Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Zoals altijd, weer een goed lopend en prachtig uitziende horloge gemaakt, klasse hoor.

1 like

Dank je :blush:

Ben op dit moment met een soortgelijk horloge bezig, maar dan een Emka. Helaas is daarvan de tiretteveer gebroken. Komt van de Rikketik en heb ik daar niet gemerkt. Heb ik besteld en zal komende week als het goed is binnenkomen.

Wie weet wat de lift angle is van een PUW 360 uurwerk? WatchGuy heeft enkel de 100 met 55 graden erop en vind het online op dit moment niet terug.

1 like

Hallo allemaal!

Vandaag toch maar de moed bij elkaar geraapt om aan het erfstukje van grootmoeder te beginnen.
Een Dubois 1785 met een eta 2412!

Helaas weinig fotos genomen omdat ik een beetje meegesleept werd in het afmaken van het horloge.

Zoals het hoort alles gedemoteerd en schoongemaakt.

Resultaat na de service was ook helemaal niet verkeerd.

En ten slotte wil ik @Lexaf nog bedankt voor het prachtige bandje wat hij heeft speciaal gemaakt heeft voor het horloge! Tevens nog een leuk opbergzakje er bij gehad van hem!

Dan hier het resultaat!

Lex bedankt!!

11 likes

Staat mooi, Deylano!

Gewetensvraag: waarom monteer je het deel met de gesp aan de 6 uur zijde? Gebruikelijk is gesp ‘boven’, aan de 12 uur kant dus. Kijk maar eens naar wat foto’s hier op HF en en op het web.

3 likes

Persoonlijk vindt ik het makkelijker met omdoen. Is mij eigelijk nooit opgevallen.

2 likes

Ieder zijn ding Lex :grin:

2 likes

Ik heb eens ergens een verhaal gelezen dat je bij Japanse horloges nogal eens het bandje aan de 6 uur zijde ziet. Dat schijnt dan te maken te hebben met de Japanse beleefdheids cultus. Als je het bandje op de ‘gebruikelijke’ wijze aan het horloge hebt, steekt het eindje van het gaatjesdeel zó uit dat dit naar je gesprekspartner wijst als je tegenover elkaar staat of zit. Dat wordt dan als ‘onbeleefd’ gezien.
Japanners draaien dat dus andersom.
Hilarisch, maar ik moet dan gelijk ook denken aan opgestoken middelvingers…
:stuck_out_tongue_winking_eye: :crazy_face: :face_with_symbols_over_mouth:

3 likes

Broodje aap verhaal Lex, is al zovele malen ontkracht maar het blijft rondzingen in de horlogewereld :thinking:

3 likes

Dat vemoedde ik al Jeroen, maar het blijft een mooi verhaal.
Sprookjes is ook cultuur moet je maar denken en dat moet je koesteren.

image

4 likes

Eens, maar broodjes aap :sandwich: :monkey_face: vallen in een andere catagorie :wink:

1 like

Deze Technos , kaliber AM 390( verwant aan Felsa)
is echt een oudje. Ca. 1950
Uit de bak van Marnix ( @ Magni 80) waarvoor nog dank👍
Flinke roest aanslag in het keyless… De tirette kreeg ik pas na een boel gedoe los.

De wijzers matchen niet, daar moet ik nog naar op zoek.

17 likes

FTFY: @Magni80 (zonder spatie achter de @). Anders leest ie 't niet. :slight_smile:

Wel gaaf trouwens, die ouwe Technos, dat zijn de betere R’tik vondsten. .

1 like

Leuk ! Weer een mooi horloge. Dit soort toch wat leukere merken (bv Technos, Buren, Helvetia, Yema etc) leg ik niet altijd in de uitzoekbakken maar als een wijzerplaat scheef zit of de kroon ligt eraf belanden ze daar toch ook vaak wel in :grin:

Mooi om te zien dat het weer wordt opgeknapt !

5 likes

13 likes

image Vandaag maar weer eens een exootje uit de doos.
image

Edit: ohh sorry ik zit in de verkeerde strip/ draad… had in ‘welke vintage draag je vandaag’ gemoeten.
Nou ja, daar dan maar weer verder.

12 likes

Deze kwam mee van de laatste Rikketik van afgelopen januari.

Tijdens de beurs wel het horloge gecontroleerd. Tijd was te verstellen en het uurwerk liep. Helaas bleek thuis dat de tiretteveer gebroken was. Dure jongen om aan te schaffen, maar hij is weer gerepareerd. Afgelopen weekend al de service gedaan en vanmiddag lag de tiretteveer op de mat.

Uurwerk draait mooi :slight_smile:

Vanavond de kast en het glas gereinigd en het uurwerk erin gestopt (na afbouw).
Dit was de kapotte veer.

PUW360 uurwerk voor het laatst te zien voordat de deksel er weer op ging.

Nog een plaatje.

En aan de pols.

18 likes

Vandaag heb ik heb ik me gegeven aan een Seiko Sportsmatic Silverwave 69799 uit 1964
deze zag er ook niet heel erg mooi uit, en het liep in eerste instantie niet. Wel toen ik het uurwerk uit de kast pakte. Maar gebrekkig onderhoud en vocht zijn nooit een goede combinatie voor een horloge… Gelukkig viel de schade best mee, en loopt alles nu weer prima. Wel alle lagerstenen goed moeten schoonmaken met een pennenhoutje, want het was echt goed smerig.
Ook de kast had wel wat werk nodig, vliegroest en rotzooi. De draaibare bezel was dof en had alle witte opdruk verloren. Gelukkig wist ik wel een oplossing voor de doffe schijn, de bezel is van plastic, en heel kort een vlammetje er overheen was voldoende om het weer een diepe zwarte kleur te geven. Daarna met witte verf de opdruk er weer in strijken (gelukkig zitten de punten en cijfers in het plastic gestanst…)
Daarna het uurwerk grondig schoongemaakt en weer gesmeerd. Op de wijzerplaat de markers lichtjes gepolijst met een tandenstoker, net als de wijzers (die waren licht roestig). Ook nog een nieuw glaasje gemonteerd, en dat maakt het toch wel af.
Het geheel is er behoorlijk van opgeknapt en ziet er nu weer heel draagbaar uit.

Zo kwam het binnen…
20250128_181532

Roest en smeerzooi lachen je al tegemoet…
20250128_181555
20250128_181631

De befaamde Magic Fingers van Seiko.
20250128_181833

Hier zien de markers er nog best ruw uit. Later wat met een tandenstoker gepolijst.
20250128_181948

Zuiver is anders. Er had zich rotzooi opgehoopt bij de veerton, die daardoor niet meer genoeg kracht kon leveren aan het mechaniek.
20250128_183138
20250128_183246

Een redelijk simpel key-less works.
20250128_182830

Alles weer zuiver, dus het kan weer gemonteerd worden.
20250128_200638

Alleen nog een nieuwe pakking en het is weer klaar.
20250128_211942

Snel om de pols!
20250128_223428

28 likes

Ziet er weer heel toonbaar uit :+1:

2 likes

@VmaxNL

Vakwerk Patrick! :

:100:

1 like

Die is leuk zeg met dat gekke font en het zonnetje rond de bezel. Enjoy :sun_with_face:

1 like