Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Dankjewel!
Ik heb in mijn eigen voorraad gekeken, helemaal blij, primeurtje. Helaas…van pinknagel groot tot bijna 5 cm maar niet de juiste tussenmaat.
3,15 mm denk ik. Het is een bovenlader, met een losse ring waar het glas in gaat.

2 likes

Misschien dat ik deze ook wel een beetje bijvijl, wat ribbels erin. Echte ‘rat look’.

1 like

Even mezelf citeren. Vervolg op mijn vorige reactie.
De Avia King, gekregen van @Betula, die het horloge dat aanvankelijk bij hem als wrakje arriveerde weer tot leven bracht. Zie hier voor al het mooie werk wat hij er aan verricht heeft, inclusief een zelf op maat gemaakt nieuw glas! Chapeau!

Nu bij mij in de collectie, met bandje uit eigen keuken:

21 likes

Mooi Lex! Goed werk van Arie! ( @Betula )

2 likes

Fraaie aanwinst zo’n klassieke ‘tank’ van een oud topmerkje, zien we toch weinig. Complimenten voor de redding :+1:t2:

3 likes

Qua stijl vind ik hem prachtig, maar hij verdwijnt op mijn polsen. Kan er niet aan wennen zulk klein spul. Had hij groter geweest dan was hij in de collectie gebleven.

4 likes

Is die ook :hugs:
Tja, het formaat is - vind ik - een belangrijk deel van de stijl. Probeer maar eens een paar grotere in die verhoudingen om : werkt niet :thinking:
En ik geef direct toe dat ik mijn ‘tankjes’ alsnog zelden draag, zelfs zonder dikke pols :innocent:
Maar toch vooral omdat ze niet lekker matchen met fietsen of tuinieren :yum:

6 likes

Recentelijk deze Certina binnengekregen. Het ding “liep”, maar eigenlijk was het meer hobbel/schudden of noem het anders … maar het had aardig wat aandacht nodig. Ook vanaf de buitenkant zag het er allemaal niet echt fris meer uit.

Aan de binnenzijde een mooi stofdeksel over het uurwerk.

De binnenzijde van het horloge was een grote olietanker. Verschrikkelijk wat een hoeveelheden olie.
Zie hier de achterzijde van de wijzerplaat :scream_cat: :see_no_evil: Ik begrijp nu ook het patina aan de voorzijde. Dat is helemaal groen verkleurd door alle olie :sleepy:

Het Certina 321 uurwerk uit 1957 was ook compleet doordrenkt.

Alles door de schoonmaak heen gehaald en extra lang in de Elma laten draaien om het goed schoon te krijgen. Alles weer opgebouwd en olie gegeven … zoals het hoort :sweat_smile:

Het uurwerk glimt weer :sunglasses:

Had wel een foto gemaakt van de inregeling … althans dat dacht ik. Ik kom hem helaas niet meer tegen op mijn telefoon, foutje denk ik.

Het glaasje heb ik vervangen. Zat een soort punaise glas op en ook helemaal de verkeerde maat. Geen idee wat voor glas het is en hoe ze het hadden gemonteerd, maar ik meet 312 op het glas terwijl ik op de kast een dikke 316 meet. Zit nu dus een 318 lentille glaasje op.

Met een mooi bijpassende groene 18mm band mag hij nu om de pols.

22 likes

Kringloop vondst. Een Pulsar Chronograaf, met alarm. Nieuwe batterij en lopen!

Nog schoonmaken en polijsten een keer. Leuk hobby project.

Op dit moment loopt de chronograaf functie niet. Quartz uurwerk 7t62.

13 likes

Zoveel.mooier, een Lentille glaasje! Goed gedaan jochie!
Heb je niet eerst een voor-wasje gedaan?

3 likes

Mooi geworden weer!
En waar olie zit is tenminste geen roest, loopt voor geen meter maar blijft goed geconserveerd.

5 likes

Sommige onderdelen wel ja :sweat_smile:

2 likes

Een Bifora 103 uurwerk. Het eerste Duitse automatische uurwerk. Geproduceerd tussen 1951 en 1954.
Moest wat hameren en plooien plus een nieuwe veer.

Niet gek voor zo’n oudje:

Ook de kast en wijzers moesten er aan geloven. En dan krijg je:

25 likes

Top zo’n redding :nerd_face:

1 like

Een mooi stukje restauratiewerk. Mooi gedaan Bram!

1 like

Schitterend!!

2 likes

Mooi gedaan Bram. Die kan weer met trots gedragen worden.

2 likes

Een van mijn favoriete vondsten van de laatste tijd - liep niet altijd even lekker dus huppekee…
Vandaag opgehaald, was blijkbaar ooit flink aan gehobbied maar met wat nieuwe oude onderdelen (Citizen :neutral_face:) nu weer op koers :hugs:

15 likes

Super gedaan!!!
:+1:

1 like

Wauw Bram…

1 like