Hahaha pal haakt niet in
Inderdaad, de palveer zit onder, in plaats van erboven. Zo kan de palveer nooit zijn werk doen.
Zijn toch wel echt mooie uurwerken dit, heb er ook nog eentje in de opknapbak liggen.
Inderdaad. Mooi en goed gebouwd. Je kunt er maar heel weinig fout aan doen. Wel prachtig om te zien, hoe snel de balans op en neer gaat…
Van de week aan een Arsa van iemand anders gewerkt. Zit een Unitas 199 met Arsa 196 opbouw in uit 1950.
De beste man heeft het horloge als vijf jarige jongen gekregen toen zijn opa overleed. Inmiddels zelf al 50 jaar in bezit, maar lag al een heel aantal jaren in de lade. Was maximaal opgewonden en liep niet. In het deksel stonden 7/8 markeringen van eerdere werkzaamheden. Is dus vaak aan gewerkt en hield mijn hart wat vast van wat ik zou aantreffen.
Uurwerk was compleet vastgekoekt. Het anker zat vast aan de ankerbrug, het ankerrad aan de treinbrug, het centrale rad ook………
Alles uit elkaar gehaald en toen zag ik ook de veertonbrug…….
Goed, alles in de schoonmaak gedaan en wat extra lang zijn rondjes laten draaien zodat het echt schoon was. Daarna weer op gebouwd en de boel aangeslingerd. Schrok toch wel van het beeld op de timegrapher. Ding schommelde alle kanten op en had ikzelf niet eerder gezien.
Met @basvg contact opgenomen om eens te sparren wat het kon zijn. Ikzelf zat aan die veertonbrug te denken. Misschien ovaal waardoor je een los/vast beweging krijgt in de kracht. Maar volgens Bas zijn korte golfjes dichtbij het anker. Dus wellicht een kromme astap……… ankerrad zat initieel vastgeplakt.
Dus wellicht onderdelen wisselen…… ?
Nog wat controles gedaan en opnieuw gekeken en zag ineens dit beeld.
In overleg met de eigenaar besloten om ouderwets de tijd te gaan controleren om te zien wat het horloge deed. Om nu zo maar onderdelen aan te schaffen terwijl ik geen garantie kan afgeven dat het daar in zit …….
Na twee dagen lopen liep het horloge gewoon tot op de minuut perfect. Geen hik of storing gehad. Vanmorgen op de timegrapher gelegd en het digitale beeld bevestigde mijn analoge conclusie. Uurwerk liep prachtig. Was wel gevoelig voor het verstellen, maar kreeg uiteindelijk dit beeld.
Eigenaar laten weten en is hem op komen halen. Kerel was redelijk emotioneel en zo ontzettend blij dat het horloge van zijn opa weer liep. Hij gaat hem weer alle dagen dragen.
Daar doe je het weer voor
Is ook een mooi horloge!
Hij had in de afgelopen jaren twee horloges als “vervanger” gekocht die in zijn optiek “leken” op die van zijn opa. Nu zijn horloge zo mooi liep zei hij spontaan dat ik die beide mocht hebben. Daar moest ik ook maar weer wat moois van maken.
Een Onsa en een Prisma. Beide rond de 31,5mm kast en 16mm banden.
Binnenkort maar eens kijken of die weer tot leven kunnen worden gewekt (lopen beide niet).
Dat zijn de dankbare klussen!
Dag allemaal,
Vandaag weer is tijd gehad om een service toen doen aan deze Pontiac Memomatic die heb ik verkregen via de rommelmarkt. Het heeft een tissot 784-2 uurwerk.
Naar mijn weten heeft het horloge nog nooit een service gehad (geen merken in de deksel) en de pakking achter de deksel was vergaan tot een teer achtige blubber.
Zoals het hoort het hele horloge gedemonteerd en door de elma gehaald.
Dan maar weer opbouwen van het uurwerk.
De automaat module er nog even op en weer in de kast plaatsen en klaar is het horloge!
Horloge nog even afgesteld en ben weer dik tevreden met het resultaat!!
Moet nog wel even een leuk bandje zoeken zodat die weer in gebruik kan!
Hier het eind resultaat.
Het is een koude winter. Je hebt nooit genoeg stookolie in huis. Maar om die nou in je horloge te bewaren? …
Deze spant de kroon!
Wow
Wees blij dat iemand WD40 nog niet als wondermiddel voor alles heeft ontdekt.
Wooow, Nu snap ik waarom er een te kort aan stookolie is!!
Zo’n horlogesmering zorgt per direct voor problemen in de olie wereld!!!
Dit is niet normaal meer, deze is niet waterdicht maar gelukkig oliedicht!!
Maar niks verroest…
Dood was deze 80’s Seastar niet helemaal, hij liep nog wel maar datumverzet werkte niet lekker. Dus maar even uit elkaar getrokken voor een complete service.
Eta quartz 955.111 binnenin:
Uurwerk op de klem:
En uit elkaar. Die tandwieltjes zijn echt miniem als je ze met mechanische uurwerken vergelijkt.
.
Maar er kwam nog een onverwachte ontdekking; hij was wel bijna dood, dat het uurwerk nog liep met die tap van de rotor

De rechtse dus; links de vervanger uit een donorwerk die ik gelukkig op voorraad had.
Oorzaak waarschijnlijk wat lichte roest wat lekker is gaan schuren.
En weer in elkaar:
Datumsysteem functioneerde ook niet lekker meer, datumschijf schoot niet goed door, dus ook daarvan het nodige van dezelfde donor betrokken tot het wel werkte.
Wijzerplaat en wijzers er weer op:
En klaar:
2 weken geleden m’n grootste aankoop tot nu toe binnengekregen.
Was duidelijk waarom die niet liep.
Incaveertje had ik gelukkig in voorraad
Bij eerste inspectie bleek dat de automaat niet goed werkte. Een veertje deed z’n werk niet of was weg…
Een wijzerplaat pootje miste…
Het bekende probleem opgelost.
Toen alles schoongemaakt.
Heb ik bij het mandje van de automaat module een of ander klunsmoment en ja hoor daar vlogen wat onderdelen rond… dus op de knietjes bidden naar de horlogegoden met het relikwie voor stoute horlogemakers… de grote magneet…
Om te controleren dat ik alles had eerst maar de automaat module gemonteerd. Het niet werkende gedeelte bleek een veertje die anders gebogen moest worden. En ik had alles!
Daarna alles even testen op vrije loop…. Dat was helaas pindakaas en hammertime voor de gaten van de veerton en het minuut wiel. Ook moest een steen van het seconderad wat aangepast worden voor meer lucht.
En toen testen! (DD-DU-CD-CR)
Daar zijn we niet ontevreden over, maar nog even de BE eruit.
BAM!
En dan heb je opeens een Omega 351 bumperautomaat uit 1949 gefixt zonder extra kosten te maken (en geen nieuwe bruggen ).
De verticale posities hebben wel wat verschil en minder amplitude. Maar de vier belangrijkste zitten ongeveer een halve minuut uit elkaar. Daar ga ik niet veer extra hannesen met de balans.
Wijzerplaat zat goed genoeg met 1 pootje dus geen stickertje geplakt.
Glaasje nog even schuren en polijsten en dan….
Ja joh, gewoon beetje WD40 in het uurwerk spuiten dan komt dat wel los tijdens het lopen