Recentelijk een hoeveelheid aan donoruurwerken kunnen aanschaffen en daar zat van alles en nog wat tussen. 95% waren uurwerken en de andere 5% wat werkende horloges en spul wat ergens in weggestopt zat. Bij het sorteren en documenteren kwam ik deze tegen.
Een Avia King
Een dikke barst in het glas en vol krassen, maar bij inspectie en wat blazen met het puffertje kwam er voorzichtig wat beweging in. Leek me leuk deze opnieuw leven in te blazen.
Er zit een tonneau vorming ETA 735 uurwerk in van rond 1940.
Het uurwerk was behoorlijk vervuild, maar kwam op het eerste gezicht geen vreemde zaken tegen. Dus alles uit elkaar en door de schoonmaak gehaald. Daarna weer opbouwen en toen liep ik tegen wat kleinere problemen aan.
Ik kreeg het idee dat de kraag van de opwindstift wat versleten was waardoor deze te veel speling in de platine had. De gehele opwindstift bewoog te veel op en neer. De tirette hield de opwindstift wel tegen, maar dat de tiretteveer was gebroken zal het vast niet beter hebben gemaakt omdat hij geen tegendruk krijgt.
Toen kwam ik op het idee om eens in mijn bakje met opwindstiften te graven et voila wat kwam ik daar tegen in mijn voorraad … yes, nieuwe stiften 
Dus een nieuwe stift gepakt en daar zat echt aanzienlijk minder speling op wanneer ik hem in het keyless mechaniekje drukte. Mooi dacht ik nog. Maar, het opwinden van de veerton ging RUK. De tandwielen knarsten nog steeds over elkaar. Bij een betere inspectie van het transmissierad bleken de tandjes schuin weg gesleten (geen foto van). Wat nu. Nou, dan gaan we maar eens graven in de voorraad. Van een ETA 1080 lijkje het transmissierad gepakt en die bleek identiek te zijn aan die in de ETA 735 en zag er goed uit. Dus die erin gestopt en dat werkte. Kon het horloge opwinden zonder tanden geknars. Blij mee.
Vervolgens het gehele uurwerk olie gegeven en het spul op de timegrapher gelegd. Zo links en rechts wat afstellen en voor een ouwetje van 1940 liep het heel zo slecht niet. Ook daar aangenaam verrast mee.
Vanmiddag kwam ook de nieuwe tiretteveer binnen en die is inmiddels gemonteerd.
Dan zitten we nog met het glas wat gescheurd is. Ik had niet de juiste maar glas liggen, wel een glaasje wat heel dicht in de buurt kwam. Het was alleen een klein beetje vergeeld tov degene die erop zat. Bij gebrek aan wat anders toch maar dit glas op maat geslepen en de hoekjes afgerond. Daarna de kast in de ultrasoon, de opwindstift ingekort en de kroon erop gezet om vervolgens het glas erin te lijmen.
Toen was hij klaar 
Het kroontje kan niet dichter tegen de kast aan want hij zit al helemaal tegen de kraag van de opwindstift aan geschroefd. Dragen kan helaas ook nog niet. Vaste lugs en een 13mm band heb ik sowieso niet op voorraad … 16 word al lastig

Ik heb leer liggen en zal eerdaags eens een band maken.