Geen super kwaliteit hoor, vooral op de verticale spindel zit bij de mijne wel een beetje speling. Maar met een beetje creativiteit kun je er wel wat mee
En als je ze vindt dan zijn ze meestal stevig geprijsd ook, je zou al bijna denken dat kopers én verkopers weten dat de kwaliteit er niet op is vooruitgegaan
euhm ja maar wat kost een hedendaagste dumont, dat is er ook niet naast he. ik heb mijn oude jaren 50/60 fontaxen 20 per stuk betaald, de nieuwe dumonts zijn verdorie 65 per stuk (ik werk met de nummer 4 en niet de nummer 3, dus de prijs die ik aangaf is voor de nummer 4) en die hun staalhardheid is een pak minder als bij die oudere pincetten. Ik heb met de glimlach een paar jaar geleden 400 euro uitgegeven om de rest van mijn carrière toe te komen met de fontaxen
Wij krijgen geleerd standaard dial up, 12 omlaag, 3 omlaag. Dial down kan ik geen doeleind voor vinden, misschien mensen die wandklimmen doen oid
Ook daar ben ik het mee eens. Maar ook heb ik voorbeelden gehoord dat ze terug zijn gegaan op voormalige principes wat dan niet het financiële motief meebrengt. Het zal ongetwijfeld mee spelen, maar ik denk dat er ook zeker technisch onderbouwde keuzes gemaakt worden ipv alleen het financiële aspect. Uiteindelijk is het detail werk… houdbaarheid van Moebius olie is inderdaad een mooi financieel spelletje
Zal niet even makkelijk zijn…
Ik werd hier laatst ook op gewezen. Ziet er goed uit, verwacht dat het ook zal volstaan voor de allround hobbyist. Waarschijnlijk heeft het heilige Bergeon wel weer een alternatief waar je een hypotheek erbij voor moet nemen.
straf, daar is nochtans een heel goede reden voor. Zo het opzoekwerk voor deze week ligt ook op de plank
Voor dagelijks gebruik van een polshorloge zie ik niet waarom dat zo zou zijn. Mocht je jouw gedachte waarom wel hier willen delen mag dat, zo niet dan mag het een raadsel blijven.
Van moderne uurwerken gereviseerd door Omega (niet chronometer) weet ik dat het voldoende is die 3 posities te controleren.
Heb hem besteld, ben benieuwd
Je kon het niet laten haha
Ik ook, laat ons maar horen hoe die is.
vandaag stonden er 2 op het programma, eentje is deze serbia. De conway is voor later op de avond
Bij aankomst en helaas pindakaas hij loopt niet
de plaat ziet er zo uit
Niet echt herbruikbaar dus de onderdelenbak in gedoken
nu hebben we dit
en mooi lopend in de 3 basisposities DU - DD - CD
en voor de omega-heeft-de-waarheid-in-pacht-volgelingen is hier de 12 naar beneden.
prentje bij zijn groene broertje
prentje om de pols
En nu snel even de conway gaan afwerken
! Rado we love Rado !
Ik ruik sarcasme… ik snap niet wat ik nu weer verkeerd gezegd heb . Volgens mij zei ik hier niks geks
Ik vroeg me gewoon af wat hier het doeleind voor was.
Wij krijgen geleerd dat dit zo is voorgeschreven vanuit de fabrikant. Dit maakt mij niet direct een volgeling. Als dit wel het geval was geweest, had ik je niet gevraagd wat jouw gedachte hierover te delen…
Dirk en Saar: Ik zou er niet van wakker liggen! De metingen van jullie beiden zijn altijd goed en betrouwbaar. Daar genieten en leren wij van.
Mooie traditie in het vak: elke horlogemaker heeft zo zijn eigen voorkeuren.
Ik zeg helemaal niet dat het fout is wat ze doet .
Nogmaals, ik krijg iets geleerd en hoor iets anders. Ik vraag om verduidelijking, meer niet. Op het moment dat je geen vragen meer mag stellen, vraag ik mezelf wel af wat ik hier nog doe. Overal wordt ook meteen zout op gegooid ofzo. Ik zag deze reactie echt niet aankomen weer, maarja opnieuw zonde weer…
En een beetje lol hoort daar bij
Meen je dit nu echt ??? jammer dat je zo ver woont, ben aan het koken en zit echt zonder zout, maar echt he.
Omdat het volgens mij niet alleen om de timing gaat, maar ook controle of alles goed is. De balans kan best ergens langsschuren dial down. Zie bijv:
Uiteraard. Die controle voer ik zelf in ieder geval altijd uit. Maar ik dacht dat het ging over controleren van de rate en die nemen in de delta berekening en kijken of die toelaatbaar is.
Enorm interessante serie trouwens, die dynamic poising. Wel al wat geavanceerdere koek.
en nummer 2 is ook klaar geraakt zo tussen de soep en de patatten. Nu kort het echt af, nog maar 5 en dat lijkt dan veel als je bedenkt dat we van 10 komen, maar er waren er een 6-tal identiek dubbel en dus over, die hebben we dan toch maar weggewerkt dus op een weekje van 16 naar 5.
nummer 2 een conway en ook dat was een brokkenpiloot waar we tal van onderdelen voor nodig hadden.
Dit is met behulp van het bakje onderdelen
nu dit geworden
samen met zijn broertje van vandaag
en zijn eindtiming
Je kijkt altijd, maar dan ook altijd naar de dial down positie op het machientje omdat dat je een idee geeft of er al dan niet slijtage op 1 der balanstappen zit en of er al dan niet in de dial down positie een blokkade zou zitten door bv een spiraal die een fractie niet vlak is. Dat zie je onmiddellijk in je regelbeeld. Ook een uitgesleten lager zie je in je regelbeeld, maar dan moet je wel beide horizontale posities bekijken. Amplitude, timing en de vorm van de lijn moet in beide standen ongeveer gelijk zijn. Soms heb je in de dial down positie bv een langgerekte bochtige lijn ondanks ca gelijke amplitude en ca gelijke timing. De bocht duidt op een te veel aan speling ergens, naar gelang de uitgerektheid van de bocht weet je dan of je dicht of ver van de balans moet zoeken. Een lagere amplitude dial down tov een normale amplitude dial up kan wijzen op een afgevlakte tap, sneeuw in de dial down positie tov een normale dial up positie wijst op een niet vlak liggen van de spiraal of op een regelsleutelpinnetje dat niet 100% goed staat etc. etc. etc. Daarom kijk je naar de dial down positie
Je kijkt dus niet specifiek voor de timing naar die positie wel voor het beoordelen van de werking van je mechaniek. de 12 naar beneden positie is weer iets van de laatste jaren en hoorde voorheen bij de 8 of meer te controleren posities voor chronometer specs. Als ze die nu nemen als gewone timingspositie, voor mij prima, maar de dial down positie zonder meer overslaan, dat is niet dadelijk een voorbeeld van vooruitgang.
Als afsluiter nog 1 prentje om de pols en rado we love rado