Toon je “weer levend gemaakte” horloges (Deel 2)

Das weer een hele mooie geworden!!

1 like

De Boy London uit mijn jeugd loopt weer. Mijn eerste project. Miyota Cal. 2035 uurwerk verwijderd, rest van kast in bad gedaan en gepolijst. Nieuw batterijtje erin en nu op zoek naar een passende band.

Resultaat

Tussendoor voor het polijsten

Om stem te monteren en demonteren was schroeven losdraaien noodzakelijk.

13 likes

Gefeliciteerd met het succesvol afronden van jou eerste project! Goed bezig

2 likes

Roamer 2x
Niet dat er twee horloges weer leven, integendeel.
Ik had een Roamer gekocht, voornamelijk voor de Pontiac kroon die er toevallig op zat!:grin:

Maar zoals gewoonlijk probeer je dan ook de donor te ’ reviven’
Helaas kwam ik pas aan het einde van de opknapbeurt erachter dat de tap van de balans bovenop gebroken is. Hij liep heel redelijk, totdat ik hem omdraaide…
En ik had nog wel veel moeite gehad om de zwaar verroeste tirette weer los te krijgen.

Toen bedacht ik me dat ik nog een zwaar gehavende Roamer had liggen, een vierkante.
Dat was bijna hetzelfde kaliber( MST 351 vs MST 400)
Dus de balans overzetten.
Dat ging niet, het anker werd niet meegenomen.
Ik nam aan dat er toch een verschil was in balansas, de één met Incabloc, de ander zonder.
Dus het andere kaliber gangbaar gemaakt.
Maar daar zaten 2 afgebroken schroefjes in.( Hoe dan? 1 snap ik, maar 2?)
Kon ik mooi mijn ’ extractor ’ uitproberen.

Dat werkte prima!
Geinig: je klemt de afgebroken schroef tussen twee punten en draait de platine of de brug er omheen uit…
Maar: deze balans bleek het impulssteentje te missen.:cold_sweat:
Nu dus maar een nieuwe balans op eBay besteld.
En dan nog: welke van de twee Roamers zal ik dan laten lopen?
Die eerste, of deze( sorry voor de slechte foto)

12 likes

Dubbele felicitaties - lekker verslag ook, chronografen zien we toch weinig passeren dus top dat je hem voorrang hebt gegeven :ok_hand:

2 likes

De vierkante kast is wel unieker dan de ronde kast.
Kun je het uurwerk niet in de even maanden in de vierkante kast zetten en in de oneven maanden in de ronde kast!! :crazy_face::crazy_face:

3 likes

Ik zal wel een keer nog een balans zien te scoren… :sweat_smile:

4 likes

Heb je een type uurwerk Bas? Ik heb wel wat balansen liggen. Moet ik allemaal nog uitzoeken/registreren maar wellicht heb ik wat liggen.

2 likes

Dat is de MST 351 of 400

1 like

Zal eens kijken/graven in de bak/zak :+1:t2:

2 likes

Precies hetzelfde gehad tijdje geleden.
Ook dat was de balans uit een donor, waardoor ik niet goed aan het begin alvast had gecontroleerd…

2 likes

Ik zou voor de vierkante gaan.
Maar het is een kwestie van smaak. Niet-rond heeft bij mij wel vaker de voorkeur…

4 likes

Niet echt een horloge, maar een wandklok, een Seiko Sonola. Ik heb al eens eerder zo’n klok gehad, maar uiteindelijk toch verkocht. Weer een andere gekocht, maar er was nog wel wat werk aan. Allereerst was de slinger los. Die zit vast met een pen, en die was verdwenen. Met een spijker :innocent: een vervangende pen gemaakt, en het geheel slingerde alweer. Vervolgens bleek de afstelling niet juist te staan, maar toen ik dat eenmaal door had, was het zo gebeurd. Heerlijk simpele techniek, deze klok. De elektronica beslaat slechts een transistor en twee spoelen. En middels 2 magneten aan de slinger wordt de slinger heen en weer geslingerd. Er moet een D-batterij in, en daar doet het geheel ongeveer 2-3 jaar op. Er zit ook een slagwerk in, aangedreven door een motortje, maar ik doe er voor het slagwerk geen motortje in, geen zin om ook 's nachts ieder uur te horen, hoeveel uur het is. Het is namelijk nog best wel luid…
Morgen maak ik wel nieuwe foto’s, ik moet de slinger nog wat beter afstellen, dus dan moet het uurwerkje even uit de kast gehaald worden, anders kun je er niet bij…

15 likes

de rado schildjes zitten ondertussen in 2 van de 3 medaillonloze rado’s. Het resultaat kan er mee door.

we vertrokken met dit

een hoop case backs klaar leggen en er 2 uitkiezen om op te offeren

We dachten die eruit te kunnen draaien op de draaibank, mooi niet, ik was ff vergeten dat het geen staal maar rvs is, niet de juiste beitels op voorraad, dus we hebben ze dan maar met de dremel uit geslepen en dan met de hand en een klets diamantplaatjes alles vlak en rond en op de juiste dikte zetten. Dat was wel een kakwerkje dat vlak, rond en op juiste dikte zetten

en dan krijgen we dit, t schildje van de onderste moet ik miss wel nog eens kuisen zoals bij de bovenste :woozy_face:

Ok ze zijn niet levend gemaakt want ze waren al levend maar ze zijn met orgaantransplantatie wat meer volledig gemaakt en dus wat meer levend :rofl: :rofl: :rofl:

Rado we love Rado

17 likes

Als je er nog meer moet doen, stuur je me dan een berichtje, dan doe ik ze voor je. RVS draaien is voor mij geen probleem.

3 likes

Het resultaat is wel mooi.

1 like

Ik heb me vandaag bezig gehouden met deze Lancia Superautomatic. Het liep niet, maar het was dan ook wel smerig vanbinnen. En de wijzerplaat had ook een probleem, de hele lak liet los. En aangezien het goudkleurige lak was, er maar voor gekozen die te verwijderen, voordat die in het Felsa 4007 uurwerkje zou komen. Overigens een best apart en leuk uurwerkje, lekker uitdagend. Meer dan een schoonmaakbeurt en wat olie had het ding niet nodig om weer tot leven te komen. Daarna de kast opgepoetst, de wijzerplaat weer netjes gemaakt (helaas wel ten koste van wat printing, maar de naam kon behouden worden.
En nu is het weer een draagbaar horloge. Wel tijdelijk een iets te smal bandje, wegens gebrek aan een 17mm bandje…

Dit was het:

En dit is het nu.

20 likes

Jij bent ook een druk bezig baasje he, prachtig hoor.

3 likes

Tja, John was er toch een beetje bang voor om het met de draaibank te doen, was bang dat het deksel uit de klauwplaat zou vliegen als hij met de beitel door het deksel zou komen, nu heeft hij het er met de dremel uitgeslepen en hij heeft nog al zijn vingertoppen, Als er nog gedaan moeten worden doen we zeker beroep op je vakmanschap

1 like

Tips voor de volgende keer:

Ik zou hem eerst op dikte hebben gedraaid. Dan op een spoilplate lijmen. In het losse meedraaiende center een nylon dopje laten meedraaien om hem aan te drukken en dan de omtrek wegdraaien.

Daarna het geheel in de aceton om de lijm op te lossen.

4 likes