Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

2 likes

Benieuwd hoe de wp er ooit uitgezien moet hebben :thinking:

2 likes

Interessant hoorloge.

Ik hou wel van die ‘nog nooit van gehoord’ merken.

4 likes

ondertussen na lang treuzelen dan toch 2 projecten afgewerkt.

Het eerste project was een technos skydiver en kocht ik op de internetrommelmarkt, tot nu toe sinds oktober 2 maal de bocht uitgevlogen met een internetrommelmarkt aankoop, dus maar 2 misstapjes op 4 maanden, nu ja wie kan er hier zeggen dat ze op 4 maanden maar 2 dingetjes kochten op internet :rofl:

Schermopname (128)

Ik was er blij mee, een technos skydiver had ik zo graag gehad en toen ie voorbij kwam voor 159 euro incl verzenden heb ik geduwd. Ik had eigenlijk wel moeten weten dat dat niet kon, maar ja in de advertentie stond dat ie werkte, tijd hield en zo gedragen kon worden maar een onderhoud bij de horlogemaker kon geen kwaad al was het niet noodzakelijk volgens de advertentietekst.

zo kwam ie binnen: missende brugschroeven, rotor as gebroken, automaatonderdelen kapot, kroontube en kroon die niet meer schroeven en verrassend genoeg stond over dat alles niet aangegeven in de advertentie. dikke kak is dat en ik altijd maar denken dat mensen net zo eerlijk zijn als ik, mooi niet. Stuur je die verkoper een mail en dan begint het gezeik, iets terug nemen ho maar, een compensatie ho maar. Heeft dus ook dik vet negatieve feedback gekregen en ik zat met dit:

de automaat is op de rotor na in zijn geheel vervangen, de schroeven zijn toegevoegd want van AS 1906 heb ik wel wat zitten uit de rado-periode. En dan de schroevende kroon, ik zag het niet meer goed komen. het is een constructie met draad inwendig op de kasttube en dan uitwendig op de kroontube. allez eerst alle viezigheid uit de kroon prutsen en allez ik zag daar nog draad. In de tube zag ik ook draad maar pas verderop, de begin gangen waren afgesleten. Oplossing kort de tube in en doe dat recht want anders werkt het nog niet.

Hij schroeft wel maar weinig, maar hij schroeft en zit vast en blijft vast zitten. Had dat nu niet gelukt zou ik op advies van @Techca de veer uit de kroon verwijderd hebben en de kroon zo gebruikt hebben gezien de kroon authentiek is. Het hoefde gelukkig niet.

Dit was project 1. Project 2 was ook de moeite, zal i kzodadelijk even de foto s van opsnorren :wink:

20 likes

project 2 de seiko 6139-7060 in teal. zo zag ie eruit bij aankomt, prentjes verkoper en hij liep uiteraard niet

zo ziet ie er nu uit, amai dat heeft bloed zweet en tranen gekost en heeeeel veel wisselstukken

zijn timing is ook OK

Om de pols

Bij zijn broertjes en alle 3 op de origineel bijhorende band, die hebben we dan toch nog maar opgescharreld :wink:

28 likes

Amai, da’s een schoontje geworden! Zeker ziende van waar die komt :rofl: ik kan mij wel iets inbeelden bij dat bloed/zweet/tranen.

Top kleurtje! Petrolblauw is altijd knap, maar op deze zeker.

