Op 2 jaar tijd, heb je enorm veel geleerd mijn inziens. Mijn grote respect heb je!
deze methode pas je toe als er geen sleuf is
vaak de meest gebruikte methode. en er zijn nog tal van andere methodes en tooltjes, ik heb die hier ergens eens in een topic gezet al de tooltjes die wij hebben om gewicht te verwijderen en dan zijn er nog vele andere. op de draaibank is eerder louche, als je draaivaardigheden niet op punt staan, is die schroef zo weg en veel te licht
Prachtig, erg mooi gedaan zeg
Jaa jij gebruikte ook netjes ‘undercutters’ staat me bij. Dat is aldus de boeken ‘de methode’ zo ver ik vaak lees. Helaas zijn die ook niet even makkelijk te verkrijgen…
Hoe kijk jij tegen materiaal weg halen op de balans band terwijl er schroeven in zitten? Zoals je zou doen bij balansen zonder schroeven. Het resultaat zal redelijk hetzelfde zijn zou ik denken.
En dan doe je nu dus “gewoon effe” chronografen, balans afwegen en beat errors recht zetten.
Wat een absurde leercurve is dat!
Diep respect!
Naast sleutelen is er natuurlijk ook een hoop tijd gaan zitten in het lezen van boeken en niet alle projecten zijn succesvol helaas
Oh nee??
Heerlijk die lade’s bij hem he?! Ik had afgelopen rikketik stafjes voor ankertjes in mijn hand, het kriebelde flink maar ik moest echt even normaal doen. Zal maar een keertje nodig zijn. Ik ga vanaf nu toch wat meer in dat soort zaken investeren want nu ik zie dat je dit beest toch hebt weten te redden met zon lullig onderdeeltje, lijkt me dat een enorme toevoeging als je vanalles hebt liggen. Ik ga nu ook voor het eerst men doos stenen uit de kast halen. Een steen van het anker kapot… toch fijn nu ik wat heb liggen. Eerste jaar (sinds eind februari 2024) ben ik volle bak gaan richten op gereedschap aanschaffen maar nu toch wat mikken op dit soort dingetjes.
van de balansband blijf je af als het een schroevenbalansband is.
reden: wat je weghaalt thv schroeven kan je oplossen als je balansbandschroeven en/of rondellen liggen hebt. Wat van een balansband weggehaald wordt kan nooit meer terug gestoken worden, ook niet met rondellen omdat de plaatsbepaling moeilijk zal zijn en dat alles maakt het een eventuele opvolgende horlogemaker aartsmoeilijk om nog te corrigeren zonder balans compleet te vervangen.
Dergelijk oplossingen komen we idd tegen en vaker dan ons lief is en dat soort oplossingen zijn ook de reden waarom het hier genoeg geweest is. DIY oplossingen van hobbyisten met een gebrekkige basiskennis corrigeren is niet meer leuk. In den beginne was het een uitdaging, krijgen we dit nog goed, hedentendage is het een bron van irritatie.
Het spijt me als ik nu voor sommigen zeer en misschien wel te direct geweest ben, ik prefereer liever direct dan met een hoop omwegen want zachte heelmeesters … je kent het wel.
Kwestie gereedschap, wij hadden op 10 jaar alles wat we wilden maar dat heeft wel ingehouden dat we elke euro dat we over hadden in ons gereedschap gestoken hebben, niet op vakantie geweest zijn, niet uiteten geweest zijn enz. … alles is hier 10 jaar lang naar het horlogegereedschap gegaan en dat maakt dat hier nu wel een flink gereedschapsparkje staat. de daaropvolgende 8 jaar is alles trouwens naar de horloges gegaan en nu nu het gedaan is hopelijk naar de spaarrekening
De beste raad is voorraad dus de volgende keer lekker meenemen die ankerassen
Ik heb ze uit nood ook wel eens gewisseld, beetje zenuwslopend, maar wel effectief!
Nee zeker niet
De vorige keer dat ik een balansschroef wilde wisselen brak hij bij het indraaien…
Dit horloge ligt dus ook nog te wachten op betere tijden…
Het is anders inderdaad irreversibel, duidelijk en inderdaad de horlogemaker na het gepruts zal ons dankbaar zijn als je er niks aan doet en het bij de schroeven houdt.
Ik heb juist de voorkeur voor direct zolang de ruimte van discussie blijft bestaan . Zelfs merken als Omega schrijven nog altijd andere smeermiddelen voor omdat nieuw onderzoek nieuwe inzichten brengt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat een goede oplossing van 10 jaar terug misschien niet meer de beste oplossing van vandaag de dag is. Dank voor je antwoord in ieder geval
Nog 9 jaar te gaan hier vandaar dat er geen einde aan lijkt te komen.
Dit staat me inderdaad nog bij uiteindelijk vind je er een oplossing voor!
Bijzonderste is dat ik bij uurwerken eerder onder handen genomen door professionele horlogeherstellers nog de meest bizarre zaken en onorthodoxe “reparaties” tegenkom. Zal wel verschillende redenen hebben van oude stempel tot krenterige klanten. Maar valt op.
Gewoon uitboren; die schroeven zijn van messing, stelt niet zoveel voor; heb ik ook wel eens gedaan. Ietsje kleinere boor dan de buitendiameter van de schroefdraad zodat je de schroefdraad in de balansband niet beschadigd, en voordat je er doorheen bent draait het afgebroken stuk al mee met de boor:
Vakman! Wat voor apparaat heb je hiervoor gebruikt? Ik neem aan niet de kolomboor machine bij de DAF.
inderdaad, ook dat. Toen ik afstudeerde had ik mede-afgestudeerden die een zaak wilden beginnen en ik kreeg de eer hoofdhorlogemaker te mogen zijn, ik heb er voor bedankt om de door jou aangehaalde reden. Je haalt er snel de goede uit en als die er niet voldoende zijn dan stopt het. Van de swatchgroep heb ik talloze uurwerken op mijn bank gehad en zelfs een anker smeren was voor sommige swatchgroep horlogemakers blijkbaar iets dat ze niet geleerd hadden op school.
En dan heb je nog de swatchgroep horlogemakers die een horloge enkel afregelen in de dial down positie want zo wordt het op de opleiding geleerd. Dan breekt mijn klomp …
kan zo zijn, echter enige vorm van kritische ingesteldheid daaromtrent is ook nodig. De swatchgroep koopt op, heeft banden en regelingen met oa moebius, bergeon, … de kassa moet ook daar rinkelen. Voor mezelf vind ik de HP1300 het mooiste voorbeeld, dat was het van het, ik heb hem buiten gekegeld en ben terug overgestapt op de D5. Langs de andere kant de klubar is dan wel weer een flinke verbetering tegen het vroegere remvet.
Kwestie bergeon: die hun gereedschap komt hedentendage uit china, voor de fun zoek en koop eens een bergeon gereesdchapje uit de jaren 50 en koop dan ook de hedendaagse variant aan. Leg ze naast mekaar, ga een keertje met een vijl over een onopvallend stukje staal van beide tools en gebruik ze een keertje beiden, de conclusie zou wel eens heel ontnuchterend kunnen zijn. Hier wordt gewerkt met jaren 40-60 pincetten, de nieuwe dumonts of bergeons, ze komen er hier niet meer in. Maar ja je moet ze dan wel vinden in NOS conditie.
Oh mooi! Vaak op MP snel weggeklikt om mezelf weer te beschermen… bedankt weer, de volgende keer klik hem waarschijnlijk moeilijker weg… of misschien wel helemaal niet