Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

:+1:t2:

Vandaag heb ik deze Tissot tank met csl. 20 onderhanden gehad. Niets speciaals voor deze 90 jarige, Het enige euvel was de cannon pinion, die me was gaan vliegen… Maar het was nog behoorlijk smerig. En wellicht dat ik de veer nog moet vervangen, want de amplitude is niet erg hoog. Moet ik alleen nog de juiste veer zijn te vinden…

29 likes

Misschien dat iemand me kan helpen met een nieuwe (moderne) veer voor deze Tissot cal. 20? Ik heb al rondgekeken, maar er staan verschillende maten.

Ik vind:

• Mainspring / battery: Zf853, 1.30 x 9.5 x 0.10 x 320mm

• Mainspring: 1.300 x 9.500 x 0.115 x 280.000 mm

Welke moet ik nu hebben? Is de bovenste van de blauwe veer, en de onderste van de moderne veer?

2 likes

@wbcoupe , Wilko: kassa 6 aub!

1 like

Stuur je ook nog een fotootje van je gepimpte draaibankje. Ik vond hem zo mooi. John zal hem toch intussen wel gepoetst hebben :smile:?

Da’s wel een stevig verschil. 0.10 vs 0.115, da’s 50% meer kracht puur door dikte :thinking:

2 likes

Juist, daarom liever navragen, dan later spijt hebben…
En bij Cousins hebben ze beide maten niet liggen… (Wel 130x9.5x0.105x320 en 1.30x9x0.10x320)

1 like

Vandaag bezig geweest aan een rikketik aankoop.
Een Tressa met een FHF 72-4N uurwerk.
Helaas is de tiretteveer gebroken, maar zonder doet ie het ook wel.
Ik heb vantevoren toch maar even een foto gemaakt van de datum mechanisme zodat ik later nog wist waar de plaatjes etc. moesten komen. Normaal doe ik dat eigenlijk nooit, maar het was maar goed dat ik het wel gedaan had.
Helaas blijkt de minuutpijp niet genoeg wrijving te hebben dus hij mag nog een keer (gedeeltelijk) open.

12 likes

Das een mooie met zo’n linnen dial!!

2 likes

1.3 x 0.105 x 320 heb ik een aantal maal gebruikt met goed resultaat. Die maat die Cousins aangeeft lijkt me erg stijf, denk dat je dan met een prellend uurwerk eindigt.
Hangt uiteraard ook samen met de staat van je uurwerk; een NOS exemplaar heeft meer risico op prellen dan een die al de nodige vlieguren heeft :sunglasses:

3 likes

Ik kijk straks eens wat ik liggen heb, eens de monsters in bed liggen :smile:

1 like

Ik had zowaar zelf nog een nieuwe minuutpijp liggen van dit kaliber. Dus heb ik voor de weg van de minste weerstand gekozen. Ook nog een nieuw kroontje gemonteerd waar ik tenminste grip op heb.

1 like

Dag Coosc, poetsen, nee, was er wel aan begonnen maar heb teveel ander werk. Heb er wel een motor aan gebouwd zodat ik de draaibank kan gebruiken. Ben nu bezig aan een andere draaibank die hier al jaren en jaren staat en zo in stukken in de weg stond want de stukken lagen overal. Met de Elma ben ik ook bijna klaar en voor de renovatiewerkjes in huis is ook het einde in zicht. groet John

catalogus fotootjes van de draaibank die je zo mooi vindt: het is een wolf jahn model C met schroefsnij-inrichting voor zowel uitwendige als inwendige draad, freesinrichting, boorinrichting en de gepimpte trekstang om er ook 8mm spantangen op te kunnen gebruiken, man die trekstang is fantastisch gemaakt en haarzuiver

fotootjes van de opgestelde draaibank met multifix motor

de door jouw gemaakte aangepaste trekstang om 8mm spantangen op de draaibank te kunnen gebruiken en nogmaals die is geweldig gemaakt, super de luxe

de draaibank die ik nu aan het oppoetsen ben, eigenlijk was dat de draaibank die ik ging gaan gebruiken, maar toen kwam de model C voorbijgevlogen en die kon ik niet laten staan. Gevolg de Wolf jahn model D is jaren onaangeroerd blijven staan in de garage, ik vond het wel tijd geworden die nu ook even in orde te zetten want ik was al een paar keer erover gevallen omdat de stukken overal stonden en dus daar ben ik nu aan bezig, waarna ik nog steeds aan mijn pronkstuk, i.e. de weisser met schroefsnij-inrichting en originele tafel met voetbediening - moet beginnen

de wolf jahn D kop moet ik nu veranderen van riemen naar V snaren blok

en zo zal t er volgens de catalogus uit zien als ik alles gehad heb

de catalogusfotootjes zijn genomen uit originele catalogi uit 1905 en 1912. Alle hulpstukken die je los kon bijkopen staan er ook in, geweldig. Ook de prijzen staan aangegeven, de model C met schroefsnij-inrichting maar zonder freesinrichting kostte in 1905 een 300 duitse mark, wat toen dus ook een vermogen was

9 likes

Toch ziet ie er best mooi schoon uit. Een prachtig machientje hoor. Het D model zal ook erg mooi zijn als ie klaar is.

1 like

Deze liggen zowat in de buurt. Laat maar weten als je er eentje wil :smile:

1 like

Dat had die oude minuutpijp ook :wink:

Ja maar daar koos ik niet voor :wink:

1 like

Rikketik aanwinst. Aardige wat werk mee gehad, maar niks bijzonders.( Service, wijzerplaat schoonmaken en geretoucheerd, wijzerklemming) De kast constructie van deze MST producten is wel bijzonder. Met splitbare opwindstift en een belangrijke rol voor het glaasje bij het sluiten van de kast!
Deze automaat met twee richtingen rotor stamt uit 1949-1956.!

Het uurwerk ligt in een dichte ton, afgedekt door het glas.
De rand met de lugs, dus zonder glas klemt over de buitenrand van het glas!

18 likes

Kijk eens naar de Sternkreuz Stolpglazen (type ST) gegarandeerd dat de maat die je zoekt hier tussen zit.
Mocht je een nieuw glas zoeken natuurlijk…

3 likes

Net als @Scudo gisteren aan een FHF 72 uurwerk zitten werken, maar die lag bij mij in een Arsa (Arsa 725).

Voor de service

En na de service en schoonmaak van de kast (20 micron verguld). Het glas is gepolijst. Zit een heel klein pitje in, maar vond het vervangen van het glas niet opwegen tegen de kleine beschadiging die je eigenlijk amper nog ziet.

Uurwerk loopt weer netjes :slight_smile:

Kast is schoon, maar op de rand rondom de sluiting van het deksel zit geen vergulding en kijk je op het kastmateriaal. Ziet er op de foto vies uit, maar is het niet.

Nog wat mooie plaatjes en een dagje aan de pols.

20 likes