4 likes

met de originele banden bedoelde ik dit :wink:

14 likes

Toptrio zo!:hugs:

2 likes

er is nog een 4de in huis, de zwarte europese versie, ook nog aangekocht voor okt 2025 en dus voor de koopstop die inging op 15 okt 2025, maar nog niet aan begonnen en eigenlijk vind ik dat nu echt wel jammer dat ik de 5de niet heb dan had de set compleet geweest. Is toch echt wel een twijfel twijfel twijfel geval om daar nog een 3de misstap voor te begaan en die dan toch nog maar op internet op te snorren. is de enige die echt nog door mijn hoofd spookt. Verders ben ik wel tevreden met de rommelmarkt dingetjes en de 2 bijeen te sparen projecten voor de hele lange termijn. die bijeen spaar projecten geven me iets om naar uit te kijken en t zijn echt vette horloges, ik heb er geen probleem mee om een aantal jaar niets of zo goed als niets op internet te kopen en enkel op de rommelmarkt wat dingetjes op te scharrelen om die 2 vette horloges bijeen gespaard te krijgen

5 likes

Je bent weer lekker bezig Sarah! Het maakt niet uit… internet of rommelmarkt. Als jij eenmaal in je hoofd hebt gezet om zo’n serietje compleet te krijgen, blijf je toch zoeken. Ik zie een volgend groot verzamel project aankomen…??? Seiko chrono’s! ?? Mooie machientjes.
Die andere twee ( slechts twee?) ga je wel vinden.
Pas maar op dat Patrick (@VmaxNL ) niet jaloers op je wordt. Maar misschien zit er ook een samenwerking / uitwisseling van kennis en misschien onderdelen in? Patrick is echt heel goed met Seiko’s!
Veel plezier en succes in elk geval.

Oh ja, en die Technos is ook heel mooi geworden. Mooie aanvulling op je al aanwezige Technos collectie.

1 like

euhm dat zijn er 2 van ettelijke k’s dus die ga ik niet zomaar vinden, die moet ik echt bijeen sparen en daar gaan jaren voor nodig zijn.

de seiko’s nee, ik ben content met de 4 chrono 7060 die ik heb, die 5de wel ja k zal zien hoe het gemoed is, loopt morgen af en als ik zou drukken of genoeg bieden dan is de seiko 7060 serie klaar. Andere seiko chrono s wil ik niet. Deze vind ik zo cool, elke andere valt er bij in het niet :wink:

Ja die technos, dat was misstap 2 :wink: maar ben er wel blij mee. Er is na het stoppen niet veel dat is blijven spoken in mijn hoofd op die technos en die ene seiko 7060 dat ik mankeer na. Verders staat de kop hier echt gericht op sparen sparen sparen voor de 2 vette die ik ooit nog had willen hebben om te eindigen met 2 knallers.

5 likes

Ik ken weinigen idd :sweat_smile: wijst nu zeker niet naar zichzelf :sunglasses:

3 likes

Het zijn weer 2 prachtige horloges geworden. Deze zijn, wat je noemt, echt gered van de vuilnisbak.
Goed, het heeft veel moeite gekost maar het resultaat is wel echt iets om trots op te zijn.
Wel een l*l van een handelaar trouwens dat ie de Technos zo verkoopt zonder de mankementen te benoemen.

4 likes

Een mooi horloge, zelf heb ik een Seiko van 1972.
Ben een beetje jaloers :grinning:

1 like

Prachtig gedaan!, ik krijg gewoon kippenvel als ik de voor en na foto’s zie.
Hier word ik zo blij van

2 likes

Soortgelijk iets heb ik op het moment ook op de servicetafel liggen … het anker bevat een steen ipv twee stenen. De balans stond ook naast het anker … daar is dus al iemand bijgeweest. De schroeven zaten ook redelijk los en bevestigde dat. Een donor is opgespoord en bijgeleverd om eventuele onderdelen uit te kunnen plukken. Inmiddels alle onderdelen schoon en van de week eens kijken of de boel aan de praat te krijgen is. Dit soort praktijken hou ik niet van… verkoop het dan eerlijk en vermeld eea erbij. Overigens is deze niet van mezelf, maar voor een ander.

4 likes

FANTASTISCH zoals alles wat jullie onder handen nemen. Ik maak een grote diepe buiging!

