euhm gewoon de kroon een keer uittrekken en draaien. dat voel je toch als die te licht is.
Nou, ging meer om
Prachtig weer. En dank je voor het toelichten hoe je de gebrekkige wijzerspanning hebt aangepak. Welk cal is dit trouwens?
Is die tang de Cutting D van Bergeon?
Het binnenwerk zat nog wel ineen, maar waarom halen ze dat uit de kast vraag ik mij af?? Beter dat ze het in de kast laten, dan is dat toch beter beschermd met verzenden, lijkt mij toch.
Mensen halen de raarste dingen uit als ze aan een horloge gaan knutselen.
Maar volgens mij krijgen jullie het altijd wel voor elkaar om zo’n wrak weer tot leven te wekken en mooi te maken, zelfs als het totaal gedemonteerd in stukjes binnen zou komen.
In elk geval: groot respect voor jullie vaardigheden. Ik geniet elke keer weer van de verslagjes hoe zo’n wrak weer tot een mooi functioneel horloge hersteld wordt. Ga er vooral mee door om er over te schrijven!
+1
de bergeon cutting tang of knip brucelle zoals ze op syntra genoemd wordt is een tang waarmee je wegblijft van minuutpijpen. Die tang dient enkel maar waar ze voor gecreëerd is: doorknippen van spiralen als je spiraalwerk doet of doorknippen van die flinterdunne conische pinnetjes waarmee je een spiraal op virole/pitonblok vastzet
deze tang is van boley en diende oorspronkelijk voor het beetpakken van pushpins. Normaal doe je daar ook geen wijzerspanning mee corrigeren. in dit geval is het wijzerspanningsrondsel zo klein dat je er met de normale minuutpijp vernauw tooltjes niets aan kan wijzigen wegens te bruut en dat rondseltje past net tussen de bekkens van deze tang en de buitenste bekken komt dan net op de juiste plek voor het inknijpen te zitten. En altijd steek je een vijfkantruimer doorheen je minuutpijp of wijzerspanningsrondsel. Niet iets ronds of vierkants, dat is ook vragen om problemen
deze tang is niet scherp aan zijn bekken, dus geen enkel risico op doorknijpen of scheuren zoals met die … spiraal-knip-brucelle
Vandaag weer even lekker aan het knutselen geweest met deze Pontiac simpatico automatic van de rikketik.
Bij het demonteren van het horloge kwam ik erachter dat er 2 onderdelen van de datum verzetting miste en dat dus niet werkend kon krijgen helaas!
Toch besloten om verder te gaan met de service het horloge liep wel maar niet al te best.
Na het horloge voledig gedemonteerd en schoon gemaakt te hebben weer beginnen met opbouwen!
Dan toch maar de datum ring in elkaar gezet ondanks dat het niet werkt.
Al met al opzich wel een leuk horloge aan te werken.
Alleen de automaat nog even in elkaar zetten.
Vergeleken met hoe het horloge liep toch tevreden met het resultaat.
Het glaasje was iets wat bekrast even opgepoest met polywatch en toen zag het er wel weer redelijk uit.
Nog een bandje erop uit de la en dan is dit het resultaat!
Datum systeem is volgens mij wel compleet en zal zo gewoon werken. Alleen de snelverzet zit er niet op, maar volgens mij ontbreekt die bij Pontiacs meestal. Datum moet je dan op de ouderwetse manier verstellen door de wijzers heen- en weer te draaien tussen 9 uur en 12 uur.
Oh heb het alsnog niet werkend gekregen helaas naar mijn mening mist er toch iets. maja was een leuke om te oefenen in ieder geval.
Misschien is dan het intermediate date wheel kapot; daar hoort aan de onderkant een vingertje aan te zitten:
Die was heel maar ik.miste een palletje wat het datum wiel daadwerkelijk laat draaien
Er is geen extra palletje; dit rad verdraait het malterzerkruis, en die verzet met de pinnetjes die erop zitten direct de datumschijf
En als ik mij niet vergis verbeter me als hetwel zo is hoort het maltezerkruis uit 2 delen te bestaan toch?
Ik zat er net naar te kijken, bij een 2481 hoort die inderdaad uit twee delen te bestaan. Degene die er nu in zit is van een 782/784. Maar ik zou verwachten dat het gewoon zou werken, bij een 784 werkt het namelijk ook. Tenzij dat intermediate wheel ook anders is
Ik heb dus alleen het onderste deel.
Nee, je hebt de oude versie
Ahja was een koopje en er was al aardig mee geknutseld dus lig er niet wakker van maar alsnog bedankt!
Ja dat zijn de ergste, horloges waar al teveel mee geknutseld is
Moet het ergens op leren toch:) gaat ondertussen aardog