie, het oudje loopt weer. Natuurlijk kan een timegrapher niks met de geluiden die uit zo’n cilindergang komen en dus moeten we het ding gaandeweg testen en evt bijregelen. En dit alles eigenlijk in verticale positie zoals ie vroeger gedragen werd in het vestzakje.

Het geheel ziet er weer keurig schoon uit.

Een haan met kuikens op het uurwerk en in de zilveren kast gestempeld.

Natuurlijk opgezocht bij Mikrolisk. En waarschijnlijk is het een Bassecourt, een firma die in 1900 overgenomen werd door Société d’Horlogerie de Porrentruy/Phenix watch Company.

Ook in het buitenste deksel de kippenfamilie.

De emaille wijzerplaat gelukkig nog zonder stukken er af. Helaas wel twee verschillende kleuren wijzers dus daar zal in het verleden ooit een andere zijn op gekomen. De zilveren kast was natuurlijk helemaal zwart geworden, maar met wat poetsen met een cape cod doekje is dat ook weer goed gekomen.

125 jaar geleden was dit het trotse bezit van iemand die daar waarschijnlijk lang voor heeft moeten sparen. Tegenwoordig wil eigenlijk niemand ze meer hebben en worden ze gesloopt voor de kast.
Jammer want ze herinneren ons aan een tijd dat het bezit van een eigen horloge een groot goed was en niet voor iedereen weggelegd. Nu vind je horloge voor een paar euro bij Ali. Tempus Fugit…de tijd vliegt.

21 likes

Wat een geweldig leuk project, Peter. Heel mooi weer geworden. Geweldig dat zo’n oud horloge van bijna 150 jaar oud weer tot leven is gebracht.
Het ziet er ontzettend mooi uit. En wat die wijzers betreft: wat ik op de foto zie is toch niks mis mee? Lijkt mij een bij elkaar horend setje. Heel bijzonder dat ook de emaille wijzerplaat nog onbeschadigd is.
Eer van je werk! Chapeau!

2 likes

De urenwijzer is rood koper en minutenwijzer is geel koper(messing)

2 likes

Is bij de mijne ook. Kan ook een beschadiging zijn, verguldsel er ooit afgepoetst.

2 likes

Zoals het klokje thuis tokt…

3 likes

Deze speciale uitgave van de ORTF( Franse televisie) zie je vaak… Hij heeft een leuke vormgeving . Deze is extra speciaal, want heeft datum EN dag! Dat is zeldzaam!
Helaas een barstje linksboven in het glas. Maar omdat zo’ n glaasje heel moeilijk te vinden is heb ik deze toch maar gepolijst.
Ook de fixoflex band mag van mij blijven. Daar heb ik flink lang aan schoongemaakt :nauseated_face:
Het horloge werd na lang wachten toch nog opgestuurd, los in een grote doos!

Nog geen prop krantenpapier erbij! :grimacing:
Echt, sommige mensen snappen wel heel weinig van horloges!
Voorlopig resultaat:

24 likes

Daar kan ik me aan ergeren ja. Prutsers. Pak zoiets toch fatsoenlijk in.

1 like

Dat zijn dezelfde mensen die denken dat ze zonder gordel zich nog wel even ergens aan kunnen vastgrijpen, vlak voor een ongeluk.

Ze hebben geen idee.

Ik heb gelukkig vaker dat alles té goed is ingepakt, maar dit kom je helaas ook tegen.

Wel een leuk horloge! Geen idee hoe laat het is, ik kijk alleen naar die satellieten, of wat zijn het? :sunglasses:

4 likes

Dat zijn de uren denk ik :wink:

3 likes

Zou het? :upside_down_face:

2 likes

Ontzettend veel respect voor jullie restauratiewerkzaamheden en leuk om te lezen. Wat een precisiewerk.

Ik ben onlangs begonnen aan een Datejust hommage van mijn schoonvader zaliger, die ik tussen zijn spullen vond. Er zat een ST6 uurwerk in, waarvan de stift was afgebroken. Bij ome Ali een ST6 gekocht en die paste ook nog…Enkel de datum cijfers bleken te groot te zijn voor de opening in de wijzerplaat. Ik durfde het nog niet aan om de datumschijf over te zetten van het andere uurwerk, nog nooit eerder aan een horloge ‘gesleuteld’. Er viel ook nog een index van de wijzerplaat; met heel veel geduld en wat epoxy weer vast kunnen zetten.
Uiteindelijk is het wel gelukt om de boel in elkaar te zetten, maar raken uur- en secondewijzer elkaar regelmatig, goed buigen blijkt lastig.

Als laatste nog een beginnersfout gemaakt: de stift te kort geknipt.

Jammer, had het leuk gevonden om het horloge zo nu en dan te dragen, maar het was leerzaam.

Mijn interesse voor horloges is gewekt, heb inmiddels een Benyar automaat gekocht, de Mondaine die van mijn vader was weer uit de kast gehaald en ben mijn Fossil van ‘vroeger’ weer gaan dragen. Toen maakte Fossil nog leuke, originele horloges.

10 likes