1 like

Van de week kwam er iemand bij mij met de vraag of ik eens naar zijn Enicar kon kijken. Die kon hij niet opwinden en het ding maakte vreemd geluid bij het opwinden. Hij dacht zelf dat de stift kapot was. Dus ik zei: breng maar langs en kan ik altijd kijken wat ik voor je kan betekenen. Nou … soms kun je dat maar beter niet zeggen :see_no_evil:

Zo kwam hij bij mij binnen

Even op voorhand op de TG gelegd … op de momenten dat hij wel liep… voor een paar tellen.

Dan voorzichtig maar eens uit elkaar. Daar werd ik niet vrolijker van en bracht de beste man in ieder geval op de hoogte van mijn constateringen.

De buitenste ring op de wijzerplaat is eens los geweest en is op een lelijke manier weer vastgeplakt.

Ook miste er twee schroeven in het uurwerk.

Vervolgens dreef het gehele uurwerk in de olie … de meeste baronnen zouden er jaloers op zijn :scream:

Ik heb alles maar extra lang door de Elma laten draaien om de boel schoon te krijgen. Nu blonk het tenminste weer :sunglasses:

Vervolgens weer opbouwen. De radartrein heb ik een paar keer opnieuw moeten plaatsen. Daar zat ergens een enorme weerstand in. Dat zou de norme olie benden en de losse schroeven kunnen verklaren. Bijna iedere schroef zat los en had helemaal geen schroevendraaier nodig om ze los te draaien. Astappen gecontroleerd, waar ik dacht dat het nodig was een poetsbeurtje gegeven alles wat “afgesteld” zover je dat kan doen… eigenlijk niet. Het past of past niet. Het voelde iets soepeler aan. De basis verder opgebouwd en olie gegeven. Vervolgens op de TG gelegd … toch spannend wat de amplitude zou doen. Die was totaal niet verkeerd en viel mij 100% mee.

Wat inregelen en dan voor deze sneltikker … niet slecht. Blij mee.

Dan de wijzerplaatzijde verder afbouwen. Het minutenpijpje is aardig mishandeld. Zelf zo erg dat deze uit model is aan de bovenzijde. Dat verklaarde direct de kromme minutenwijzer. Want ja, als het niet meer past en de wijzers wijzen alle kanten op … dan plooien we die toch in de richting zodat ze wel recht staan :face_with_raised_eyebrow:
Maar goed… ik had dat pijpje wat gefatsoeneerd wat er dan vervolgens weer in resulteert dat de wijzers bij mij niet netjes staan. Met name de minutenwijzer kreeg ik er niet op. Deze was helemaal krom. Op een aambeeldje het ding zo goed als mogelijk gefatsoeneerd en toen kreeg ik hem er wel op. Nog wat gevecht gehad met de gebogen secondewijzer … en toen liep het spul niet meer aan.

Het glas was ook aardig toegetakeld. Die heb ik niet helemaal 100% netjes kunnen krijgen. Zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant zaten er krassen op. Toch heb ik de meeste er zo goed als uit kunnen krijgen. Een paar waren te diep en zie je nog licht zitten. De wijzerplaat is denk ik door de oliedampen aangetast evenals de wijzers waar oxidatie aan zit. Ook de regultator op de balans is niet erg mooi meer…

Het uurwerk weer netjes in de kast gelegd.

En toen was hij klaar.

Zal hem het weekend hier houden en dan mag hij van de week weer naar de eigenaar toe. Deze toverde overigens bij aflevering van deze nog een andere Enicar uit zijn zak die ik mocht hebben. Zou kapot zijn nadat hij hem per ongeluk had laten vallen. Het enige wat kapot is is de stift (gebroken). Als ik de veerton met een schroevendraaier opwind begint hij direct te lopen. Heeft wel een service nodig … een kleintje (32,7mm kast), maar een leuk ding.

31 likes

Dat heb je mooi gefikst Arie :ok_hand:

2 likes

Oef wat een rampproject, is echt mooi wat je ervan hebt kunnen maken :+1:

1 like